رشد جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس

مناطق آزاد هفت‌گانه کشور طی یک سال گذشته شاهد ابلاغ بخشنامه‌ها و مصوبات مختلفی بودند؛ مصوباتی بعضا مغایر با قوانین مناطق آزاد که به‌دلیل شرایط خاص کشور و نوسان‌های دلار به یکباره در کشور اتخاذ شده و به مناطق آزاد نیز تسری یافتند. با گذشت بیش از یک سال از این اقدامات برخی از قوانین و مقررات برای این مناطق تغییر کرده تا شرایط برای واردات و صادرات تا حدودی تعدیل شوند، به‌گونه‌ای‌که به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با وجود تحریم‌ها، در سال ۹۷ در منطقه آزاد ارس شاهد رشد ۵ درصدی صادرات بودیم.

محسن نریمان با اشاره به شرایط خاص کشور طی ۱۴ ماه گذشته که با تحریم‌های استکبار جهانی ایجاد شده است، گفت: در این شرایط و با جهش نرخ دلار قوانینی برای صادرات و واردات در نظر گرفته شد که مناطق آزاد نیز باید با هماهنگی همه‌جانبه و ملی در مقابل این هجمه‌های اقتصادی مبارزه می‌کردند؛ با این حال بخشی از این بخشنامه‌ها که مانع فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در مناطق آزاد بود، مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از ضوابط و قوانین را برای مناطق تعدیل و حذف کردیم.

نریمان افزود: در سال جدید روند تحریم‌ها ادامه داشته و شکل جدیدی به خود گرفته است و حتی تعاملات اقتصادی ما که در نقطه صفر مرزی هستیم با نخجوان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه تحت‌الشعاع همین تحریم‌ها و تصمیمات قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم شیوه برد ـ برد را در منطقه انجام دهیم، تصریح کرد: باید در تعاملات اقتصادی هم برای ما و هم برای طرف مقابل منافع را در نظر بگیریم تا طرف مقابل بداند در تعاملات دوطرفه سود و زیان، مشترک خواهد بود. در این شیوه باید براساس ضوابط دو طرف، قوانین و مقرراتی در نظر بگیریم تا در نهایت برای این کشورها و مناطق آزاد ما منفعت اقتصادی در پی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: باید بدانیم در هرگونه ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه اگر سود و منافع این کشورها تضمین نشود، طبیعی است که آنها هم اقبالی نشان نخواهند داد و باید این نکات را مدنظر قرار دهیم.

نریمان افزود: در جلسات متعدد با وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی تلاش می‌کنیم تا با درک مشترک در رابطه با صادرات و واردات طوری عمل کنیم که منافع کشور حفظ شود و از چالش تحریم‌ها عبور موفقی داشته باشیم. براین اساس مجوزهای مخصوص برای واردات محدود برخی اقلام به‌ویژه واردات مواد اولیه برای تولید در مناطق آزاد در نظر گرفته شده که به‌زودی مصوبات مربوطه از طریق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام خواهد شد.

وی در ادامه به فعالیت‌های منطقه آزاد ارس در سال ۹۷ پرداخت و گفت: با وجود تمام تلاطمات در سال گذشته مبلغ ۲۲۷۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و ۷۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کمیسیون اقتصادی این سازمان مصوب شده است که پتانسیل اشتغال‌زایی ۶ هزار نفر با بهره‌برداری از این طرح‌ها فراهم خواهد شد. از مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی مبلغ ۱۲۴۷ میلیارد تومان در بخش صنعت، مبلغ ۱۴۹۷ میلیارد تومان در بخش گردشگری، مبلغ ۴۵۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی و ۷۲ میلیارد تومان در بخش خدمات سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه به شرایط جذب سرمایه‌گذار در سال ۹۸ پرداخت و گفت: در ۷۰ روز ابتدای امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان طرح به کمیسیون اقتصادی ما پیشنهاد شده که در حال بررسی است؛ حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان از این طرح‌ها که در رابطه با دیتاسنتر و فروکروم هستند از سوی سرمایه‌گذاران چینی به کمیسیون اقتصادی ما پیشنهاد شده‌اند که نشان‌دهنده اقبال خارجی‌ها به منطقه آزاد ارس است.

نریمان در ادامه به بحث دانش‌بنیان‌ها در این منطقه پرداخت و افزود: توجه به بحث دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس حالت استثنایی دارد و در سفر دکتر ستاری معاون ریاست جمهوری به این منطقه اقدام ویژه‌ای را انجام دادیم که شرایط را برای فعالیت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی گفت: در این سفر، مرکزی به وسعت یک‌هزار مترمربع با ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور افتتاح شد ؛ ضمن اینکه عملیات اجرایی شهرک صنعتی فناور با نام پژوهش ارس را در فضایی ۵۰ هکتاری با هدف ایجاد هاب فناوری در شمال غرب کشور آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی منطقه آزاد ارس پرداخت و گفت: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر ما قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در مناطق آزاد کشور هستیم. بزرگ‌ترین گلخانه کشور با نام مجموعه گلخانه‌ای ۵۰ هکتاری تارلا امین با تولید و صادرات سالانه ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به کشورهای قفقاز را دراین منطقه داریم که به دلیل عملکرد مثبت این شرکت در حوزه محصولات گلخانه‌ای و اتصال زنجیره تولید و توزیع در بازار هدف، خواهان توسعه آنها هستیم.

نریمان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومانی در این طرح گلخانه‌ای تصریح کرد: به همین دلیل ۸۰ هکتار زمین را با عنوان تارلاامین در اختیار آنها قرار داده‌ایم که قرار است بخش عمده‌ای از این ۸۰ هکتار در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس شامل چهار بخش است، گفت: منطقه آزاد ارس در مجموع ۵۱ هزار هکتار است و اخیرا طرح الصاق ۲۶ هزار هکتار به منطقه آزاد ارس در حال پیگیری است. این در حالی است که در شرقی‌ترین نقطه منطقه آزاد ارس سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت از سوی شرکت‌های موجود برای تولید گندم، جو و کلزا انجام شده و ۱۵۰۰ هکتار از زمین‌هایی که سالیان سال لم‌‌یزرع بوده‌اند، زیر کشت رفته‌اند. همچنین برای سرمایه‌گذاری ۵ هزارمیلیارد تومانی در بخش‌های مختلف از جمله کشت زمین و تولیدات گلخانه‌ای با استفاده از شبکه آبرسانی بزرگی که در منطقه مهیا است برنامه‌ریزی شده که شامل گلخانه ۵۰ هکتاری، ایجاد دامداری، مرغداری، کشتارگاه، صنایع تبدیلی و ایجاد واحدهای فرآوری در شرقی‌ترین بخش منطقه آزاد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان با تاکید بر ضرورت تعاملات بین‌المللی گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، هماهنگی های لازم با سفیر ایران و سرکنسول ایران در این کشور انجام داده‌ایم تا لایحه موافقت‌نامه بین ایران و ارمنستان وارد اقدامات اجرایی شود. باید بدانیم ورود به اوراسیا به منزله یک بازار ۳۰۰ میلیون نفری است که می‌توانیم با وجود اشتراکات فرهنگی بیشترین بهره را از این تفاهم‌نامه داشته باشیم.

** منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو