سفیر ایران در دهلی نو:

ایران تامین کننده قابل اعتماد انرژی برای هند است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت: ایران به عنوان تامین کننده قابل اعتماد انرژی برای هند محسوب می شود و دهلی نو این مهم را نادیده نمی گیرد. 

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، علی چگنی در گفت وگو با روزنامه هندوستان تایمز افزود: هند براساس امنیت ملی و انرژی خود در خصوص واردات نفت تصمیم گیری خواهد کرد .

چگنی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و هند گفت: روابط و اشتراکات دو کشور کوتاه مدت نیست بلکه به قرن ها قبل برمی گردد.
وی در ادامه تحریم های یکجانبه آمریکا را باعث نقض حاکمیت و آزادی کشورهای مستقل دانست و افزود: صادرات نفت حق ایران است و هیچ کس نمی تواند ما را متوقف کند.
سفیر ایران در ادامه بااشاره به ادامه همکاری ایران و هند در توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد: این بندر از تحریم های آمریکا معاف شده اما اقدامات امریکا می تواند تاثیرات بلند مدتی بر پروژه چابهار داشته باشد.
چگنی افزود: روند پیشرفت بندر چابهار ادامه دارد و زیرساخت های زیادی از جمله فرودگاه، خط لوله انتقال گاز و یک پالایشگاه احداث شده است.
وی با اشاره به علاقه مندی بسیاری از کشورها برای سرمایه گذاری در چابهار خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری هند در چابهار برای ایران دراولویت است.
سفیر ایران گفت: تحریم ها در دراز مدت می تواند بخش های بانکی ،بیمه و حمل ونقل را تحت تاثیر قرار دهد.
چگنی افزود: هندبه عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین المللی و منطقه ای می تواند از ابزار دیپلماتیک و صلح آمیز برای ترغیب کشورهای دیگر به برقراری عدالت استفاده کند.
هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفتی ایران است. این کشور در سال مالی گذشته که در 30 ماه مارس به پایان رسید، از ایران 24 میلیون تن نفت خریداری کرد.
آمریکا سعی کرده است از طریق تحریم ها علیه ایران جایگاه بزرگ تری در بازار نفتی هند به دست آورد.
در ماه نوامبر (آبان) بود که آمریکا پس از بررسی وضعیت موجود بعد از اعمال آن تحریم های اقتصادی، به هشت کشور از جمله کره جنوبی، چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن و ترکیه به مدت شش ماه برای خرید نفت از ایران معافیت داد تا با سهمیه ای محدود از ایران نفت بخرند.
دولت هند در بودجه پیش بینی شده خود برای سال جاری(2019) یک و نیم میلیارد روپیه معادل تقریبی 21 میلیون و 127 هزار دلار برای توسعه بندر چابهار بودجه در نظر گرفته است.
تهران کنترل بخشی از اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را در اختیار شرکت بنادر جهانی هند قرار داده است. بندر چابهار اولین بندر خارجی است که هند کنترل آن را به دست گرفته است.
بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو