وزیر کار، شغل خبرنگاری را سخت و زیان آور اعلام کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه ای به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد.

به گزارش فرینا، «محمد شریعتمداری» این نامه را یازدهم اردیبهشت در پاسخ به تذکر « جلال محمودزاده» نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی که 6 بهمن با موضوع اینکه چرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سختی کار خبرنگاران و اهالی رسانه را نمی پذیرد، منتشر کرد. 
در نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: ماده 11 آیین نامه اجرایی تبصره 3 الحاقی ماده 76 قانون تامین اجتماعی پنجم اردیبهشت 1386 شغل خبرنگاری را به عنوان مشاغل سخت و زیان آور معرفی کرده است. 
بر اساس نامه شریعتمداری، متقاضیان می توانند درخواست خود را به دبیرخانه های کمیته های استانی بررسی مشاغل سخت و زیان آور سراسر کشور ارائه کنند. مراتب توسط کمیته های استانی تطبیق داده می شود و در صورت احراز سوابق، بازنشستگی مستمری آنان توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. 
به گزارش ایرنا، بر اساس تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی کارهای سخت و زیان آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد است و بر اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است و باید بتوان با بکارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی، ایمنی و غیره صفت سخت و زیان آور بودن را از آن مشاغل کاهش داد یا حذف کرد.
همچنین بر اساس این ماده قانونی، افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور (مخل سلامتی) اشتغال داشته و در هر مورد حق بیمه مدت مذکور را به سازمان پرداخته باشند، می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند، هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور (5/1) سال محاسبه خواهد شد.
2- در صورتی که بیمه شدگان موضوع این تبصره قبل از رسیدن به سن مقرر با کمتر از (20) سال سابقه خدمت دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور شوند با تایید کمیسیون های پزشکی (موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی) با هر میزان سن و سابقه خدمت از مزایای مندرج در این تبصره برخوردار خواهند شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو