استفاده بهینه از ظرفیت های فرهنگی و تاریخی کیش در رونق گردشگری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از تبدیل نوروز تابستانی و تقویم دریانوردی کیش به عنوان محورهای اصلی فعالیت های تابستانی کیش در سال آینده خبر داد.

به گزارش فرینا، نخستین نشست تخصصی بررسی نقش میراث فرهنگی در توسعه گردشگری کیش، صبح سه شنبه 25 تیر با حضور غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و همچنین دکتر سید احمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران و عضو شورای فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست مظفری با اعلام آمادگی کامل سازمان منطقه آزاد کیش برای استفاده بهینه از ظرفیت های فرهنگی کیش در توسعه صنعت گردشگری کشور و همکاری با نهادها و سازمان های ذیربط کشوری گفت: برخی مناسبت های فرهنگی که ریشه در تاریخ کهن جزیره کیش دارند می توانند ثبت ملی و جهانی شوند که برای تحقق این امر ایجاد یک کمیته ملی از کارشناسان و متخصصان مجرب کشوری ضروری است.

وی احیای نوروز تابستانی و تقویم دریانوردی کیش با هدف استفاده از تاریخ کهن این جزیره مرجانی برای جذب گردشگران علاقمند به حوزه فرهنگ را طرحی نوین برشمرد و از تبدیل نوروز تابستانی و تقویم دریانوردی کیش به عنوان محورهای اصلی فعالیت های تابستانی کیش در سال آینده خبر داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه شناخت ظرفیت های منطقه و تعیین نقش موثر کیش در رونق صنعت گردشگری گام های اساسی برای سیاستگذاری و تعیین و راهبردهای توسعه جزیره است اظهار داشت: کیش یک فرصت ملی است و ما باید بدون اتلاف وقت تمام توان و انرژی خود را بکار گیریم تا ضمن حفظ میراث فرهنگی از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی منطقه در جهت معرفی آداب و رسوم کشور خود در عرصه بین المللی استفاده کنیم.

تبدیل برخی بناهای تاریخی جزیره کیش از جمله مسجد ماشه به موزه کتب قرآنی و باز سازی و بهسازی چند ساختمان که سال ها است بدون استفاده رها شده برای تبدیل آنها به موزه و اماکن فرهنگی از دیگر مواردی بود که دکتر مظفری به آن اشاره کرد.

مظفری با ابراز امیدواری از تاثیرات مثبت این نشست در رونق گردشگری فرهنگی و تاریخی کیش بر برگزاری مستمر نشست های تخصصی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش هم در این نشست با اشاره به اینکه طبق آمارهای سازمان گردشگری جهانی بیش از 37 درصد گردشگران با نگاهی فرهنگی علاقمند به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی مقاصد گردشگری هستند به موقعیت جغرافیایی جزیره کیش در دل آبهای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: فرهنگ ساحلی مردمان جزیره کیش با پیشینه کهن تاریخی یکی از مزیت های ارزشمند کیش برای جهانی شدن است.

مجید ملانوروزی تاکید کرد: امروزه گردشگری از حالت عینی خارج شده و به نگرش و دیدگاه ذهنی گردشگران وابسته است. گردشگرانی که به خواستگاه فرهنگی رویدادها و بناهای تاریخی علاقمندند. از این رو ما باید بتوانیم ازهنرهای مفهومی و برنامه های فرهنگی جزیره کیش برای جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی در عرصه ملی و بین المللی نهایت استفاده را ببریم. 

سید احمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران هم فعالیت های حوزه فرهنگی را مهم ترین بخش در توسعه پایدار کشورها برشمرد و گفت: طبق آمار سالانه بانک جهانی، تجارت خاطره ها با زیر مجموعه فعالیت های فرهنگی از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، ارتباطات و گردشگری بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی موفق جهان را به خود اختصاص داده است. ما نیز باید با تکیه بر داشته های فرهنگی و تاریخی خود برای جذب گردشگران علاقمند به این حوزه در جهت توسعه پایدارحرکت کنیم.

 عضو شورای فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، بر ایجاد وجه تمایز برای جزیره کیش با تکیه بر پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی این جزیره و موقعیت آن در خلیج فارس تاکید کرد و گفت: درکتب قدیمی و ارزشمند ادبیات کشور به جایگاه جزیره کیش به عنوان یکی از ثروتمند ترین بنادر جهان با رونق کسب و کار و تجارت اشاره شده است. خلیج فارس هم در منابع معتبر تاریخی تنها یک آبراهه ساده نیست بلکه آبراهه ای با شاخص های مهم فرهنگی و تاریخی است که برای پژوهش ها و باستان شناسی زیر دریا اهمیت ویژه ای دارد.

محیط طباطبائی با بیان اینکه صدها سال قبل جزیره کیش در زمینه صید و فروش مروارید به تجار بین المللی و تامین آب شیرین و دیگر مایحتاج کشتی های تجاری برای سفرهای دریایی طولانی بسیار شناخته شده بوده است گفت: امروزه می توان از صید مروارید به عنوان یکی از شاخصه های تاریخی کیش  برای ایجاد رویدادهای گردشگری بهره گرفت.

وی  با اشاره به اینکه در ایران باستان جشن نوروز در ابتدا در اوایل فصل تابستان و زمان کشت محصول برگزار می شده که به مرور زمان به اول بهار تغییر یافته است تاکید کرد: احیای فرهنگ ساحلی و زندگی ایرانیان در سواحل جنوبی کشور، آیین نوروز تابستانی که از 31 تیر تا 9 مرداد ادامه دارد در کنار معرفی تقویم دریانوردی کیش که برگرفته از دانش دریانوردان مجرب جزیره کیش و سفر آنان در دل آبهای خلیج فارس است، زمینه های عملکردی موفق در عرصه تجارت خاطره هاو رونق صنعت گردشگری را فراهم می کند.  

در این نشست نماهنگ معرفی جاذبه های تاریخی و فضاهای میراثی جزیره کیش نیز پخش شد.

معرفی میراث فرهنگی و ظرفیت های گردشگری جزیره کیش، توجه به نقش میراث فرهنگی در توسعه پایدار منطقه، ارائه خلاصه ای از ضوابط میراث فرهنگی کشور و بیان برخی چالش ها در این حوزه از محورهای سخنرانی کارشناسان در این نشست بود. 

گفتنی است؛ این نشست های تخصصی برای آموزش و بهره مندی از نتایج مطلوب، در ماه های آینده به طور مستمر در جزیره کیش بر پا می شود.

خبرنگار منطقه آزاد کیش امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو