تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد یک فرصت است

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: تبدیل شدن بندر امیرآباد به منطقه آزاد جذابیت سرمایه گذاری در این بندر را برای سرمایه گذاران افزایش می دهد. 

به گزارش فرینا، سیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه با تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری در حوزه های مختلف به ویژه بخش بانکی شرایط بسیار بهتری را تجربه خواهیم کرد، افزود: با حضور بانک های خارجی در منطقه آزاد و افزایش سقف زمانی معافیت مالیاتی از هفت سال کنونی به 15 الی 20 سال جذابیت سرمایه گذاری در بندر امیرآباد افزایش چشمگیری پیدا می کند.
رضوانی، بندر امیرآباد را بندری نسل سومی دانست که صنایع متعددی در آن حضور دارند و افزود: تبدیل این بندر به منطقه آزاد تجاری یک فرصت است که در تسهیل فرآیند کاری تولیدکنندگان تاثیر به سزایی دارد و به ترغیب ایجاد کارخانجات تولیدی جدید در این بندر کمک شایان توجهی خواهد کرد.
وی از دیگر مزایای مناطق آزاد را امکان ایجاد بازارهای خرده فروشی دانست و تصریح کرد: برای این امر لازم است اراضی تازه ای به بندر ملحق شود تا بتوان به شکل استاندارد و ایمن و به دور از فعالیت های معمول بندری در آن مجتمع های تجاری احداث کرد.
به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، پیش از این در بخش جنوبی بندر امیرآباد دو هزار هکتار اراضی برای توسعه بندر در نظر گرفته شده که می تواند پس از تبدیل این بندر به منطقه آزاد برای احداث مجتمع های تجاری به کار گرفته شود.
رضوانی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون منطقه آزاد شدن این بندر در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسیده است، خاطر نشان کرد: اجرای این مصوبه نیازمند تایید و تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم با حسن توجه نمایندگان محترم به نتیجه مطلوب برسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا منطقه آزاد شدن بندر امیرآباد در بُعد حاکمیتی در انجام وظایف سازمان منطقه آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد تداخل می کند یا خیر، تاکید کرد: یکی از شروط تبدیل این بندر به منطقه آزاد که از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به دستگاه های ذی ربط اعلام شده است حفظ حاکمیت، مدیریت و مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان تنها نهاد حاکمیتی بنادر در کشور در بندر امیرآباد است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نقش سازمان مناطق آزاد را به عنوان سرمایه گذار در بنادر دانست و بیان کرد: در مقابل نقش سازمان بنادر و دریانوردی همچنان بندرداری و اداره بندر است چه آنکه نهادهای بین المللی، این سازمان را مجری قوانین جهانی حوزه دریا و بندر در بنادر می دانند.
رضوانی در بخش پایانی سخنان خود به آخرین آمار عملکردی بندر امیرآباد پرداخت و در این باره گفت: در سال 97 نسبت به سال 96 شاهد رشد 24 درصدی در عملکرد بندر بودیم. همچنین طی دو ماهه نخست سال جاری نیز با تخلیه و بارگیری بیش از سه میلیون 800 هزار تن کالا نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل در بخش صادرات 11 درصد، در بخش واردات 42 درصد و در مجموع عملکرد شاهد رشد 20 درصدی بوده ایم. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو