مناطق ویژه اقتصادی نقش و جایگاه خود در اقتصاد ملی را بیش از پیش نشان دهند 

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست هم اندیشی مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که امروز (چهارشنبه) در منطقه ویژه اقتصادی زرندیه برگزار شد، با تاکید بر اینکه موانع ورود کالاها و صادرات در مناطق ویژه اقتصادی رفع شده و این مناطق می بایست نقش موثرتری در اقتصاد ملی ایفا نمایند گفت: در دوره جدید این معاونت، برنامه ها و دیپلماسی فعال تری با مناطق ویژه اقتصادی طراحی شده و زمان بیشتر و مفیدتری صرف رسیدگی به موضوعات مناطق ویژه اقتصادی در دبیرخانه شورایعالی می شود این در حالی است که انتظار می رود مناطق ویژه اقتصادی هم در پروژه های جدید به ویژه در بخش های مربوط به سرمایه گذاری فعالیت گسترده تری داشته باشند.
افتخاری ادامه داد: راه اندازی و اجرای پروژه «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تبادلات کالا مبتنی بر برات الکترونیک و ابزارهای اعتباری کمک می کند و تاکنون روند اجرایی مثبتی داشته و مورد استقبال قرار گرفت. پایلوت این پروژه در مناطق آزاد کشور ایجاد شده و در حال تسری به سرزمین اصلی است. خوشبختانه بانک ملی 51 درصد سهام این پروژه را خریداری کرده که پشتوانه خوبی محسوب می شود.
وی افزود: با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی، همکاری و حمایت بانک های کشور در پروژه «سکوک» جلب شد و هم اکنون این پروژه در سطوح ملی مطرح شده و مورد استقبال وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد افزود: مرحله بعدی این پروژه، اجرا در ابعاد بین المللی است و پایلوت آن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهد بود. 
افتخاری در خصوص راه اندازی صندوق ضمانت صادرات در مناطق آزاد نیز گفت: با راه اندازی این صندوق، کاری بزرگ و در سطح ملی در کشور انجام شده و مورد تایید وزرای دولت نیز قرار گرفته است. مدیران و مسئولان مناطق ویژه اقتصادی هم می توانند با برگزاری نشست های توجیهی و آموزشی با فعالان اقتصادی و آشنایی آنها با ظرفیت های پلتفرم ملی، توجه و مشارکت آنها را جلب کنند.

** اثرگذاری «برندملی» کشورها در مناسبات جهانی 

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در ادامه برگزاری این نشست گفت: امروزه «برند ملی» یک شاخص اثرگذاری کشورها در مناسبات جهانی است. 
به گزارش فرینا، «محمدرضا رستمی» با اشاره به تاثیر مفهوم برند در مناسبات و فعالیت های کشورها و در تشریح «برند ملی» گفت: «برند ملی» انگاره و تصویری است که از کشور مد نظر در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در بین گروه های مختلف مخاطبین وجود دارد و نام و نشان کشور مطلوب را در گستره جهانی پوشش می دهد. 
رستمی توضیح داد: آنچه که به عنوان برداشت و انگاره ای از نام و موقعیت یک کشور توسط دولت ها، ملت ها، گروه های مختلف مخاطبین و ذینفعان همچون فعالین اقتصادی و تجاری، نخبگان و فرهیختگان، نیروهای موثر اجتماعی ـ سیاسی و به ویژه شهروندان کشور مبدأ برداشت می شود نتیجه تجمیع شاخص هایی است که به عنوان نمودهایی ملموس از عرصه تجارت و اقتصاد از کشور مبدأ به مخاطبین ارسال و جایگاه سازی کشور را در کنار رقبای خود بوجود می آورد. 
او تاکید کرد: «برندسازی» و در ذیل آن توسعه صنایع خلاق در دنیا با هدف ارزش آفرینی اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ لذا در شرایط کنونی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مرحله توسعه و تثبیت زیرساخت ها عبور کرده ایم و باید برای ایجاد شرایط رقابت پذیری برای جلب و جذب سرمایه گذار در این راستا اقدام کنیم.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در جمع مدیران مناطق ویژه اقتصادی کشور، درباره اجزا و ارکان برند در این مناطق نیز گفت: تولیدات و محصولات در مناطق ویژه اقتصادی، واحدهای مستقر در آن و تبدیل شدن این مناطق به عنوان یک مقصد سرمایه پذیر می تواند برند این مناطق را باز طراحی کند.
رستمی نقش «صنعت گردشگری» در توسعه برند کشورها را موثر دانست و اظهار داشت: ارزش برند هر کشوری بر اساس ادراکی است که در جامعه جهانی وجود دارد. در برند ملی کشورها نیز، توجه به سیاست و حاکمیت ملی، اقتصاد و تجارت، گردشگری، سرمایه گذاری و جذب منابع، همچنین جامعه مدنی و فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.
وی نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را در ارتقاء سطح ملی نقشی کلیدی و اثرگذار عنوان کرد که می توان با استفاده از برندملی هر منطقه این جایگاه را ارتقاء دهیم.
در ادامه این نشست نیز ناصر خرمالی مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه به حاضرین در نشست ارائه داد.
مدیران و مسئولین مناطق ویژه اقتصادی نیز در این نشست نظرات و پیشنهاداتی ارائه دادند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است؛ اولین «نشست هم اندیشی مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور» در سال 98 امروز چهارشنبه در منطقه ویژه اقتصادی زرندیه (ایرانیان) برگزار شد.
بررسی نقش برندسازی در جذب سرمایه گذاری، توسعه تجارت و قابلیت برندسازی محصولات تولیدی، چگونگی سهیم شدن این مناطق در سهام صندوق ضمانت و حمایت از فعالین اقتصادی در مناطق و همچنین افزایش هزینه های خدمات در مناطق ویژه اقتصادی کشور از جمله محورهای این نشست بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منطقه ویژه اقتصادى زرندیه (ایرانیان) در 35 کیلومتری پایتخت و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به تهران است که در 7 کیلو متری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) قرار گرفته است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو