مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام:

پیام مسافری می‌شود

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام از آمادگی این فرودگاه برای انجام نخستین پروازهای داخلی مسافری از دو هفته آتی خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایران، نادر ثناگوی مطلق در حاشیه بازدید از «ایران» افزود: «بررسی‌های دقیقی انجام دادیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیت و تقاضا برای حمل مسافر نیز در فرودگاه پیام وجود دارد. مجموعه البرز، قزوین و همین‌طور مناطقی که در اطراف آن قرار دارند و به فرودگاه دسترسی ندارند، کانونی 5 میلیون نفری جمعیتی را تشکیل می‌دهند و می‌توان با استفاده از امکانات فرودگاه پیام به این افراد خدمات ارائه کرد.»
ثناگو مطلق گفت: «در 2 سال اخیر مجموعه پیام 75 شرط را که سازمان هواپیمایی کشوری برای انجام پروازهای مسافری داخلی فرودگاه پیام گذاشته بود اجرا کرد و نواقص اصلاح شد و بر اساس آن پروانه بهره‌برداری مسافری به فرودگاه پیام دادند. مدتی پروازهای آزمایشی نیز انجام دادیم. در این راستا هفته گذشته با مصوبه هیأت دولت فعالیت مسافری به فعالیت‌های دیگر فرودگاه اضافه شد. اکنون در حال رفع مشکل محدودیت ایرلاین‌ها و ناوبری هواپیمایی کشور هستیم.»

وی با اشاره به اینکه فرودگاه پیام البرز نزدیک‌ترین فرودگاه به پایتخت است، گفت: «فرودگاه پیام پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای فرودگاه‌های مهرآباد و امام(ره) است. مانند روز چهاردهم خرداد که نشست و برخاست در این فرودگاه‌ها ممنوعیت داشت، پرواز‌ها از فرودگاه پیام انجام می‌شد.» تاکنون پروازهای فرودگاه پیام بیشتر جنبه آموزشی و پست مرسولات داشته است.

روس‌ها در پیام سرمایه‌گذاری می‌کنند

فعالیت در شهر فرودگاهی پیام و منطقه ویژه اقتصادی این شرکت موضوع دیدار اخیر مدیران آن با نمایندگان بازرگانی فدراسیون روسیه در هفته‌های اخیر بود.
مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در این باره توضیح می‌دهد: «روس‌ها خودشان درخواست بازدید از مجموعه و همکاری دادند. با توجه به بی‌اثر بودن تحریم‌های امریکا در روابط روسیه و ایران، آینده همکاری‌ها روشن به نظر می‌رسد. روس‌ها می‌خواهند با استفاده از امکانات این فرودگاه، واردات مواد غذایی ایران را افزایش و تبادلات باری را گسترش دهند. آنها برخی از میوه‌ها و صیفی جات را از امریکای جنوبی وارد می‌کنند، درحالی که ایران می‌تواند ارزان‌تر آنها را تأمین کند و در این زمینه تجارتی به روسیه داشته باشد.» وی با اشاره به اینکه غول‌پیکر‌ترین هواپیما‌های دنیا می‌توانند در فرودگاه پیام بنشینند ادامه می‌دهد: «همچنین در تأمین قطعات مورد نیاز ما و تعمیرات، روس‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که خدماتی ارزان‌تر و در محل فرودگاه پیام به ما بدهند.»
ثناگوی مطلق در همین حال از اعلام آمادگی روس‌ها برای ساخت کارخانه‌ای در منطقه ویژه اقتصادی پیام خبر داد و گفت: «روس‌ها گفته‌اند که اگر به آنها زمین بدهیم، کارخانه‌ای برای تولید اتوبوس‌های مورد نیاز ایران می‌سازند که هزینه‌های تمام شده را کاهش خواهد داد. قرار است پیام، کریدور دائم میان ایران و روسیه شود.»

220 قرارداد سرمایه‌گذاری در پیام امضا شد

وی توسعه منطقه ویژه اقتصادی پیام و شهر فرودگاهی آن را رو به رشد توصیف می‌کند و می‌گوید: «بیش از 220 قرارداد سرمایه‌گذاری برای این منطقه منعقد شده است که مطابق برنامه در یک بازه زمانی 18 ماهه تا دو ساله کارخانه‌ها را سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌سازند و خط تولید آنها راه‌اندازی می‌شود.»
به‌گفته مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این شهر جذب شده است که از لحاظ آورد و سرانه تولید ناخالص داخلی به کشور کمک قابل توجهی می‌کند و این روند ادامه خواهد داشت.

شهرICT ایران ایجاد می‌شود

کریدور بزرگ ملی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این ناحیه در حال بنا شدن است. مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌گوید که شهر فناوری‌های نوین پیام در قالب این کریدور در حال شکل‌گیری است و نقطه کانونی آن مجموعه پیام است.
ثناگوی مطلق توضیح می‌دهد: «ایجاد فضای ابری اطلاعات در ایران همسو با توسعه خیلی مهم است. با همکاری سازمان فناوری اطلاعات به این منظور چند نقطه را شناسایی کرده‌ایم که اولین و اصلی‌ترین آن پیام است.»
وی ادامه می‌دهد: «مطالعه‌ای که مشاور سنگاپوری پیام انجام داده، نشان می‌دهد که این شهر اکوسیستم خوبی برای اقتصاد دیجیتال است و پایه‌ای برای مرکزیت اطلاعات و همین‌طور توسعه خدمات تجاری، بازرگانی و تولید سخت افزار است. شرکت‌های حوزه‌ «آی سی تی» می‌توانند در این منطقه تولید و مونتاژ انجام دهند و با استفاده از گمرک تخصصی، آزمایشگاه و کارشناسان آی سی تی این شهر و نیروی کار منطقه البرز صادرات رقابتی نیز داشته باشند.»

اتصال شقوق حمل و نقلی در پیام

پیام تنها منطقه ویژه‌ای است که به فرودگاه دسترسی دارد.

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، می‌گوید این منطقه قرار است در کریدور شمال به جنوب کشور واقع شود و بزودی به خط راه‌آهن نیز متصل خواهد شد تا به این ترتیب به انواع شقوق حمل و نقلی دسترسی داشته باشد.

ثناگو مطلق در این باره با اشاره به امکان اتصال مجموعه راه‌آهن که در فاصله 9 کیلومتری این فرودگاه است و فاز اول مطالعات آن انجام شده، می‌گوید: «اگر این منطقه به راه‌آهن متصل شود، امکان ایجاد بندر خشک و پارک لجستیک نیز وجود دارد. پیام اولین فرودگاه و منطقه اقتصادی است که به راه‌آهن، فرودگاه و جاده زمینی دسترسی دارد. اکنون 4 لکه‌گذاری عمده در شورای عالی مناطق آزاد مصوب شده و با اجرای آن اتفاق خوبی برای اقتصاد می‌افتد.»

به گفته وی ایجاد شهر لجستیک و راه‌آهن مورد نیاز 200 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد که بخش خصوصی باید آن را تأمین کند.

پیام چه زمانی هاب می‌شود؟

شروع ساخت فرودگاه پیام به دهه 1370 بازمی گردد. قرار بود این فرودگاه با یک دید بلند نظرانه منطقه‌ای شود به‌نام هاب پستی، باری و هوایی منطقه. به این منظور 10 هزار هکتار زمین به آن اختصاص یافت. یعنی به اندازه مساحت جزیره کیش که فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی در این زمین‌ها شکل گرفت.

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، در پاسخ به این سؤال که چه زمانی پیام تبدیل به هاب منطقه می‌شود، توضیح می‌دهد: «برای نشست و برخاست هواپیماهایی که قرار است مسافت طولانی از شرق آسیا به غرب را طی کنند، ایران بهترین نقطه و فرودگاه پیام دارای زیرساخت‌های لازم است. همه این را می‌دانند اما باید برای تبدیل شدن به هاب منطقه روابط بین‌المللی بهتر شود. امارات سالهاست که از این ظرفیت استفاده کرده است و ما نیز باید برای رسیدن به این جایگاه تلاش کنیم.»

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو