فرصت‌های خوب همکاری جهاددانشگاهی با منطقه آزاد کیش

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با مدیرعامل هیئت مدیره منطقه آزاد کیش گفت: منطقه آزاد کیش، در زمینه تولید و صادرات فناوری برای کل کشور ظرفیت‌های خوبی دارد و این ظرفیت‌ها، فرصت خوبی برای جهاددانشگاهی خواهد بود، مأموریت ما هم تولید و صادرات فناوری است.

به گزارش فرینا به نقل از ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و غلامحسین مظفری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد کیش و جمعی از اعضا و معاونان جهاددانشگاهی امروز، ۳۰ تیرماه، در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.
رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با بیان اینکه مدیریت جدید منطقه آزاد کیش رویکرد خوبی به توسعه این منطقه دارد، اظهار کرد: منطقه آزاد کیش، در زمینه تولید و صادرات فناوری برای کل کشور ظرفیت‌های خوبی دارد و این ظرفیت‌ها، فرصت خوبی برای جهاددانشگاهی خواهد بود، مأموریت ما هم تولید و صادرات فناوری است. منطقه آزاد کیش، جزیره‌ای با امکانات خوب در حوزه‌های مختلف آموزش عالی و حتی مهارتی است که با رویکرد ملی و بین‌المللی قابلیت توسعه دارد. به علت وجود مواد هیدروکربوری فراوان در آن مناطق هم لازم است از این ظرفیت علی‌رغم توجه به مسائل حفظ محیط زیست، استفاده کرد.
وی ادامه داد: در حوزه‌های پژوهش و فناوری، تجاری‌سازی اشتغال، فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی، جهاددانشگاهی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی دارد. در بحث اشتغال و کارآفرینی اقدام به راه‌اندازی اشتغال‌های خانگی و تولید محصول کرده‌ایم و توانسته‌ایم در این عرصه پیشینه خوبی برای جهاددانشگاهی رقم بزنیم.
طیبی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت گردشگری منطقه آزاد کیش استفاده کرد، افزود: حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش در اینجا را فرصت مغتنمی می‌دانیم تا بتوانیم فعالیت‌های آینده و دستاورد‌های جهاد را در خدمت توسعه منطقه آزاد کیش قرار دهیم و بتوان خدمت‌رسانی در راستای توسعه منطقه آزاد کیش به ویژه توسعه صادرات محصولات فناورانه را در آن منطقه مورد توجه قرار داد.
در ادامه این مراسم، غلامحسین مظفری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد کیش طی سخنانی بیان کرد: قریب به ۲۱ سال مأموریت‌های متعددی از سوی جهاددانشگاهی در مناطق مختلف کشور داشته‌ام و این افتخاری برایم بوده است. جهاددانشگاهی مجموعه‌ای باافتخار، خوشنام، توانمند و باسابقه است و امضای این تفاهم‌نامه فرصتی برای ما فراهم می‌کند که از ظرفیت این نهاد در بسیاری عرصه‌ها استفاده کنیم. این توانمندی در حوزه‌های مختلف گسترده است.
وی ادامه داد: در هر کجا مأموریتی به من محول شد، اعتقاد داشتم کار‌های مشترکی می‌توان با همراهی جهاددانشگاهی انجام داد و برخی مواقع هم اتفاقات خوبی رخ داد و ما در حد توان از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم.
مظفری افزود: علاوه بر اینکه منطقه کیش فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد، جهاددانشگاهی هم دارای ظرفیت‌های خوبی است؛ تلفیق این دو مورد منجر به اتفاقات خوبی خواهد شد. امروز شرایط نسبتاً خوبی در این منطقه و در مقایسه با مناطق آزاد دیگر وجود دارد، مهمترین برند‌های دانشگاهی هم در آنجا پردیس دارند. در کنار تمام این فرصت‌ها، می‌توان فعالیت‌های خوبی داشت. در کنار همه این‌ها، رویکرد ما این است که به سمت استفاده از فرصت‌های جهاددانشگاهی به منظور توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و گسترش استارتاپ‌ها حرکت کنیم. هم‌اکنون برج نوآوری و فناوری منطقه آزاد کیش تا ماه آینده افتتاح می‌شود، توسعه فعالیت‌ها در این زمینه در دستور کار ما قرار دارد. در کنار برج نوآوری و فناوری کیش، شهرک فناوری را طراحی کرده‌ایم تا واحد‌های فعال در این حوزه از این ظرفیت استفاده کنند، اگر چه این منطقه به منطقه تفریحی مشهور شده، اما از ظرفیت‌های خوبی برای گسترش فعالیت‌های دانش بنیان برخوردار است.
به گفته مظفری؛ جزیره کیش علی‌رغم اینکه یک منطقه آزاد تجاری است، پایه اصلی فعالیت‌های آن، حول محور گردشگری است و در همین زمینه هم می‌توان با به‌کارگیری ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی به منظور مطالعات موردنیاز در حوزه گردشگری، بسیاری از طرح‌ها را به صورت پایلوت در این منطقه اجرایی کرد.
وی افزود: هماهنگی نسبی با حضور مدیریت کشوری در منطقه آزاد کیش متمرکز شده و معتقدیم ایده‌های ملی می‌تواند در این منطقه پیاده و به کل کشور تعمیم داده شود. زمینه‌های فعالیت در این منطقه خوب است. ما باید سرعت و گذر زمان را هم در نظر بگیریم. بلافاصله بعد از این تفاهم‌نامه باید وارد فاز عملیاتی شویم. امیدواریم با هم‌افزایی میان این دو مجموعه، بتوان اتفاقات خوبی برای کشور رقم زد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: استقرار و استفاده از فضای منطقه آزاد کیش نیاز به مطالعات بیشتری دارد، همچنین در فضای منطقه آزاد کیش تمایل به استفاده از گردشگری سلامت مثبت است. می‌توان در این منطقه، نمایشگاه ثابتی به منظور ارائه محصولات تولید داخل با حضور جهاددانشگاهی راه‌اندازی کرد.
وی افزود: مردم بومی کیش نیازمند توجه جدی هستند، در حوزه غذا‌های سنتی و تولیدات محلی، محصولاتی وجود دارد که در هیچ‌جای کشور وجود ندارد.
مظفری برگزاری جشنواره‌های تابستانی را مهمترین برنامه این روز‌های جزیره کیش دانست و گفت: مجموعه‌هایی برای این فعالیت‌ها ساخته شده، اما ساختار ندارد و بهتر است در این زمینه از ظرفیت جهاددانشگاهی نیز بهره‌مند شویم.
 
دعوت از رئیس جهاددانشگاهی برای عضویت در شورای شهر دانش کیش
وی بیان کرد: ایده شهر دانشی، طرح دیگری است که در منطقه آزاد کیش پیگیری می‌شود، ایده اصلی آن را هم آقایان نیلی و فرجی‌دانا ارائه کرده‌اند، اکنون اعضای شورای راهبردی این شهر مشخص شدند و رؤسای دانشگاه شریف و سازمان دانشجویان کشور هم عضو این شورا هستند. از رئیس جهاددانشگاهی هم دعوت می‌کنیم به اعضای شورای شهر دانش کیش بپیوندند. می‌توان تبادل دانشجو هم در این طرح داشت.
در ادامه مراسم امضای تفاهم‌نامه میان رئیس جهاددانشگاهی و مدیرعامل هیئت مدیره منطقه آزاد کیش، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به سه حوزه به منظور فعالیت در منطقه آزاد کیش، گفت: در کنار توجه به گردشگری، باید به بحث آسیب‌های اجتماعی این فعالیت‌ها هم توجه شود. بحث دیگر توسعه گردشگری دانشجویی است، سفر به جزیره کیش گران است و می‌توان ظرفیتی ایجاد کرد که دانشجویان هم بتوانند از فرصت حضور در این منطقه استفاده کنند. ظرفیت‌های خوبی هم برای توسعه مباحث زیست محیطی در این منطقه وجود دارد.
محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی هم در این مراسم بیان کرد: منطقه آزاد کیش و گردشگری آن ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و اگر نتوانیم در اولین فرصت از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، سال‌های بعد هم نخواهیم توانست. ما باید شاهد حضور ویژه‌ای از جهاد در این منطقه باشیم تا توانمندی‌های این منطقه را به منصه ظهور بنشانیم.
محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی و تجاری‌سازی اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی هم با بیان اینکه ۴۰ هزار نفر در مجموعه جهاددانشگاهی برای فعالیت‌های آموزشی و تجاری‌سازی تربیت شده‌اند، گفت: می‌توان در قالب یک نمایشگاه محلی محصولات تولیدشده از سوی این افراد را به نمایش گذاشت و مورد استفاده قرار داد. هم‌اکنون در ارومیه محصولاتی تولید می‌کنیم که از آنجا خریداری می‌شود و به ترکیه می‌برند و آنجا با برند ترک به فروش می‌رسانند. در حوزه آموزش‌های تخصصی و برندسازی جهاددانشگاهی فرصت‌های خوبی در این منطقه دارد. برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی از دیگر اهداف این همکاری می‌تواند متصور شود.
بنابر گزارش ایکنا؛ در ادامه این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری به امضای رئیس جهاددانشگاهی و رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد کیش رسید.
مفاد تفاهم‌نامه جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش
موضوع این تفاهم نامه، همکاری‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و فناوری و همچنین خدمات مشاوره‌ای، تخصصی، فنی و عمرانی بین سازمان و جهاددانشگاهی به منظور طراحی، اجرا، نظارت و پایش پروژه‌های پژوهشی، آموزشی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی با بکارگیری امکانات، تسهیلات و خدمات طرفین است.
تفاهم‌نامه در بخش‌های پژوهش و فناوری، خدمات تخصصی، فرهنگی، رفاهی، آموزشی، اشتغال و کارآفرینی به شرح زیر است:
الف: حوزه پژوهش و فناوری و خدمات تخصصی
۱. ارائه مشاوره‌های تخصصی در اجرای پژوهش‌ها و پروژه‌های علمی، پژوهشی و فناوری در حوزه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری به سازمان.
۲. همکاری در تعریف و انجام پروژه‌های تحقیقاتی فناورانه و اجرایی.
۳. همکاری در برگزاری همایش‌های علمی مرتبط در جزیره کیش.
۴. مشاوره، نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی سازمان.
۵. همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مراکز فنی و خدمات تخصصی مورد نیاز در جزیره کیش.
۶. بررسی و همکاری در ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری.
ب: حوزه فرهنگی
۱. مشاوره و اجرای پروژه‌های افکارسنجی مورد نیاز.
۲. همکاری و مشارکت در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی.
۳. همکاری و مشارکت در فعالیت‌های سراسر نوآورانه در ارائه قالب‌های جدیدی علمی و فرهنگی.
۴. همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی - فرهنگی، نمایشگاه‌ها و اردو‌های گردشگری، علمی، آموزشی و سیاحتی.
۵. مشارکت در تألیف و انتشار کتاب در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری
۶. همکاری در حوزه‌هایی از قبیل؛ اطلاع‌رسانی کتاب و کتابخوانی، شعر ادبیات و داستان، اقدام و ادیان، مناظره‌های دانشجویی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، میراث فرهنگی، دستاورد‌های انقلاب اسلامی، تحلیل محتوای مصرف برخی از کالا‌های فرهنگی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، سبک زندگی، محیط زیست، محرومیت‌زدایی، تقویت همبستگی و انسجام ملی.
 
ج: حوزه پشتیبانی و رفاهی:
۱. خدمات فنی و مهندسی (مطالعات و اجرا).
۲. استفاده از خدمات رفاهی متقابل (زمین، امکانات، گردشگری و پزشکی).
 
د: حوزه آموزش، اشتغال و کار آفرینی:
۱. همکاری و مشاوره در برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مورد نیاز و درخواستی سازمان.
۲. اجرای نظام جامع آموزش و پایش نیروی کار در جزیره کیش.
۳. همکاری و مشاوره در راه‌اندازی دفتر آموزش و اعزام نیروی کار به خارج از کشور.
۴. همکاری و مشاوره در برگزاری مجموعه رویداد‌های کارآفرینی در جزیره کیش.
۵. همکاری و مشاوره در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی در جزیره کیش.
۶. همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی پیشرفته با همکاری مراکز علمی خارجی در جزیره کیش.
۷. همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مرکز تخصصی و مهارتی آموزش گردشگری با همکاری کشور‌های خارجی.
۸. همکاری و مشاوره در راه‌اندازی دوشتاب دهنده در حوزه گردشگری و شهر هوشمند در جزیره کیش.
۹. همکاری و مشاوره رد راه‌اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی در جزیره کیش.
۱۰. همکاری و مشاوره در آموزش نیرو‌های تخصصی مورد نیاز منطقه با دعوت از افراد متخصص خارج از کشور.
۱۱. نیاز سنجی رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌های کیش با اهداف و مأموریت‌های سازمان.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو