رشته‌ای مهیج با چاشنی سهمیه المپیک؛

چابهار، قطب موج‌سواری ایران

موج‌سواری یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های روی آب است که چابهار، تنها شهر در ایران است که از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط فعالیت در این رشته مهیج را دارد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری برنا؛ موج‌سواری یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های روی آب است که باید در دریاهای مواج و طوفانی و آب‌های اقیانوسی انجام شود. این رشته ورزشی برای اولین بار در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به بازی‌های المپیکی اضافه شده ‌است. موج‌سواری به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که نیاز دارد، می‌توان آن را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شمرد.

چابهار، تنها شهر در ایران است که از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط فعالیت در این رشته مهیج را دارد.

شهر چابهار که در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بهره می‌برد، در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به روستای رمین، کوه‌های مینیاتور، درختان مکرزن، تالاب لیپار و ... اشاره کرد.

روستای رمین که به عنوان یکی از روستاهای دوستدار کتاب نیز شناخته شده است، در حال حاضر به عنوان قطب موج‌سواری ایران به شمار می‌رود که طی چند سال اخیر استفاده از ظرفیت‌های ورزشی این بندر باعث افزایش توریست ورزشی در این مناطق شده است.

مسابقات موج‌سواری جام مکران که هر ساله در سواحل روستای رمین برگزار می‌شود، امسال به عنوان رقابت‌های انتخابی تیم ملی جهت حضور در بازی‌های المپیک 2020 ژاپن در روزهای 31 خرداد ماه، 3 و 5 تیر ماه در بخش آقایان و 2 و 4 تیر ماه در بخش بانوان در حال برگزاری است. نکته حائز اهمیت درخصوص تورنمنت که باید به آن اشاره کرد این است برای اولین بار مسابقات موج‌سواری در بخش بانوان نیز برگزار شد.

مدیر حوزه میراث و گردشگری منطقه طی گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص استقبال گردشگران خارجی و داخلی و تاثیر رقابت‌ها بر جذب توریسم ورزشی بیان کرد: گردشگری دریایی یکی از پربازده‌ترین و سودآورترین صنایع در حوزه گردشگری محسوب می‌شود و چابهار به لحاظ موقعیت استراتژیکی، این ظرفیت در آن وجود دارد. چابهار دروازه اقیانوس هند است و از طرف دیگر بادهای اقیانوس موسمی، یک آب و هوای خوب و ویژه‌ای را در این بندر جنوبی حاکم می‌کند. نتیجه حاصل از گردشگری اشتغال پایدار برای مردم است.

عدنان حسینی، افزود: دو سال قبل این جرقه ایجاد شد که چابهار به عنوان تنها مکان موج‌سواری ایران رونق پیدا کند و الان بعد از سه سال که دومین  دوره مسابقات موج سواری جام مکران که اسم آن برگرفته از تاریخ منطقه است، شروع شده که در واقع دومین دوره مسابقات آقایان است و برای اولین بار به صورت ویژه مسابقات انتخابی تیم ملی برای بانوان هم آغاز می‌شود.

حسینی عنوان کرد: استقبال مردم این روستا و ساکنین آن بسیار خوب بوده است، جوانان این منطقه خیلی هم استعدادهای خوبی دارند و از یکی دو سال پیش آموزش دیدند و راهی مسابقات جهانی شدند. توریست‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شدند و تورهای مختلفی از مرکز و شمال کشور در زمان برگزاری این رقابت‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. امیدواریم که به بهانه این استقبال اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد و باعث اشتغال مردم و رونق گردشگری دریایی شود.

رئیس انجمن موج‌سواری ایران، نایب رئیس کنفدراسیون آسیا و سرداور این دوره از رقابت‌ها در این رابطه اظهار داشت: مسابقات انتخابی تیم ملی موج‌سواری در دو بخش بانوان و آقایان جهت حضور در رقابت‌های جهانی 2019 ژاپن که کسب سهمیه برای المپیک دارد، برگزار می‌شود. این ورزش در ایران شناخته شده نیست و متاسفانه با این که بهترین سواحل موج‌سواری در غرب آسیا و آسیای میانه برای موج‌سواری داریم، به دلیل اینکه تبلیغاتی در راستای معرفی این رشته نشده است، استقبال مردم آنگونه که باید نبود.

علیرضا رستمی عزت افزود: می‌توانیم در دریای خزر و خلیج‌فارس موج‌سواری آموزشی و در دریای عمان موج‌سواری حرفه‌ای را داشته باشیم. بچه‌هایی داریم که خارج ایران در این رشته فعالیت کردند و استعدادهای فوق‌العاده‌ای هستند اما چون به صورت تفریحی کار کردند باید بیشتر روی آن‌ها تمرکز شود. این ورزشکاران به دلیل اینکه سال‌ها موج‌سواری کردند، تکنیک‌های خوبی دارند اما باید بهتر از این شود.

رستمی تصریح کرد: موج‌سواری بانوان آسیا بسیار قوی نیست و با برنامه‌ریزی و تلاش ما این ظرفیت را داریم که جایگاه خوبی کسب کنیم. بانوان با پوشش مصوب وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند و در تمام ورزشکاران با این پوشش در مسابقات شرکت می‌کنند.

رئیس انجمن موج‌سواری ایران خاطرنشان ساخت: هدف اصلی ما در رشته موج‌سواری توسعه این رشته در بحث قهرمانی، همگانی و توریسم ورزشی است که می‌تواند کمک بزرگی به اقتصادهای بومی و محلی باشد. امسال قدم خوبی را در این راستا برداشتیم و از سرتاسر ایران در این رقابت شرکت کردند. امیدوارم با استفاده از ظرفیت‌های موجود توریسم ورزشی که باعث توسعه اقتصاد ورزشی می‌شود، توسعه و رونق پیدا کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو