برگزاری جشنواره تابستانی در منطقه آزاد ماکو

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو از برگزاری ده‌ها برنامه متنوع تابستانی با رویکرد جذب گردشگری در ین منطقه خبر داد. 

به گزارش فرینا، مهدی عبدالله زاده با اشاره به اینکه در سال جاری در صدد هستیم تا با متنوع سازی جاذبه‌ها و بالفعل کردن جاذبه‌های بالقوه موجود در منطقه زمینه را برای توسعه این صعنت فراهم کنیم گفت: در تابستان امسال ده‌ها برنامه متنوع با رویکرد جذب گردشگری در منطقه آزاد ماکو برگزار می‌شود.
 عبدالله زاده افزود: برنامه ریزی برای برگزاری رویداد‌های متنوع فرهنگی، ورزشی و گردشگری در فصول مختلف سال (در قالب جشنواره‌های فصلی)، راه اندازی اقامتگاه‌های روستایی، ارتقای کیفیت خدمات در قالب طرح استاندارد سازی مراکز اقامتی و پذیرایی، تلاش برای فعال سازی بازارچه‌ها و مراکز خرید، بهره برداری از مجموعه آب درمانی آبگرم شوط، طراحی مرکز تفریحات آبی و ساحلی در حاشیه دریاچه سد ارس، راه اندازی موزه ماکو، مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی همزمان با مرمت و بازسازی قلعه تاریخی ماکو و مجموعه تاریخی سنگر و سایر بنا‌های تاریخی که در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی عملیاتی خواهند شد و ثبت ژئوپارک جهانی منطقه آزاد ماکو که در سال جاری اقدامات ثبت ملی آن انجام خواهد شد از جمله مهمترین اقدامات و برنامه‌های سازمان در راستای توسعه گردشگری می‌باشد.
وی با اشاره به اقدامات ۱۵ ماهه مدیریت مربوطه از سال ۹۷ تا کنون گفت: مدیریت توسعه گردشگری با همکاری سایر بخش‌های سازمان در مدت ۱۵ ماه گذشته با راه اندازی کمپین های، برگزاری تور‌های آشناسازی، طراحی و اجرای بیلبورد‌های تبلیغاتی، چاپ و توزیع اقلام تبلیغاتی به معرفی پتانسیل‌های گردشگری منطقه اقدام کرده است.
مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: این مدیریت همچنین برای میزبانی و استقبال از گردشگران و مسافرین به برگزاری جشنواره‌های متنوع (از جمله: جشنواره عیدانه در طول ایام تعطیلات نوروز، جشنواره ماکوگرام، جشنواره پرواز‌های تفریحی با پاراگلایدر، جشنواره ماهیگیری و ...) اقدام کرده است.
عبدالله زاده با اشره به اینکه مطالعات طراحی مرکز تفریحات آبی و ساحلی دریاچه سد ارس و اجرای طرح توسعه اقامتگاه‌های روستایی در ۱۱ روستای هدف برای توسعه بوم گردی از برنامه‌های انجام شده بود تصریح کرد: اجرای طرح ارزیابی و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری برای میزبانی شایسته گردشگران نوروزی در نوروز ۱۳۹۸، در ۱۵ ماه گذشته آغاز شده و در مرحله انجام است.
وی اظهار داشت: همچنین شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی گردشگری در داخل و خارج از کشور و بهره برداری از یک مجموعه اقامتگاه بوم گردی و کلنگ زنی هتل کاروانسرای عباسی و دو طرح تفریحی ـ ورزشی در قالب سایت تفریحی ـ ورزشی کارتینگ و مجموعه پیست اسکی و تله کابین از جمله اقدامات مهم مدیریت توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در ۱۵ ماه گذشته بوده است.
مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو از مرمت آثار تاریخی و انعقاد تفاهم نامه‌ها با میراث فرهنگی و گردشگری استان خبر داد و گفت: سازمان طی چند سال گذشته در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی و فرهنگی منطقه آزاد ماکو اقدام به عقد تفاهم نامه‌های همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی کرده است.
عبدالله زاده ادامه داد: براساس تفاهم نامه‌های منعقد شده، مطالعات استحکام بخشی و مرمت و احیای کاخ موزه باغچه جوق و همچنین انجام عملیات حفاظت‌های پیشگیرانه تزیینات، تقویت و استحکام بخشی پی و کرسی چینی‌های بنا، اجرای پوشش شیروانی سقف و ... انجام شده و در حال انجام است.
وی افزود: براساس تفاهم نامه‌های منعقد شده پروژه قلعه قبان (بافت قدیم و تاریخی شهر ماکو) در موضوعات مرمت، استحکام بخشی، ساماندهی و بازسازی آغاز شده. به طوریکه در برنامه عملیاتی فاز اول این پروژه: شناسایی، مرمت، استحکام بخشی و اجرای دیوار سنگی آسیب دیده واحد‌های سنگی واقع در غرب ارک شهر تاریخی. ترمیم، استحکام بخشی دیوار و حصار پای قلعه، تعویض سنگ‌های آن با سنگ‌های جدید، اجرای دیوار سنگی، استحکام بخشی واحد‌های سنگی با مصالح همگون. آوار برداری مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در جوار شرقی با اهتمام به بازسازی مسجد بر روی پلان قدیم سنگی آن بر اساس مستندات موجود. ترمیم، مرمت و استحکام بخشی دیوار‌های حمام واقع در دامنه جنوبی قلعه با انجام تعویض و ترمیم سنگ‌های آسیب دیده حمام و جایگزینی سنگ متجانس با سنگ‌های قدیم، بر اساس مستندات مدارک باستان شناسی موجود انجام شده است. همچنین در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه‌های امضا شده، عملیات کاوش‌های باستان شناسی و مرمت مجموعه تاریخی سنگر و مرمت و احیای پل‌های تاریخی قلعه جوق و بشگوز نیز انجام شده است.
 مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان گفت: به منظور میزبانی شایسته و جذب حداکثری گردشگران در ایام تعطیلات تابستان همانند سال‌های گذشته ستاد هماهنگی گردشگری و خدمات سفر سازمان برنامه ریزی‌های لازم (از قبیل چاپ و توزیع بروشور و راهنمای گردشگری، آماده سازی امکانات اسکان، نظارت مستمر بر مراکز گردشگری و ...) انجام داده است. همچنین به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و استقبال از گردشگران سازمان برگزاری رویداد‌های متنوع در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... در طول ایام تعطیلات را در دستور کار دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو