مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتگو با اقتصاد24 مطرح کرد؛

نرمی فولاد در مسیر صادرات

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: در چشم انداز توسعه فولاد در بندرعباس، تولید 10 میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است. شرکت جدیدی نیز برای برنامه ریزی تولید تا سقف ١٠ میلیون تن فولاد تاسیس خواهد شد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، نخستین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان در حالی هفته گذشته برگزار شد که به گفته مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، میزان تولیدات شرکت های فولادی در این منطقه به 6/3 میلیون تن رسیده است.
فعالان صنعت فولاد براین باورند که اگر امسال دستکم 25 میلیون تن فولاد در کشور تولید شود هر چند رکود ساخت و ساز مسکن می‌تواند تا 16 میلیون تن فولاد در داخل به مصرف برساند ولی امکان صادرات آن تا 10 میلیون تن وجود دارد. اکنون ایران به عنوان دهمین فولادساز جهان محسوب می شود و ظرفیت این بخش به رقم 35 میلیون تن رسیده و تا دستیابی به سطح پیش بینی افق چشم انداز 1404 (ظرفیت 55 میلیون تنی) افزون بر 20 میلیون تن اختلاف وجود دارد.
صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین و درخشان‌ترین حوزه‌های داخلی به شمار می‌رود که وضعیت آن روند رو به رشد را در پیش گرفته است. وجود زیرساخت‌هایی شامل ذخایر سنگ آهن، انرژی و نیروی کار ارزان و همچنین دسترسی به بازارهای مصرف جهانی و منطقه ای موجب شده تا تولید فولاد کشور علاوه بر مصرف داخلی، به راحتی زمینه برای صادرات آن فراهم شود.
به گفته کارشناسان این حوزه، یکی از اصلی‌ترین مشکلات معادن کوچک، کمبود نقدینگی و گران بودن تجهیزات و ابزارهای استخراج است، از این‌رو باید برای رفع این مشکلات راهکارهای اساسی اندیشیده شود. چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار موضوعاتی چون ظرفیت واقعی تولید و مصرف فولاد ایران، صنعت فولاد کشور بعد از طرح تحول اقتصادی، قیمت تمام شده فولاد در ایران، انرژی و مواد اولیه، مکان‌یابی مناسب و بهره‌وری در توسعه صنعت فولاد کشور مورد تاکید قرار دارد. رقابت‌پذیری در توسعه پایدار صنعت فولاد، استراتژی و موازنه در صنعت فولاد، چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن ایران و جهان همچنین توسعه پایدار و متوازن صنعت فولاد ایران نیز یکی دیگر از محورهای رسیدن به اهداف 1404 است.
این نکته را هم باید توجه کنیم که تحریم‌های ظالمانه دشمن در سومین سال برنامه ششم در حالی شکل گرفته که دولت در همین شرایط ضمن بالا بردن ظرفیت تولید فولاد، صادرات کالاهای غیر نفتی به ویژه فولاد را در اولویت قرار داده است.
در سال «رونق تولید» توجه جدی به ظرفیت‌های داخلی به خصوص سرمایه گذاران کشورمان یک مزیت بسیار مناسب برای احیای شعار خودباوری و کاهش نرخ بیکاری به خصوص در استان هرمزگان است که براساس اعلام مرکز آمار ایران در آخر جدول قرار گرفته است.

از کنسرسیوم تولید فولاد تا توسعه صادرات

در همین رابطه مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 می گوید: بومی سازی یکی از اهداف مهم دولت است. رونق ساخت داخل و کاهش نیاز به وابستگی واردات از برنامه هایی است که در راستای همین اهداف و اقدامات صورت می گیرد.
حسن خلج طهرانی گفت: در چشم انداز توسعه فولاد در بندرعباس، تولید 10 میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است. شرکت جدیدی نیز برای برنامه ریزی تولید تا سقف ١٠ میلیون تن فولاد تاسیس خواهد شد که تاکنون شرکت‌های فولاد هرمزگان و صبا فولاد برای تاسیس این شرکت جدید اعلام آمادگی کرده و سهم دارند و بالطبع بقیه شرکت‌های فولادی نیز به اندازه آورده خود امکان ورود دارند و شامل سهم خواهند شد.
به گفته خلج طهرانی، زمان تعریف شده برای پروژه سال ١4٠4 است. در چشم انداز توسعه فولاد در بندرعباس، تولید 10 میلیون تن فولاد هدفگذاری شده که هم اکنون 5 تا 5.5 میلیون تن تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق این طرح، عملیات تولید افزون بر 4 میلیون تن فولاد کلید زده خواهد شد.

میزان تولیدات شرکت های مستقر در ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس اظهار کرد: میزان تولیدات شرکت های مستقر در منطقه به 5/6 میلیون تن رسیده است که از این میزان به 3/1 میلیون تن صادرات به ارزش 1/3 میلیارد دلار رسیده ایم.
به گفته خلج طهرانی، میزان کل صادرات مواد معدنی، فلزی و قیر از منطقه بر اساس آمار ثبت شده گمرک 5/8 میلیون تن به ارزش صادراتی 1/6 میلیارد دلار بوده است.
خلج طهرانی با تاکید بر اینکه میزان تولیدات شرکت های فولادی به 6/3 میلیون تن رسیده است ادامه داد: میزان صادرات فولادی نیز به 1/87 میلیون تن به ارزش 682 میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان تولیدات کل منطقه شامل فولاد، آلومینیوم، روی، بریکت و … به 6/4 میلیون تن به ارزش 1/1 میلیارد دلار رسید.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در پایان با اشاره به اهمیت این منطقه و برنامه های جذب سرمایه در آن گفت: سرمایه گذاری در حال بهره برداری به 3872 میلیون دلار و همچنین سرمایه گذاری در حال ساخت و نصب تجهیزات به 953 میلیون دلار رسیده است که در کل سرمایه گذاری در دست بررسی 1300 میلیون دلار است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو