برگزاری دوره توانمندسازی جوامع محلی با همکاری SGP در روستای کانی قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از برگزاری دوره توانمندسازی جوامع محلی با همکاری SGP در روستای کانی برگزار شد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی با اعلام این خبر بیان داشت: این دوره با هدف تشکیل سازمان های محلی با تکیه بر مشارکت بانوان در برنامه های ترویجی مدیریت ژئوپارک و دست یابی به توسعه پایدار در دراز مدت برگزار شد.
وی از توانمندسازی جوامع محلی به عنوان چالشی نوظهور در توسعه پایدار یاد کرد و افزود: ژئوپارک مدیریتی در تعامل با جامعه محلی است که با نهادینه کردن این توانمندسازی، جوامع را به سوی دستیبابی به توسعه پایدار سوق می دهد.
امری کاظمی یکی از عوامل اثر بخش در توسعه را مسوولیت پذیری جوامع محلی جهت حضور و تعامل در جامعه دانست و گفت: مردمان روستاهای همجوار با ژئوسایت ها، بهترین الگو برای برنامه های حفاظتی ژئوپارک به شمار می آیند و آموزش صحیح آن ها یکی از اولویت های این مدیریت است.
او ادامه داد: برگزاری این دوره ها موجب افزایش آگاهی‌های اجتماعی و به تبع آن جلب مشارکت مردمی شده و به ایجاد سازمان‌های مردم نهاد و شکل گیری فعالیت‌های اجتماعی منجر خواهد شد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم، مشارکت بانوان جوامع محلی را یکی از مهم ترین برنامه های ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عناصر اصلی توسعه دانست و اظهار کرد: تشکیل سازمان های محلی با مشارکت بانوان و حضور در این کارگاه های مشارکتی با همکاری SGP، چند هدف عمده دنبال می کند که شامل، توان افزایی اعضای سازمان محلی برای ارتقای سطح زندگی فردی، خانواده و روستای محل زندگی برای فعالیت در سه حوزه اجتماعی، محیط زیستی و حفاظت از ژئوسایت های پیرامون روستا و بهره مندی اقتصادی از جذب گردشگر است.
امری کاظمی یادآور شد: کسب مهارت های لازم، توان افزایی بانوان و اشتغالزایی در روستاها موجب افزایش حضور بانوان در جامعه و تاثیرگذاری مستقیم در اقتصاد خانواده می شود و به این شیوه هم راستایی مشارکت های جامعه روستایی با اهداف ژئوپارک ملموس تر خواهد شد.
گفتنی است، دوره آموزشی توانمندسازی جوامع محلی جزیره توسط ژئوپارک جهانی قشم و با همکاری SGP در روستای کانی با حضور 20 تَن از بانوان این روستا برگزار شد. این دوره های مهارتی یک ساله بوده و هر دو هفته یک بار در روستاها برگزار خواهد شد.
SGP( Small Grant Progrm) یکی از برنامه های سازمان ملل و UNDP جهت توسعه در جوامع محلی بر پایه حفاظت از محیط زیست است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو