چرخ «نیما» با تکیه بر ارزهای پتروشیمی می‌چرخد

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اینکه تحریم بر تولید و صادرات پتروشیمی تاثیر معناداری نداشته،‌ گفت: ‌اکنون چرخ سامانه نیما با تکیه بر ارزهای پتروشیمی می‌چرخد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «جعفر ربیعی» روز سه شنبه در نشستی خبری اضافه کرد: از اردیبهشت سال گذشته آمریکا از برجام خارج شد و شش ماه بعد تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی بازگشت اما دوباره ۱۷ خرداد امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تابعه را در لیست تحریم قرار داد.

وی افزود:‌ این تحریم یک واقعیت و یک بعد روانی دارد که البته بعد روانی آن بسیار قوی است و از همین رو با اعلام تحریم‌ها نگرانی نسبت به آینده صنعت پتروشیمی بالا گرفت. در عین حال واقعیت حاکی از آن بود که در فروش محصولات و خرید کالا نیز مشکلاتی بوجود آید.

 ربیعی با اشاره به اینکه اما در عمل  تولید صنعت پتروشیمی کشور و هلدینگ خلیج فارس تاثیر معناداری از تحریم نگرفت،‌ گفت:‌ زبان ما بسته است که بگوییم در برابر تحریم چه می‌کنیم تا تاثیر آن را به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: ‌اما با اطمینان می‌گوییم که تحریم چرخ تولید و صادرات و ارزآوری پتروشیمی را متوقف نکرد و آمریکا به هدفش نرسید. برای تایید این حرف با احترامی که برای بقیه صنایع قائلیم باید بگوییم که اکنون سامانه نیما با ارز پتروشیمی‌ها می‌چرخد و پتروشیمی‌ها همه ارز خود را در نیما عرضه می‌کنند و همین ارز بخش زیادی از مصارف کشور را پاسخگوست.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه  اگر تحریم‌ها اثرگذار بود تولید شرکت‌ها باید یک به یک متوقف می‌شد،‌ گفت:‌ تیر تحریم در صنعت پتروشیمی به سنگ خورده اما نمی‌توانیم بگوییم چگونه جلوی تحریم‌ها ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به  عرضه دو شرکت پتروشیمی در یکسال گذشته در بورس،‌ ادامه داد:‌ پتروشیمی پارس و نوری شرکت‌های بسیار بزرگی تلقی می‌شوند و عرضه موفق آنها در بورس نشان‌دهنده اقتصاد خوب آنها است.

ربیعی افزود:  زمانی که پتروشیمی پارس را در بورس عرضه کردیم ۱۸۰ هزار نفر سهم پارس را خریدند. امسال در روز اول عرضه پتروشیمی نوری،‌ ۵۸۴ هزار نفر سهم آن را خریداری کردند که به معنای جمع‌آوری ۹۶۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بود.

به گفته مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در همین شرایط چرخ توسعه صنعت پتروشیمی نیز متوقف نشد کلنگ‌زنی طرح‌های جدید ادامه دارد.

ربیعی با بیان اینکه اکنون هلدینگ خلیج فارس ۱۰ میلیارد دلار طرح در دست ساخت دارد،‌ گفت:‌ بعد از افتتاح و ورود به بورس مشخص می‌شود چه سرمایه‌گذاری عظیمی در این صنعت شده است.

وی به جمع‌آوری گازهای مشعل در منطقه آغاجاری و گچساران نیز اشاره کرد و افزود:‌ سالیان سال در این کشور زمانی که نفت استخراج می‌شد ثروت کشور در مشعل‌ها می‌سوخت اما اکنون پتروشیمی پیش قدم شده تا جلوی آتش‌ها را گرفته و گازها را جمع‌ ‌آوری کند تا در پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس به محصولات باارزش تبدیل شوند و این یعنی تحریم‌ها تاثیر نگذاشته است.

ربیعی ادامه داد: بازار محصولات پتروشیمی بازار آرام و باثباتی است و اکنون در محصولات پتروشیمی در بورس کالا کمترین نوسان وجود دارد و صادرات نیز در جریان است.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی می‌تواند ابروی این کشور باشد،‌ تاکید کرد:‌ سال گذشته به بورس اعلام شد اوراق مبتنی بر سهام منتشر شود تا به پشتوانه سهام، تامین مالی برای پروژه‌ها را انجام دهیم و  اواخر سال گذشته، هلدینگ ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام عرضه کرد و امیدورایم امسال هم این اتفاق بیافتد.

برچسب ها : پتروشیمی
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو