تداوم پايش‌های‌ خوداظهاري صنایع قشم

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از اجرای پايش‌‌های خوداظهاري شرکت‌های صنعتی قشم در دوره‌های سه ماهه خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته با اشاره به ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست گفت: تمامی واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند در پایش خوداظهاری مشارکت داشته باشند.
داخته افزود: مفاد این خوداظهاری‌ها شامل، نمونه‌برداری، اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی توسط هر شرکت است که باید به محیط زیست ارایه شود.
وی با تاکید بر سياست‌هاي سازمان منطقه آزاد قشم در راستای رعايت اصول بهداشتي، استانداردها، الزامات محيط زيستي و کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محيط زيست، گفت: شركت‌هاي بزرگ صنعتي مستقر در جزيره نیز در انجام پايش‌هاي دوره‌اي خوداظهاری مشارکت فعال دارند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: به همین منظور مسوولین آزمايشگاه‌هاي معتمد محيط زيست قشم با نظارت مستقيم كارشناسان این مديريت به صورت سرزده و حداقل سه ماه یک بار از شركت‌هاي بزرگ صنعتي و مشمول پايش‌ بازدید می‌کنند.
به گفته داخته، پايش‌هاي صورت‌گرفته توسط آزمايشگاه معتمد محيط زيست در قالب گزارش طرح خوداظهاري تنظيم شده و بعد از ارسال به مديريت محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم، توسط كارشناسان اين مديريت طبق استانداردهاي ملي و بين‌المللي، بررسي شده در قالب گزارش بررسی طرح خوداظهاری به شركت مربوطه ارایه می‌شود.
وی افزود: در صورت بروز هرگونه مغايرت يا افزايش پارامتری نسبت به استانداردهاي مرجع، موضوع به اطلاع شركت مربوطه رسیده و اقدامات عملي و پيشگيرانه تا رفع مشکل ادامه خواهد داشت.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر این مطلب که پايش آنلاين خروجي شركت‌ها و اعلام آن به محيط زيست موجب به صفر رسيدن 100 درصد آلودگي های ناشی از شرکت های صنعتی نمی شود، گفت:  اين مديريت از طريق پايش آنلاين و در فرآیندی پیوسته، از خروجی صنايع در قالب عملکرد بهینه بر اساس استاندارد و عملکرد خارج از استاندارد  مطلع می شود.
داخته افزود: این شیوه به کارشناسان مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم کمک می کند تا زمانی که شرکت های صنعتی از موازین استانداردی خارج شوند،  مورد تذكر، اخطاريه و جريمه قرار گیرند.
وی گفت: همچنین این مديريت‌ با همکاری مدیریت تسهيل توليد، بانك و بيمه(صنعت و معدن) سازمان منطقه آزاد قشم برای  صنايعي كه مدیریت صحیحی روی خروجي و آلاينده‌ها خود دارند، بسته های تشویقی در نظر خواهند گرفت.
گفتنی است، شركت سيمان قشم، نخستین شركت صنعتي جزيره قشم است که در سال 1396، اقدام به نصب و راه‌اندازي سامانه پايش لحظه‌اي و بر خط (آنلاين) بر روي دودكش اصلي كارخانه جهت سنجش ذرات و غبار خروجي کرده است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو