با حضور وزیر راه و شهر سازی صورت گرفت؛

الحاق شناور ۱۵۸ نفره الماس یک به ناوگان مسافری هرمزگان

با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و فریدون همتی استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولین یک فروند شناور مسافری با ظرفیت 158 نفر و با سرمایه گذاری 76 میلیارد و 800 میلیون ریال به ناوگان دریایی استان هرمزگان الحاق شد.

به گزارش فرینا، در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به جزیره قشم، شناور مسافری «الماس قشم یک» که به سفارش شرکت تعاونی مسافری «خیبر قشم» و در شرکت شناورسازی «مد کندالو» جزیره قشم تولید شده بود، به چرخه ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان ملحق شد.
شناور «الماس قشم یک» که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران (شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، در مدت زمان ۱۶ ماه با استفاده از توان نیروهای بومی جزیره قشم ساخته شده و با الحاق این شناور جدید، تعداد ناوگان مسافری فعال در مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به ۳۹ فروند با ظرفیت چهار هزار و ۱۰۰ نفر صندلی افزایش یافت.
شناور «الماس قشم یک» مجهز به پیشرفته‎ترین تجهیزات ایمنی و ناوبری است و با ظرفیت منحصربفرد ۱۴۳ نفر کلاس عادی و ۱۵ نفر کلاس تجاری در دو طبقه ساخته شده و از طراحی و دکوراسیون منحصر به فرد داخلی برخورداراست. همچنین این شناور از امکان دریانوردی با سرعت ۲۲ گره دریایی (حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری برخوردار است که زمان تردد از بندرعباس به جزایر قشم و هرمز را از یک ساعت به حدود ۴۵ دقیقه کاهش می دهد.
این شناور مدرن دارای دو موتور با قدرت 829 اسب بخار بوده و بدنه تمام آلومینیوم این شناور از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای است.
طول شناور مسافری «الماس قشم یک»، ۲۶ متر، عرض ۷,۷ متر، عمق حدود  ۳ متر و آبخور طراحی شده ۱.۳ متر بوده و با سرمایه گذاری معادل 76 میلیارد و 800 میلیون ریال ساخته شده است که سهم عمده تأمین مالی تولید این شناور از محل بسته های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.
ساخت شناور «الماس قشم یک» در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی، رونق تولید و همچنین تقویت ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری استان هرمزگان عملیاتی و بهره برداری شده است.
در حال حاضر ۴۳ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی در استان هرمزگان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 20 شرکت تولیدی در جزیره قشم مشغول فعالیت هستند.
روند ثبت سفارش ساخت شناورها در چهار ماه نخست سال ۹۸ به ۷۲ فروند رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۲ فروند) افزایش ۳۲۷ درصدی را نشان می دهد.
گفتنی است؛ در مراسم الحاق شناور مسافری «الماس قشم یک» محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، فریدون همتی، استاندار هرمزگان، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نصری، فرماندار قشم، عفیفی پور، مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، نمایندگان مرکز استان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مقام های دولتی و انتظامی حضور داشتند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو