آغاز به کار جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از تشکیل جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، طاهره شهرکی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت ارزشمند جزیرهدر حوزه صنایع‌دستی گفت: جامعه فعالین صنایع‌دستی قشم با هدف حمایت از قشرصنعتگر جزیره آغاز به کار می‌کند.
شهرکی افزود: توسعه و ترویج صنایع‌دستی، پاسداشت و معرفی میراث ملموس و ناملموس جزیره، ساماندهی آثار فرهنگی ـ هنری و جهت‌بخشی به تسهیلات بانکی و بیمه‌ای صنعتگران قشم از اهداف دیگر این اقدام است.
وی گفت: همان‌گونه که بانوان هنرمند جزیره با گرهزدن نقش و نگارهای زیبا به زندگی، روح طراوت و شادابی را به خانه و جامعه هدیه می‌کنند،مردان صنعتگر قشمی با تراشیدن چوب، آثاری بی‌مانند به جهانیان ارائه می‌دهند.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بیش از یک هزار نفر در 12 رشته صنایع‌دستی در قشم مشغول به فعالیت هستند، افزود: تاکنون هفت رشته از صنایع‌دستی قشم شناسنامه‌دارشده‌اند و این روند به‌منظور برندسازی صنایع‌دستی جزیره ادامه خواهد داشت.
به گفته شهرکی، رشته‌های خوس دوزی، گلابتون دوزی، زری و شک بافی، تولید احجام چوبیسنتی و مینیاتوری، ساخت سازهای سنتی، حصیربافی و تولیدات دریایی از جمله صدف تراشی ازجمله رشته‌هایی هستند که دارای شناسنامه هستند.
وی ادامه داد: سواس بافی، برقع دوزی، لچک سازی، ساخت عروسک‌های سنتی، ساخت کپکاپ، گلیم‌بافی، قالی‌بافی و آهنگری از دیگر رشته‌هایی هستند که توسطصنعتگران جزیره دنبال می‌شوند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این رشته‌ها نیز صاحبشناسنامه شوند.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شناسنامه‌دار کردن صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترینگام‌های رونق و ارتقای این صنعت است و در همین راستا دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی براساس نیاز جامعه و بازار در حوزه‌های برندینگ و بسته‌بندی برای فعالان صنعت صنایع‌دستی قشم برگزار می‌شود.
شهرکی همچنین تجلیل از هنرمندان برتر حوزه صنایع‌دستی، افتتاح نمایشگاه محصولات صنایع‌دستی در محل لابی سیتی سنتر و کلنگ زنی کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی روستاهای شیب دراز و گورزین را ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های روزجهانی صنایع‌دستی در قشم اعلام کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو