وزیر اقتصاد تاکید کرد: 

واگذاری های سال 98، صرفا نقدی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی  دژپسند تاکید کرد: ما در سال ۹۸ اصرار داریم شرکت های سودآور را واگذار کنیم؛ ضمن اینکه تجربه ادوار گذشته نشان داده واگذاری به صورت نقد و اقساط چالش برانگیز است و به همین دلیل قرار است واگذاری ها صرفاً به صورت نقد باشد. 

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند صبح امروز طی سخنانی در مراسم روز جهانی تعاون و سالگرد بیست و پنجمین سال تاسیس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: ما اگر بخواهیم اقتصاد ایران را در شرایط فعلی نگاه کنیم با دو پدیده مواجه هستیم. پدیده نخست تحمیل  تحریم های ظالمانه خارج از عرف و معادلات بین المللی است و پدیده دوم که اتفاق میمونی برای اقتصاد کشور است، اهتمام و اراده نظام برای واگذاری تصدی های اقتصادی به بخش غیردولتی است.

دژپسند با تاکید براینکه این دو بال و پدیده، نگاه مان به اقتصاد کشور به ویژه در حوزه تعاونی ها را متحول می کند، افزود: وقتی صحبت از تحریم می شود، یکی از راهکارهای غلبه بر آن افزایش نقش مردم در اقتصاد است که در مسیر مردم بنیان کردن اقتصاد، تعاونی ها به واسطه اینکه سرمایه سالاری و واسطه گری انحصاری را در ذات خود ندارند بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه ما ناگزیر به افزایش مداخله نهادها، دستگاه ها و بنگاه های مردم بنیان در اقتصاد هستیم، ادامه داد: تعاونی ها به طور مشخص در دو مولفه تامین و توزیع کالاها و همچنین افزایش سهم در اقتصاد می توانند نقش آفرینی کنند.

وزیر اقتصاد افزود: در دوره ای که دشمن ورودی منابع و کالاها را محدود می کند تا با خیال باطل خود مردم را مقابل نظام قرار دهد، تعاونی ها می توانند این تهدید را تبدیل به فرصت کنند تا هم در حوزه رفع مشکل نظام توزیع کالاها و هم افزایش سهم تعاون در اقتصاد موثر واقع شود.

دژپسند به هدف گذاری سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی بر اساس سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: امروز سهم تعاون در اقتصاد ملی حداکثر شش تا هفت درصد است که نشان میدهد تا هدف ۲۵ درصدی فاصله زیادی داریم و برای اینکه این هدف را محقق سازیم باید از فرصت های اقتصاد تعاونی به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تامین و توزیع کالاها از مجاری تعاونی ها یک فرصت بی نظیر برای شکافتن راه های محدود شده دولت در جهت تامین کالاهای اساسی مردم است ادامه داد: امروز با کمک اتاق تعاون ایران، سامانه مدیریت هوشمند توزیع اقلام اساسی (مهتا) رونمایی شد تا از طریق این سامانه نظام تامین و توزیع کالاهای اساسی مدیریت شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بنگاه داری را یکی دیگر از نقش آفرینی های بخش تعاون در اقتصاد عنوان کرد و ادامه داد: موضوع واگذاری ها را به عنوان رویکرد اصلی دولت در دستور کار قرار دادیم و این موضوع چند بار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. 

دژپسند افزود: در راستای این سیاست، اصرار داریم در سال جاری باقیمانده سهام دولت در بنگاه ها را در قالب ۱۸ شرکت بورسی واگذار کنیم و پس از آن نیز شرکت های غیر بورسی در دستور کار قرار دارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه روش های واگذاری را نیز باید بازنگری کنیم، ادامه داد: روش های واگذاری مدیریت، اجاره به شرط تملیک و حتی روش ترکیبی از این دو ، از جمله مدل های واگذاری هستند که بر آن متمرکز شدیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ما برای تعاونی ها فرش قرمز پهن می کنیم اما افزایش سهم آنان در اقتصاد کشور مستلزم آمادگی بخش تعاون با محوریت اتاق تعاون است.

دژپسند همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به سهم پایین بخش تعاون در اقتصاد کشور گفت: در این زمینه رویکرد های مختلفی وجود دارد که بخشی از آن به حاکمیت و دولت بر می گردد.

وی ادامه داد: برای افزایش سهم تعاون در اقتصاد باید زیرساخت های لازم فراهم شود و این موضوع قطعاً در دستور کار دولت خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره آخرین وضعیت تورم نیز گفت: ما سه نوع تورم سالیانه، نقطه به نقطه و ماهانه داریم که خوشبختانه تورم ماهیانه با هشت دهم درصد کاهش، روند کاهشی پیدا کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو