جایگاه مهم بندرامام خمینی(ره) در تامین کالاهای اساسی کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در نشست خبری با رسانه های ملی کشور ضمن اشاره به نقش و جایگاه این بندرامام خمینی(ره) در زنجیره ی تأمین کالا، تخلیه و بارگیری عمده ی کالا های اساسی مورد نیاز کشور در این بندر بزرگ تجاری را گویای اهمیت نقش آن در برقراری امنیت غذایی کشور دانست.

به گزارش فرینا، در این نشست خبری با شرکت خبرنگاران سرویس های اقتصادی خبرگزاری های تسنیم، فارس، ایلنا و روزنامه های اطلاعات، جهان صنعت، ایران روز پنج شنبه پس از بازدید میدانی این هیأت رسانه ای  از روند فعالیت های جاری در مجتمع بزرگ بندری امام خمینی(ره) انجام شد، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به پرسش های آنان در خصوص عملکرد اخیر این بندر در حوزه تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی پاسخ  داد.

عادل دریس ضمن بیان ویژگی ها و مزیت های منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)،  در خصوص طرح های توسعه ای با هدف افزایش ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی و توان عملیاتی با بهره گیری از توان و منابع بخش خصوصی توضیحاتی ارائه کرده و اهم  پروژه های سرمایه گذاری  در حال فعالیت و در دست احداث در این مجتمع بزرگ بندری را تشریح کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)،  میزان تخلیه و بارگیری انواع کالا ها از جمله کالاهای اساسی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را بسیار قابل توجه عنوان کرد و از افزایش ۹۰ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی طی دوماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

دریس همچنین در پاسخ به پرسش های خبرنگاران شرکت کننده در این نشست خبیری در خصوص میزان واردات کالاهای اساسی به کشور، از روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها طی مدت اخیر خبر داد.

وی تصریح کرد:  در حال حاضر ۹ الی ۱۰ فروند کشتی به طور همزمان در این بندر تخلیه می کنند و تناژ تخلیه روزانه یک کشتی از مرز ۳۱ هزار تن نیز گذشته است.

در این نشست نیز معاونین اموربندری و اقتصادی، فنی و نگهداری و رئیس اموردریایی نیز  حضور داشته  و به استناد آمار و ارقام آخرین فعالیت ها و دستاوردهای بندر امام خمینی(ره)  را تشریح کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه این بندرعمدتا در حوزه صادرات محمولات کانتینری که شامل محصولات صنایع پتروشیمی صنایع همجوار می شود، فعال است، گفت: تا کنون بالغ بر ۵ هزار TEU طی دوماهه نخست سال جاری بارگیری شده است.

دریس در ادامه توضیحات خود درباره ی فرآیند تخلیه و خروج کالا از بندرامام خمینی(ره)، جزییات روند خروج کالا پس از انجام تشریفات و مراحل قانونی را تشریح کرده و با اشاره به اهتمام برای تسریع در روند خروج کالاها ، همفکری و تشریک مساعی ارگان های ذیربط را از جمله اقدامات اخیر در این خصوص عنوان کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یک فروند کشتی حامل دام زنده و یک فروند حامل برنج از جمله کالاهایی بودند که طی مدت اخیر در بندرامام خمینی(ره) پهلوگیری و تخلیه شده اند و  به منظور تسریع در روند ورود و تخلیه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تقسیم کار  بین بنادر بزرگ کشور صورت پذیرفته و بخشی از کشتی های حامل کالاهای اساسی در بنادر شهید رجایی و چابهار پهلو گرفته اند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) گفت:  امکان بهره گیری از توان حمل و نقل ریلی، از جمله تمهیدات اخیری  است که با ایجاد زمینه بارگیری به میزان ۲۲ هزار تن فراهم آمده است اما تمایل عمده صاحبان کالا به استفاده از حمل و نقل جاده ای است چرا که تمامی مبادی مصرف در کشور به شبکه ریلی متصل نشده است و  با اتخاذ رویکرد حمل و نقل  ترکیبی درصدد توسعه بهره گیری از حمل و نقل ریلی و ترغیب صاحبان کالا از این مزیت هستیم.

دریس تصریح کرد: میزان شناورهای ورودی به مجتع بندری امام خمینی(ره) به استناد آمار و ارقام طی مدت اخیر نه تنها روند کاهشی بلکه روندی افزایشی را نشان می دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با اشاره گفتگوهای اخیر با مسئولین اخیر برای لایروبی اروند روند یادآور شد روند اجرای مفاد قرارداد الجزایر بین ایران و عراق  طی توافق های اخیر با طرف عراقی شتاب گرفته و به مراحل اجرایی نزدیک می شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو