نقش کلیدی منطقه آزاد قشم در پروژه بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده»

بی‌شک نقش مناطق آزاد در مسیر توسعه کلان اقتصادی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ زیرساخت‌های ایجاد شده در این مناطق در نزدیک به سه دهه، بیانگر این موضوع مهم است. امروزه با توجه به اهمیت تجارت جهانی، نقش بنادر و پورت‌ها در کشورهای مختلف برای توسعه تجارت در مسیرهای بین‌المللی از هر زمان دیگری پررنگ‌تر شده است و بی‌تردید با عنایت به قرارگیری نقطه استراتژیک قشم در خلیج فارس، این منطقه می‌تواند نقش بسیار طلایی را در این حوزه ایفا کند؛ از این‌رو گفت و گویی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با توجه به ورود اولین کشتی هند در هفته گذشته به بندر کاوه قشم و ایجاد کریدور دریایی قشم ـ هند برای اولین بار در کشور داشتیم که در ادامه می خوانید.

ایجاد کریدور دریایی قشم ـ هند برای اولین بار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص راه‌اندازی کریدور دریایی میان قشم و هند بیان داشت: با توجه به شرایط کشور و اهمیت موضوع تحریم، سازمان منطقه آزاد قشم در جهت رفع نیازهای بخش‌های صنعتی، تولیدی و تجاری منطقه درخصوص مبادلات کالایی دریایی و همچنین کمک به کشور در شرایطی که مورد نیاز باشد و همچنین استفاده از از ظرفیت‌های موجود در قشم برای نقش‌آفرینی در رفع تحریم‌ها و با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیاری خوبی که در بندر کاوه وجود دارد، شامل دو پست اسکله با ظرفیت پنجاه هزار تن در که می‌توان این ظرفیت را تا صد هزار تن هم افزایش داد و لازم به توضیح است که در حال حاضر دو پست اسکله دیگر هم در دستور کار است تا بتوانیم با فعالیت دو اسکله جدید به افزایش ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری دریایی کشور هم کمک کنیم و با عنایت به اینکه منطقه آزاد قشم ارتباط بسیار خوبی را با کشورهای مختلف در جهت همکاری در مسیر توسعه حمل و نقل دریایی داشته است اقدام به ایجاد کریدور دریایی میان قشم و هنودستان کرد که به حمد خدا مذاکرات به نتیجه نشست و اولین کشتی تجاری در دوم خردادماه امسال به بندر کاوه رسید که این کشتی از بندر کاندلا هندوستان به مقصد بندر کاوه قشم حرکت کرده بود. ظرفیت این کشتی پنجاه هزار تن با ۱۷۴متر طول که باری به ظرفیت دوازده هزار و پانصد تن کالا به قشم وارد کرده است. این اولین باری است که این مسیر ایجاد شده است و با ورود این کشتی به بندر کاوه قشم به صورت رسمی این خط دریایی ایجاد شد و در نظر داریم که بتوانیم ظرفیت این مسیر دریایی را افزایش دهیم.

راه‌اندازی خط دریایی پاکستان ـ قشم در آینده

حمیدرضا مومنی افزود: طی آخرین مذاکراتی که انجام گرفته، قرار بر این شده که حداقل یکبار در ماه این کشتی در این مسیر تردد کند و در حال حاضر این خط فعلا به صورت یکطرفه است و این کشتی از سمت هند به قشم بار را حمل می‌کند و در تلاش هستیم که بتوانیم از سمت قشم و یا سایر بنادر کشور هم حمل بار در مسیر برگشت برای این خط داشته باشیم. در مجموع این اقدام بسیار حرکتی مهم در مسیر مبادلات دریایی در کشور محسوب می‌شود و این مسیر با توجه به ارتباطاتی که ما با کشور هند داریم، می‌تواند مسیر خوبی قلمداد شود و اخیرا کشور پاکستان هم برای ایجاد یک خط تجاری دریایی با قشم اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده بتوانیم شاهد راه‌اندازی خط دریایی میان پاکستان و قشم باشیم.

توسعه بندر کاوه در دستورکار سازمان منطقه آزاد قشم

مومنی تاکید کرد: قطعا برای توسعه حمل و نقل دریایی در جزیره قشم در آینده برنامه داریم که بندر کاوه را توسعه دهیم و دو پست اسکله دیگر با ظرفیت بالای صد هزار تن به این بندر اضافه نماییم؛ با توجه به موقعیت بسیار خوب اسکله کاوه در مسیر توسعه تجارت دریایی و عمق آبخور ۲۰متری این اسکله، کشتی‌های صدهزار تنی می‌توانند به راحتی پهلو بگیرند و اگر بتوانیم در طرح توسعه، مسافتی در حدود ۱٫۸کیلومتر به سمت دریای پیشروی داشته باشیم، آبخور به حدود ۳۵ تا ۴۰متر خواهد رسید که یک ظرفیت بسیار بی‌نظری در کشور و حتی در منطقه ایجاد خواهد شد که کشتی‌هایی حتی با ظرفیت ۵۰۰هزار تن هم می‌توانند در این اسکله پهلوگیری کنند و کار تخلیه و بارگیری را انجام دهند و برای رسیدن به این هدف ما باید قطعا بندر را توسعه دهیم و بتوانیم امکانات و تجهیزاتی را به کار بگیریم که از این ظرفیت ایجاد شده، به بهترین شکل ممکن استفاده نماییم و نقطه اطمینانی برای کشور ایران خصوصا در این شرایط سخت کنونی باشد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ان‌شاءالله جای نگرانی نیست و فکر می‌کنم که بتوانیم در یک فاصله زمانی مشخص از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
 
توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور با محوریت منطقه آزاد قشم

وی درخصوص موضوع پیگیری ایجاد مگاپورت در منطقه آزاد قشم اظهار داشت: در خصوص پیگیری این موضوع نشستی با جناب آقای دکتر اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی طی چند روز آینده خواهیم داشت، چراکه یکی از موضوعات مهمی که در منطقه آزاد قشم وجود دارد، ایجاد ظرفیت در مسیر توسعه حمل و نقل دریایی با توجه به موقعیت منحصربه‌فردی که در قشم وجود دارد، مطرح خواهد شد و به طور حتم ایشان با توجه به نگاه مثبتی که به مناطق آزاد دارند و همچنین شناخت دقیقی که نسبت به منطقه آزاد قشم دارند، حتما همکاری بسیار خوبی را خواهند داشت تا ان‌شاءالله بتوانیم از این ظرفیت عظیم در کشور با محوریت منطقه آزاد قشم بهره بیشتری ببریم.
 
واگذاری طرح توسعه بندر کاوه به بخش خصوصی توانمند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص برنامه‌ریزی در جهت جذب بخش خصوصی مستعد در توسعه بندر کاوه قشم بیان داشت: هم‌اکنون در مرحله فراخوان طرح هستیم‌؛ ما در بندر کاوه به جز بحث اسکله، باید مباحث ایجاد بسترهای پسکرانه ازجمله انبارها‌، هانگارها، سردخانه‌ها و فضاهای لجستیکی را هم مدنظر قرار دهیم و به تعبیری، بندر باید به معنای واقعی توسعه پیدا کند و همه تجهیزات و امکانات مورد نیاز باید در این بندر نصب و راه‌اندازی شود. طبیعتا و با توجه به شرایط اقتصادی، خیلی تمایل نداریم که سازمان در این طرح ورود پیدا کند و بی‌تردید باید از بخش خصوصی توانمند در این پروژه استفاده کنیم و در حال حاضر هم در بندر کاوه بخش خصوصی فعالی در این حوزه داریم و قطع به یقین به دنبال جذب بخش خصوصی در این طرح هستیم. به طور کلی حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد بنادر بسیار سنگین است و با توجه به موقعیت بندر کاوه و اجرای طرح توسعه این بندر که با بنادر صیادی و یا مسافری و حتی بنادر کوچک تجاری مانند بهمن قشم بسیار متفاوت است، بی‌شک با این نگاه، حجم سرمایه‌گذاری در توسعه بندر کاوه نیز بسیار متفاوت است و باید بخش خصوصی در این طرح ورود پیدا کند که بتواند این طرح ملی را انجام دهد. در حال حاضر شاخصه‌هایی که ما در موضوع جذب سرمایه‌گذار در منطقه آزاد قشم و بندر کاوه داریم، سه موضوع اصلی است که شامل توانمندی مالی سرمایه‌گذار می‌باشد که باید برای سازمان محرز شود؛ دوم بحث توانمندی فنی و تخصصی سرمایه‌گذار را داریم و در آخر هم زمان اجرای پروژه با توجه به شرایط و حساسیت‌های خاصی که در حال حاضر در کشور داریم، برایمان بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین علاقه‌مند هستیم که این طرح را با کمک بخش خصوصی انجام دهیم و پیشنهاداتی هم به صورت بی‌.او‌.تی در این رابطه داریم و همچنین قراردادی هم با قرارگاه خاتم درخصوص طرح جامع ارتباطی خلیج فارس داریم که یکی از چهار پارامتر مهم این قرارداد که شامل پل خلیج فارس، راه‌آهن و راه‌‌های دسترسی و بندر است، موضوع طرح توسعه بندر کاوه است؛ بنابراین باید توافقاتی هم با قرارگاه خاتم در این خصوص داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و از دیدگاه ما نکته مهم، توانمندی اقتصادی و فنی مجموعه‌ای است که بتواند در زمان مشخص این طرح توسعه را انجام دهد و این ظرفیت بالفعل منطقه آزاد قشم را به ظرفیت بالقوه بدل کند تا بتوانیم از این امکانات بهترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

منطقه آزاد قشم، قطب تجارت دریایی ایران

مومنی در خصوص نقش قشم در بدل شدن به یکی از مسیرهای مهم تجاری دریایی در کشور و منطقه در آینده افزود: قشم در حال حاضر هم با توجه به ظرفیت‌های فنی و جغرافیایی، یکی از بنادر مهم کشور قلمداد می‌شود؛ همه تلاش ما با توجه به مذاکراتی که مسئولین کشور با طرف‌های چینی در خصوص پروژه مهم چینی‌ها با عنوان «یک کمربند، یک جاده» داشتند‌ را در دستورکار داریم؛ چراکه تنها پروژه‌ای که از طرف جمهوری اسلامی به چین معرفی شده برای اینکه ایران بتواند در آن پروژه عظیم بین‌المللی نقش‌آفرینی کند، منطقه آزاد قشم است. با توجه به قراردادی که ما با طرف‌های چینی درخصوص توسعه بخش پتروشیمی منعقد کرده‌ایم که در حدود ۸میلیارد دلار رقم سرمایه‌گذاری آن است و در حدود ۶میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید و صادرات انجام خواهد شد، در این باره مذاکرات و مقدمات اولیه کار انجام شده و پروتکل‌های اولیه این طرح به امضای طرفین رسیده است و در هفته آینده طرف‌های چینی برای تحویل زمین به منطقه آزاد قشم خواهند آمد؛ نکته مهم این است که دولت چین پذیرفت که این طرح را جزء پروژه‌هایی قرار دهد که بر روی پروژه عظیم بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده» کار می‌کنند و منطقه آزاد قشم را به کریدور جنوب ـ شمال متصل نماید، یعنی جمهوری اسلامی ایران با محوریت منطقه آزاد قشم بی‌تردید نقش بسیار کلیدی در این پروژه و به تعبیری احیای راه ابریشم ایفا کند؛ مسلما اگر ما بتوانیم کریدور جنوب به شمال را در کشور به هم متصل کنیم، به راحتی می‌توانیم از طریق چین، هندوستان و پاکستان اتصال بسیار خوبی به کشورهای شمالی داشته باشیم و با توجه به وجود راه‌آهن در بندرعباس می‌توانیم به خط آهن سراسری کشور هم دسترسی داشته و خط ارتباطی کالایی از چین به شمال اروپا یعنی بندر نستراک را متصل کنیم.
یکی از مسیرهای اصلی پروژه «یک کمربند، یک جاده»، همین مسیر کریدور جنوب به شمال ایران است که ما به بهترین شکل می‌توانیم در آن نقش‌آفرینی کنیم و اعتقاد داریم که منطقه آزاد قشم و بندر کاوه می‌توانند نقش مهم و اساسی در این پروژه داشته و اتصال بسیار خوبی به این پروژه بین‌المللی داشته باشند و درآمدی که در این بخش برای ایران پیش‌بینی می‌کنیم، در کنار مراودات و توسعه روابط تجاری و بین‌المللی که این پروژه با کشورهای همسایه برای ما ایجاد خواهد کرد، بسیار با اهمیت و کلیدی است و در کنار این امتیازات، ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز حوزه حمل و نقل در این مسیر می‌تواند به ما بسیار کمک کند؛ بی‌شک این ابتدای یک مسیر بزرگ توسعه برای منطقه آزاد قشم خواهد بود، چراکه نوع کار ما در قشم با بنادر دیگر متفاوت است، به تعبیری بندر در قشم می‌تواند یک مگاپورت در جنوب کشور باشد تا بتواند کشورهای بالادستی ما را برای قرار گرفتن در مسیر پروژه «یک کمربند، یک جاده» پشتیبانی کند و نقش‌آفرینی کلیدی در این پروژه بزرگ و جهانی در کشور داشته باشیم.
 
آمادگی منطقه آزاد قشم برای اجرای پل خلیج فارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان درباره تعیین تکلیف پل خلیج فارس گفت: موضوع پل خلیج فارس با توجه به شرایط کنونی و اولویت‌های دیگری که در کشور توسط دولت محترم وجود دارد، در حال حاضر جزء اولویت اصلی نیست؛ در دنیای امروز پروژه‌های بسیار بزرگی کشورهای مختلف خصوصا در چین در این زمینه وجود دارد؛ در چین پل‌های دریایی به طول ۶۰کیلومتر در بستر دریا ساخته شده است و یک پروژه ۲٫۸کیلومتری پل خلیج فارس پروژه خیلی پیچیده و سختی نیست؛ اما به هر حال با توجه به مطالبه مردمان جنوب کشور و به خصوص استان هرمزگان، در این رابطه جناب آقای دکتر جهانگیری این طرح را برای تعیین تکلیف به سازمان برنامه و بودجه ارجاع کردند و طی جلساتی که ما در این هفته با حضور مشاورین این طرح، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران این پروژه خواهیم داشت، پیشنهادات عملیاتی خود را به دوستان ارائه خواهیم نمود و ان‌شاءالله ظرف چند ماه آینده این طرح را نیز تعیین تکلیف خواهیم کرد. به هر حال منطقه آزاد قشم آمادگی اجرای این طرح را با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان دولت محترم دارا می‌باشد و امیدواریم که به زودی شاهد اجرای این پروژه در کشور باشیم.

** منبع: اخبار آزاد مناطق / مرضیه حسینی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو