رشد 30 درصدی تجارت ایران و هند علی‌رغم تحریم‌ها

سفیر دهلی نو در تهران گفت: علی‌رغم فشارها و تحریم‌ها در طول یک‌سال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایکنا، گدام دارمندرا، سفیر دهلی نو در تهران، شب گذشته در نشست مدیران، مسئولان منطقه آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی چابهار، گفت: بندر چابهار به‌دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت بزرگی جهت حمل و نقل کالاهای ترانزیتی محسوب می‌شود و برای ما اهمیت بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه چابهار بیشتر از یک نشانه برای دولت هند در رابطه با مسائلی که دنبال می‌کند اهمیت دارد، افزود: باید به صورت شفاف راجع به تعهداتی که در رابطه با چابهار وجود دارد صحبت شود.
سفیر دهلی نو در تهران اظهار کرد: هندوستان و افغانستان پیگیری‌های مکرری در خصوص مستثنی کردن بندر چابهار از تحریم‌ها انجام داده‌اند، اما همچنان مسأله تحریم بانک‌ها مانعی بزرگ در مسیر تبادلات مالی است.
وی ادامه داد: کشور هندوستان یکی از ارائه کنندگان اصلی کالاهای اساسی به ایران است، از این رو یک کانال بانکی مختص در هند ایجاد کردیم که با اتاق بازرگانی ایران و هند ارتباط داشته و نوعی مبادله کالا به کالا انجام شود.
دارمندرا بیان کرد: علی‌رغم فشارها و تحریم‌ها در طول یک‌سال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.
نماینده دولت هندوستان در ایران افزود: با توجه به رشدی که در تجارت ما وجود دارد همچنان بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که تعهد کرده‌ایم حتماً انجام می‌دهیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار کرد: چابهار بندری مهم و مسیری كم هزینه برای دسترسی كشورهای منطقه به یكدیگر است و به‌دلیل برخورداری از موقعیت ترانزیتی و صادرات و واردات، فرصتی ارزشمند برای کشورهای همسایه به‌شمار می‌رود.
بهروز آقایی، گفت: امروز بندر چابهار به عنوان پشتوانه و سوپاپ اطمینان بنادر كشور قادر خواهد بود پاسخگوی همه فعالیت‌های بنادر جنوبی باشد، به طوری كه هرگونه محدودیت در حوزه خلیج فارس هیچ خللی در انتقال كالاهای اساسی كشور و صادرات انواع كالاها نظیر مواد نفتی، معدنی و تجارت دریایی ایجاد نخواهد كرد.
آقایی افزود: واقع شدن در مسیر کریدور شمال ـ جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، از امتیازات ویژه بندر چابهار است که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می‌کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو