نشست خبری پروژه راه‌اندازی هزار کارگاه سوزن‌دوزی

فعالیت ۷ تعاونی سوزن‌دوزی در منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از فعالیت ۷ تعاونی سوزن دوزی در این منطقه خبرداد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ­عبدالرحیم کردی با اشاره به آنکه در راهبرد‌های منطقه آزاد توجه به رفاه و توسعه و اقتصاد محلی و عمران و آبادی منطقه مدنظر قرار گرفته است گفت: برای آنکه بتوانیم توسعه پایدار داشته باشیم باید همکاری و مشارکت جوامع محلی را اخذ کنیم. سوزن‌دوزی در خون و وجود زنان بلوچ است و تولیداتی دارند که به لحاظ اصالت هنری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
کردی افزود: رنگ‌ها، طرح‌ها و چگونگی استفاه از آن‌ها مدنظر قرار داریم و معتقد هستیم هیچ هدیه‌ای از منطقه آزاد چابهار به جز صنایع دستی نباید بیرون برود. در عین حال موفق شدیم ۷ تعاونی سوزن دوزی ایجاد کنیم و ۱۰۰ سوزن‌دوز را بیمه کردیم.
وی گفت: طی این مدت در عمان، ایتالیا، روسیه، تایلند و فرانسه نمایشگاه برگزار کردیم همچنین در حوزه آموزش مدرسه عالی هنر را در چابهار راه‌اندازی کردیم که اکنون دپارتمان طراحی و دوخت لباس آن آغاز به کار کرده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعتقاد بر آنکه از طریق اقتصاد فرهنگ می‌توان به فرهنگ و مردم کمک کرد افزود: در ضمن اشاعه و حفظ هویت، می‌توان کار‌های اساسی در توسعه اقتصاد انجام داد، زیرا در بخش سوزن‌دوزی می‌توان با حداقل سرمایه یک کارگاه راه‌اندازی کرد و علاوه بر توسعه اقتصادی به حفظ اصالت، هویت و فرهنگ ایرانی نیز کمک کرد در این راستا ملزومات کارگاه‌ها از پارچه گرفته تا نخ و حتی خود کارگاه را تأمین می‌کنیم.
کردی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما گفت: تجاری سازی سوزن‌دوزی را مدنظر داریم در این راستا در صدد ایجاد شرایطی برای پوشش بازار و تولیدات هستیم البته سعی ما بر آن است با حفظ اصالت و ریشه هنر و ساختار آن، خلاصه‌سازی و به بازار ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث گردشگری اختیارات را به منطقه آزاد چابهار تفویض اختیار کرده و همکاری خوبی در این بخش با معاونت صنایع دستی داریم البته بازارچه صنایع دستی ایجاد کرده ایم تا رقابت فروش سوزن‌دوزی را شاهد باشیم ضمن آنکه الزاما به دنبال آن نیستیم که کار‌های باکیفیت ایجاد شود.

هزار کارگاه سوزن دوزی برای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راه اندازی هزار کارگاه سوزن دوزی بلوچ برای ترویج لباس‌های ایرانی ـ اسلامی است، این طرح از استان سیستان و بلوچستان به ما رسیده و قرار است با سوزن دوزی بلوچ، این طرح‌ها در لباس‌های ایرانی اسلامی دیده شود. یکی از وظایف ما ایجاد این طرح‌هاست.
حمید قبادی در نشست خبری امروز با اشاره به آنکه هزار کارگاه سوزن دوزی که قرار است در استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شود در قالب دوخت‌های سنتی سوزن‌دوزی بلوچ خواهد بود، گفت: قرار است لباس‌های ایرانی اسلامی تولید کنیم و محتوا و موضوعیت سوزن‌دوزی به طرح لباس‌های ایرانی وارد شود.
قبادی افزود: سوزن‌دوزی بلوچ ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و استان سیستان و بلوچستان به واسطه ظرفیت گسترده‌ای که دارد می‌تواند این هنر را توسعه دهد ضمن آنکه شاهد اقبال عمومی از نقش مکران نیز بودیم.
وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور هنری چابهار منعقد کرده ایم تا چابهار به عنوان یکی از پایگاه‌های دوخت سنتی کشور معرفی شود در عین حال مجموعه ردای سنتی مکران، مجری کار شده است و در این راستا تفاهم‌نامه اجرایی بین سپاه منطقه آزاد چابهار، فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ایجاد توسعه پایدار در منطقه منعقد شده است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مجریان طرح شناسایی شده‌اند و در حال دریافت مجوز‌ها هستند که این مجوز‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان صادر خواهد شد، همچنین تأمین مواد اولیه توسط مجری منطقه آزاد چابهار انجام می‌شود و بیمه هنرمندان نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد، سپاه و همچنین کمیته امداد رقم خواهد خورد.
قبادی گفت: قرارداد‌های تضمین خرید از کارگاه‌های منتخب نیز منعقد شده است ضمن آنکه تأکید بر آن است تا بتوان امکان صادرات این کار‌ها را نیز فراهم کرد، اکنون بازارچه‌هایی برای عرضه این محصولات در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان برپا شده و قرار است تا پایان سال هزار واحد، شناسایی و معرفی شوند.
وی تأکید کرد: سوزن دوزی بلوچ یک نشان (برند) است و هویت ایرانی دارد که می‌تواند روی لباس‌های مدرن قرار گیرد، در عین حال می‌توان تلفیقی از دوخت سنتی با لباس و طرح‌های مدرن را در اختیار مخاطب امروزی قرار داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه چه برنامه‌ای برای نظارت در خصوص کاهش نیافتن کیفیت آثار تولید شده و همچنین نظارت بر قیمت‌گذاری آثار سوزن‌دوزی در نظر دارند، گفت: گرانی اتفاق نمی‌افتد، زیرا ساده‌سازی را مدنظر داریم و قصد داریم از تکه‌ها و نماد‌های سوزن‌دوزی شده روی لباس‌ها استفاده کنیم نباید فراموش کرد که سوزن‌دوزی بر اساس تکنیک‌های هندسی تبدیل به نقش می‌شوند، همچنین هنرمندانی را در نظر داریم تا بر اساس برش‌ها و تکنیک‌ها دوخت جدیدی را ارائه دهند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بنا نیست عین قطعات سوزن‌دوزی وارد لباس‌های امروزی شود از آنجایی که این هنر زمان‌بر است به یقین قیمت بالایی خواهد داشت اگر قرار باشد این کار را بکنیم اول قیمت آثار تولید شده بالا خواهد بود که استقبال نمی‌شود، قرار است ساده‌سازی در هنر طراحی صورت گیرد بنابراین آنچه که از سوزن‌دوزی خواهید دید، آن لباس بلوچ که در ذهن‌ها است نیست بلکه سوزن‌دوزی و طرح آن را مدنظر داریم.

تولید سه فیلم برای ارائه چهره دیگری از سیستان و بلوچستان

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان از تولید سه فیلم برای ارائه چهره دیگری از سیستان و بلوچستان خبر داد.
ع­لی زینی‌وند نیز در این نشست به ضرورت توجه به رویکرد فرهنگی ـ اقتصادی اشاره کرد و گفت: این دیدگاه برای استان سیستان و بلوچستان بسیار ضروری است و می‌توان با توسعه مشاغل خانگی و خُرد که می‌توانند پوشش دهنده هویت یک منطقه باشند توسعه فرهنگی ـ اقتصادی را ایجاد کرد.
زینی وند افزود: بهترین راه برای توسعه فرهنگی ـ اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان، توجه به مشاغل خرد بازاریابی و مدیریت این حوزه است
وی گفت: این استان مملو از وضعیت‌های بی‌نظیر و پنهان است اما تصویری نامطلوب از آن به نمایش گذاشته شده است که با همه ظرفیت‌ها مطابقت ندارد.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، از ساخته شدن فیلمی خبر داد که از قاچاق و اسلحه در آن خبری نیست و گفت: به زودی فیلمی از استان سیستان و بلوچستان خواهید دید که علاوه بر آنکه در برگیرنده بازیگران طراز اول کشور است، ظرفیت های گردشگری، میراث و صنایع دستی استان را به نمایش می‌گذارد و چهره‌ای واقعی‌تر از استان سیستان و بلوچستان را معرفی می‌کند.
زینی وند در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا فیلمی که قرار است در استان سیستان و بلوچستان ساخته شود در مقابله با فیلم شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار خواهد بود گفت: قصد نداریم فیلمی در مقابله با فیلم نرگس آبیار بسازیم اما دوست داریم چهره‌ای واقعی از سیستان و بلوچستان را به نمایش بگذاریم. سعی داریم تا فیلمی بسازیم که حاصل تلاش افرادی باشد که در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند و به تمام جوانب آن اشراف دارند.
وی خاطرنشان کرد: هر فیلم دو جنبه فنی و تاثیرگذار و پیام‌رسان دارد هر چند فیلم وقتی که ماه کامل شد بسیار جذاب بود اما در حوزه پیام‌رسانی تصویری واقعی ارائه نکرد.
معاون سیاسی ـ اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان همچنین از جنبه فنی فیلم زیر نور ماه تمجید کرد.

 صدور مجوز ۶۰ کارگاه سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان از ارائه مجوز ۶۰ کارگاه سوزن دوزی در استان خبر داد.
حسین مسگرانی در نشست خبری امروز گفت: تاکنون ۶۰ مجوز کارگاه سوزن دوزی صادر و بیمه آن‌ها نیز فعال شده است تا بتوانند از تسهیلات بیمه هنرمندان استفاده کنند، فقط انتظار داریم در بخش آموزش و عرضه منطقه آزاد چابهار، سپاه و بسیج ما را یاری دهند تا بتوانیم راه را ادامه دهیم.
مسگرانی افزود: محور کارگاه‌های سوزن‌دوزی بانوان هستند که در عین حال محور توسعه حوزه فرهنگ استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید.
وی گفت: ستاد ساماندهی مد و لباس ارائه مجوز کارگاه سوزن دوزی را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان داده و این اداره نیز اختیار صدور مجوز را به شهرستان‌های استان سپرده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.