در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛ 

ظرفیت‌های فناورانه و نوآوری منطقه آزاد چابهار کدامند؟

مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه پتانسیل‌های بالایی در حوزه ایده‌های فناورانه و نوآوری دارد. تنها تجهیزات الکترونیکی و نظامی نیاز به نوآوری ندارند بلکه نوآوری می‌بایست در ظرفیت‌های موجود و خدادادی نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش فرینا، مجتبی اسدی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴، با اشاره به ظرفیت‌های ویژه منطقه آزاد چابهار و اینکه مرکز رشد فناوری و نوآوری منطقه آزاد چابهار با حمایت مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و دانشگاه فعالیت خود را ادامه می دهد گفت: در حدود چهار سال پیش پذیرش مراکز فناور و نوآور در منطقه آزاد چابهار را شروع کرده ایم که امروز به ۲۵ واحد رسیده و از این تعداد در حدود سه تا چهار واحد محصولاتشان را تولید و عرضه کرده اند.
اسدی افزود: مراکز فناوری و نوآوری توسط سازمان منطقه آزاد چابهار حمایت و پشتیبانی می شوند و مکان و ابزارهای مورد نیاز آنها نیز توسط این سازمان برای رسیدن به محصول نهایی تامین می شود و پس از اینکه این واحدها به تولید به یک نمونه صنعتی و یا تولید انبوه رسیدند، سازمان زمین و تخفیف های مورد نیاز برای شروع کار را در اختیار آنها می گذارد تا بتوانند تولید خودگردان خود را شکل دهند.

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار به دلایل موقعیت استراتژیک و اهمیت آن به خصوص برای کشورهای آسیای میانه، از تحریم های آمریکا معاف شده است، گفت: امسال تعداد زیادی متقاضی سرمایه گذاری به سمت این منطقه آمده اند.
مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: تعداد سرمایه گذاران در سال ۹۷، در حدود ۶۵۰ واحد بود که خوشبختانه تعدادی از این سرمایه گذاری‌ها تبدیل به واحد تولیدی و اقتصادی در حوزه تجارت، حمل و نقل، گردشگری و صنعت شده اند. موقعیت جغرافیایی خاص چابهار موجب شده فرصتی مثبت برای سرمایه گذاری های خارجی در شرایط تحریم برای چابهار به وجود بیاید. ما نیز می توانیم از این فرصت برای تامین نیازهای اساسی کشور نیز بهره ببریم. امروز شکر و برنج از این بندر وارد کشور می شود و یک مزیت آن این است که کشتی‌های حاوی کالاهای اساسی دارای بیمه بین المللی خواهند بود.
اسدی در خصوص حضور هندی ها در بندر چابهار به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: ایران جزو معدود کشورهای مجهز به فرآوری فلزات به خصوص فولاد و فروآلیاژهاست. در چابهار معادن تیتانیوم و فلزات گران بهای زیادی وجود دارد که نیازمند فناوری و فرآوری است. در همین زمینه و به خصوص فعالیت های استارت آپی و فرآوری فلزات تا خلوص ۹۹ درصد می توانیم از وجود هندی‌ها در منطقه آزاد چابهار استفاده کنیم که این مهم برای تبدیل شدن به فرصت، نیازمند مدیریت و استفاده از فکر و ایده جوانان ایرانی است.
مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: دریا، خاک بسیار حاصلخیز و امکانات کشاورزی ویژه شامل سه دشت حاصلخیز، آب و هوای معتدل، متوسط دمای مناسب، از جمله داشته های موجود چابهار است که اگر از این شرایط استفاده کنیم در محصولات کشاورزی و گلخانه ای (گل و صیفی جات) نیز موفق خواهیم بود.
اسدی افزود: وجود دریا و به مثابه آن شیلات و آبزیان نعمت خدادادی است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. با توجه به وجود پتانسیل های بسیار در زمینه تولیدات فرآوری شده آبزیان و  اهمیت آن در کشورهای آسیایی و اروپایی کشور ما می بایست در این زمینه برنامه ریزی جدیدی برای جلب توجه بازار انجام دهد. چین در سواحل جنوبی ما صید انواع آبزیان را انجام می دهد و با فروش آن و تولیدات ویژه از این محصولات سود خوبی به دست می آورد. ما نیز می توانیم با تقویت بخش فرآوری آبزیان و تجهیز شدن و همچنین توجه به حوزه های استارت آپی در این زمینه، بازار آبزیان و محصولات خلاقانه آن را در دست بگیریم. اگر می خواهیم جوانان را وارد حوزه های تجاری کنیم باید از ایده و فکر آنها در داشته های موجود چابهار استفاده و ایجاد ارزش افزوده و بازار جدید کنیم.
مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار پتانسیل‌های بالایی در حوزه ایده‌های فناورانه و نوآوری دارد، گفت: تنها تجهیزات الکترونیکی و نظامی نیاز به نوآوری ندارند بلکه نوآوری می‌بایست در ظرفیت‌های موجود و خدادادی نیز مورد توجه قرار گیرد. حوزه هایی مانند فرآوری و فناوری فلزات و آبزیان و محصولات دریایی نیز باید با بکارگیری دانش صحیح و به موقع، مورد توجه قرار گیرد تا شاهد رشد صنعت و بازار باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو