معاون وزیر کشور:

چابهار دارای ظرفیت‌های مختلفی برای تولید ثروت است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: منطقه چابهار دارای ظرفیت‌های مختلفی برای تولید ثروت است.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، مهدی جمالی نژاد در بازدید از طرح راه آهن چابهار ـ زاهدان و بندر شهید بهشتی افزود: مسؤولان استان برای بهره گیری از ظرفیت منطقه آزاد چابهار برای توسعه مدیریت شهری و روستایی و جذب سرمایه گذار برنامه ریزی نمایند و در صورت وجود موانعی در این امر، موضوع را در وزارت کشور پیگیری خواهیم کرد.

جمالی نژاد گفت: اقدامات انجام شده در بندر شهید بهشتی که شرایط را برای پهلوگیری کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی مهیا کرده قابل تقدیر است و به گفته مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی ۲ پست اسکله کانتینری، سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و ۷۰۰ متر و ایجاد تغییرات اساسی در افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به هشت و نیم میلیون تن در سال از جمله این اقدامات است.

وی اظهار کرد: حمل و نقل سواحل مکران با تکمیل خط آهن و ساخت بزرگراه متحول می‌شود و می‌تواند نقش ملی در توسعه سیستان و بلوچستان و ایران داشته باشد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: تکمیل این ۲ پروژه ملی توسعه بندر شهید بهشتی و راه آهن چابهار- زاهدان نقش بسزایی در آبادانی این منطقه محروم دارند و باید تمامی موانع و مشکلات پیش رو را مرتفع و اعتبار لازم برای تکمیل آنها اختصاص پیدا کند.

جمالی نژاد ادامه داد: هدف اصلی از ساخت راه آهن چابهار- زاهدان ایجاد راهگذر ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران، پیوند کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و منطقه است.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی برای توسعه ترانزیت کالا در محور شرق کشور اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: ۶۱۰ کیلومتر طول مسیر اصلی راه آهن چابهار ـ زاهدان به هشت قطعه تقسیم شده که از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار در ساحل دریای عمان آغاز شده و با عبور از نیکشهر، بمپور، ایرانشهر، خاش به زاهدان متصل می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین در خصوص طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این بندر در یک موقعیت استراتژیک از سمت اقیانوس هند و دریای عمان، نخستین بندر ایران محسوب می‌شود و به عنوان دروازه‌ای به کریدور ترانزیت شرق به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه قرار دارد و توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یک بندر بین المللی برای حمل و نقل کانتینر، محموله خشک و مایع از برنامه‌های مهم دولت است.

جمالی نژاد به تخصیص اعتبار ویژه برای رفع مشکلات حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: سفر به چابهار فرصت خوبی برای آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان سرمایه گذاری در این منطقه و کمبود زیرساخت‌ها بود و امیدوارم بتوانم در مرکز کشور گامی برای آبادانی و توسعه این منطقه بر دارم.

وی در ادامه با بیان اینکه اداره شهرها و روستاهای ما نیازمند گفتمان جدید می‌باشد، گفت: در وضعیت کنونی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها برای دورشدن از اداره سنتی و متکی به دولت شهرها روستاها باید با فراخوان و به کارگیری ایده‌های کارآمد و جدید زمینه ایجاد جهش در این عرصه را فراهم کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، بر همکاری و استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و فراهم نمودن تسهیلات و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی استعداد آنها و اجرای ایده‌هایشان در عرصه مدیریت شهری و روستایی تاکید کرد.

جمالی نژاد با بیان اینکه در کشور دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسبی برای ایجاد جهش و توسعه هستیم گفت: تنوع آب و هوایی و اقلیمی، تنوع جاذبه‌های طبیعی و اکوسیستمی، تنوع میراث فرهنگی و معنوی، تنوع محصولات کشاورزی و باغداری و … تنها بخشی از مواهب خدادادی ایران است ولی هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به توسعه به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی گفت: این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث تحولات و پیشرفت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی شود ولی وجود تفکرات سنتی در اداره شهرها و روستاها و غلبه این تفکر که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تنها باید در انتظار کمک‌های دولت باشند، باعث شده تا آنها نتوانند نیازها و انتظارات را برآورده نمایند و اکثر آنها با مشکلات مختلفی مواجه هستند و از مسیر توسعه شهر و روستا دور مانده اند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به محدود بودن کمک‌های دولتی برای رفع انتظارات ساکنان شهرها و ایجاد و تقویت زیرساخت‌های شهری و اجرای پروژه‌ها افزود: مدیریت شهری باید روی یکسری راهبردهای جدید برای رسیدن به توسعه و ایجاد درآمد و شغل کار کند و شهرداری‌ها برای جلوگیری از آزمون و خطا می‌بایست یک بازاندیشی و بازخوانی در خصوص اقدامات و برنامه‌های گذشته انجام دهند و تفکر اداره شهر بدون اتکا به کمک‌های دولتی را در اولویت ذهنی و عملی خود قرار دهند.

جمالی نژاد همچنین بر تمرکز بر بِرندسازی شهری به عنوان یک اولویت برای هریک از شهرها متناسب با مزیت‌های نسبی و رقابتی، مدیریّت کارآمد و متعهّد، بانشاط و باانگیزه قوی برای انجام امور، مشارکت دادن مردم در انجام امور مربوط به مدیریت شهری و جلب اعتماد آنها به عنوان سرمایه‌های اصلی شهر، اتخاذ تدابیر لازم برای مشارکت مؤثر بانک‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف مالی با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال و رونق تولید، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های منحصربفرد و مناسبی برای رسیدن به توسعه است، افزود: مدیریت شهری و روستایی استان باید با استفاده از ایده‌های جدید و کاربردی زمینه تحول و جهش‌های لازم را با توجه به ظرفیت‌های متنوع استان فراهم نماید و در این عرصه نقش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها برای اجرای ایده‌هایی که بتواند برای منطقه درآمد و شغل تولید نماید، مهم و تأثیرگذار است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور،  منطقه چابهار را دارای ظرفیت‌های مختلفی برای تولید ثروت ذکر نمود و گفت: مدیریت شهری و روستایی برای توسعه این منطقه باید برای موضوع گردشگری برنامه ریزی ویژه‌ای داشته باشد و این عرصه نیازمند سرمایه‌گذاری و ایده‌های خلاقانه است و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها می‌بایست زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم کنند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.