دکتر لاریجانی:

کشور نیازمند کاهش وابستگی اقتصادی به خارج است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش وابستگی به خارج موجب افزایش استقلال و کاهش تنش‌های اقتصادی ناشی از تحریم می‌شود و باید در شرایط کنونی کاهش وابستگی به خارج در دستور کار تولیدکنندگان و نظام باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در آیین افتتاح واحد صنعتی تولید انواع فیبر نوری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، افزود: در قلمروهای مختلف صنعت و کشاورزی، حلقه‌های مفقوده و درصدی وابستگی به خارج وجود دارد که با شناخت این حلقه‌ها، با استفاده از ظرفیت نیروهای داخلی باید به دنبال خودکفایی در این زمینه‌ها باشیم.
لاریجانی اظهار داشت: حدود ۲۵ درصد صنعت نساجی کشور به خارج وابستگی دارد و این موجب شد تا با اعمال تحریم، این صنعت با چالش‌های جدی در تامین مواد اولیه خود مواجه شود که برنامه‌ریزی برای به حداقل رسیدن این وابستگی ضروری است.
وی، استقلال در تمام ابعاد را آرمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: استقلال تنها در امور سیاسی محدود نیست بلکه باید تلاش کرد تا استقلال کشور در تمامی زمینه‌ها محقق شده و وابستگی به خارج به حداقل برسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شناسایی و رفع رخنه‌های اقتصادی کشور ادامه داد: تضمین استقلال اقتصادی کشور در گرو درون‌زا شدن اقتصادی است و نخبگان و مسئولان کشور در کاهش این وابستگی به خارج وظیفه سنگینی دارند.
لاریجانی بابیان اینکه در کشوری که دموکراسی است، اختلاف‌نظر هم وجود دارد اظهار داشت: انقلابی بودن در شرایط کنونی به معنای تلاش برای ایجاد وفاق داخلی و هم‌افزایی برای مقابله با هجمه‌های اقتصادی است.
وی افزود: در شرایطی که دشمن برای ضربه به بخش‌های مختلف کشور هجوم آورده است، باید با وفاق ملی مانع این توطئه شوم دشمن شویم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمک به تولید، ایجاد وفاق و بسترسازی برای تولید از مصادیق انقلابی بودن در شرایط کنونی است و حرکت در راستای تفرقه‌افکنی و گسست، انقلابی گری نیست.
وی با انتقاد از برداشت‌های اشتباه برخی مدیران از قانون در کشور بیان کرد: از قانون می‌توان تفسیرهای گوناگون داشت و امروز مدیران اجرایی برای حل مشکلات تولید، از قانون باید تفسیرهایی در راستای حل این مشکلات داشته باشند و تصمیم لازم را اتخاذ کنند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه مقصود قانون‌گذار تسهیل در سرمایه‌گذاری و تولید در کشور است، افزود: قانون برای روان شدن مسیر تولید در کشور است نه اینکه جلوی تولید گرفته شود و باید مسئولان استانی و کشوری از قوانین در راستای حمایت از تولید استفاده کنند.
وی بابیان اینکه سخت‌گیری بخش‌های نظارتی موجب محتاط شدن مسئولان شده است گفت: این سخت‌گیری موجب می‌شود تا موانع تولید افزایش‌یافته و صدور مجوزها با تاخیر فراوان مواجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای مدیر اجرایی، شجاعت در تصمیم‌گیری مهم است گفت: باید نظارت صورت گیرد تا خلاف قانونی انجام نشود ولی نباید این نظارت‌ها به‌گونه‌ای باشد که در مدیران واهمه ایجاد کند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید بسترساز فضای امیدواری در جامعه باشند، افزود: کشور با مشکلاتی مواجه شده، ولی رسانه‌ها باید با ایجاد امید در جامعه، شناسایی مشکلات تولید و تلاش برای حل تولید در کشور، به کمک تولید بیایند.
لاریجانی بابیان اینکه با اتکا به ملت ایران و نخبگان کشور به‌طورقطع راه ایجاد ثروت و گره‌گشایی از مشکلات فراهم می‌شود گفت: قانون ارزش‌افزوده جدید در دستور کار مجلس است تا مشکلات شهرک‌های صنعتی و صنایع تولیدی برطرف شود.
وی تولید فیبر نوری را یکی از صنایع مهم در کشور دانست و گفت: تسهیل دسترسی برای ارائه خدمات، کاهش هزینه‌ها و خنثی کردن توطئه‌های دشمن ازجمله مزایای سرمایه‌گذاری در این بخش است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تولید فیبر نوری برای بخش‌های مختلف کشور ضروری است گفت: وابستگی کشور به فناوری فیبر نوری به خارج باید به حداقل ممکن برسد.
لاریجانی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را از جمله سرمایه‌های قم دانست و گفت: این استان به دلیل نزدیکی به تهران نیازمند جهش در صنعت و تولیدهای مختلف است که باید از مزیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی بیشتر استفاده شود.
واحد صنعتی تولید انواع فیبر نوری، امروز  طی آیینی با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و بهرام سرمست، استاندار قم در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان این استان به بهره‌برداری رسید.
این واحد تولیدی به‌عنوان نخستین واحد تولیدکننده کابل فیبر نوری ایندور در کشور، ازجمله معدود کارخانه‌هایی تولید فیبر نوری و تجهیزات شبکه‌های فیبر نوری است.
مرحله نخست مجتمع تولید انواع فیبر نوری که بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای افتتاح آن هزینه شده، توان تولید روزانه ۴۰ کیلومتر انواع فیبر نوری را دارد. این مجتمع علاوه بر سالن‌های تولید، دارای آزمایشگاه مجهز نیز است.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید. این منطقه به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی ـ اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسر و بزرگراه‌های اصلی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
هم‌اکنون ۱۲۰ واحد صنعتی و تجاری در این منطقه مشغول فعالیت است که این رقم نمایان گر فعالیت ۸۷ درصد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری منطقه است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو