در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی باید بالفعل شوند / انتقاد از حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد انزلی گفت: در منطقه آزاد انزلی بستر برای سرمایه‌گذاری فراهم است، زیر ساخت‌ها نیز آماده هستند و شهرک‌های صنعتی هم فعالیت می‌کنند؛ بنابراین مزیت وجود دارد اما بالفعل نشده است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی کدامند؟ منطقه آزاد انزلی نزدیکترین منطقه آزاد به پایتخت کشور است و از سوی دیگر کمترین طول مسافت را با قطب های صنعتی با دو استان اراک و قزوین دارد، استان‌هایی که از قطب های صنعتی در کشور بشمار می آیند. این نزدیکی و قرابت علاوه بر ویژگی های جغرافیایی، منطقه آزاد انزلی را به یکی از مناطق با مزیت نسبی برای سرمایه گذاری در کشور تبدیل کرده است.

مزایای سرمایه‌ گذاری در منطقه آزاد انزلی

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد انزلی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: این منطقه به علت دارا بودن ویژگی های خاص که مناطق دیگر از آن بی بهره هستند می تواند زمینه های خوبی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. علاوه بر معافیت های مالیاتی، اولین ویژگی منطقه آزاد انزلی نزدیکی به مراکز صنعتی کشور است؛ هیچ منطقه آزادی به این میزان، نزدیک به پایتخت کشور و نیز قطب های صنعتی مانند اراک و قزوین نیست.

گردشگر پذیر بودن منطقه آزاد انزلی

عقیل حق‌شناس، درباره دیگر مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی افزود: آب و هوایی که انزلی دارد موجب شده تا این منطقه به مقصد سفر در کشور تبدیل شود. با اینکه سال گذشته رکود اقتصادی را در کشور شاهد بودیم اما همچنان انزلی مقصد گردشگری بود و مسافر و توریست در منطقه حضور داشتند. بنابراین تقاضا وجود دارد و ما برای جذب سرمایه گذار نیاز به عرضه داریم.

حق‌شناس با اشاره به محدودیت گمرکی برای مناطق آزاد، گفت: سال گذشته در منطقه آزاد انزلی در بخش تجارت و واردات روند، طبق برنامه ریزی جلو نرفت و در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ یکسری بخشنامه ها توسط گمرک ابلاغ شد و با توجه به ایجاد محدودیت در واردات ۱۴۰۰ قلم کالا، یکسری از بازرگانان مشغول در صنف پوشاک، به تولید کننده تبدیل شدند، به دلیل اینکه واردات کالای آماده توجیه اقتصادی نداشت و به همین جهت سرمایه‌گذاری نسبتا خوبی در بخش پوشاک و منسوجات به خصوص در شهرک صنعتی شماره یک انزلی صورت گرفت و اشتغالزایی نسبتا مطلوبی نیز صورت گرفت که می توان به عنوان یک نکته مثبت از آن یاد کرد.

مشکلات سرمایه گذاران در منطقه آزاد انزلی

او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که باعث بالا رفتن هزینه های تولید می شود، کمبود زمین است، افزود: منطقه آزاد انزلی برای تولید نیاز به زمین دارد لذا کمبود زمین در انزلی یکی از مشکلاتی است که باعث شده این منطقه نتواند پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری باشد.

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد انزلی گفت: در قزوین به ازای هر متر مربع در شهرک صنعتی می‌بایست متری ۲۸۰ هزار تومان هزینه شود؛ اما در انزلی باید دو برابر هزینه شود و در آخر ممکن است زمین موردنظر هم نباشد.

انتقاد از حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد

حق شناس افزود: در منطقه آزاد انزلی بستر برای سرمایه گذاری فراهم است، زیر ساخت‌ها نیز آماده هستند و شهرک های صنعتی هم فعالیت می‌کنند. بنابراین مزیت وجود دارد اما بالفعل نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: یکی از عواملی که مانع سرمایه‌گذاری می‌شود دخالت سازمان های غیر مقیم است. این مسئله نیز به عدم اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بازمی گردد که مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد را به رسمیت می شناسد؛ عدم اجرای این قانون موجب تضعیف سرمایه گذاری ها در این منطقه شده است. با وجود حاکمیت چندگانه در مناطق آزاد بیشترین ضرر به بخش خصوصی می رسد.

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد انزلی در پایان درباره تامین مالی سرمایه گذاری ها در این منطقه نیز گفت: سازمان مناطق آزاد در حدود یک یا دو سال پیش با وزارت صمت در سامانه « بهین یاب » مشترک شدند و از طریق این سامانه، حمایت مالی انجام می شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو