صادرات ‌محور شدن مجتمع تجاری کاسپین با صدور اولین محموله

"خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)" طی گزارشی تحلیلی به بررسی برنامه ها و اقدامات این سازمان در مسیر صادرات محور شدن مجتمع بندری کاسپین پرداخته و آن را گام مهمی در مسیر توسعه حمل و نقل بین المللی ارزیابی کرده است.

صادرات محور شدن مجتمع تجاری کاسپین در استان گیلان با صدور اولین محموله، رویدادی مهم در توسعه فعالیت های منطقه آزاد انزلی در راستای تجارت و حمل و نقل بین المللی محسوب می شود.

منطقه آزاد انزلی محلی مناسب برای ذخیره سازی، ترانزیت و حمل مجدد کالا به آسیای میانه است، اینک به­ عنوان یکی از فعال ترین بنادر در بین 5 کشور حاشیه دریای خزر و بزرگترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی شمال ـ جنوب، کشورهای آسیای جنوب شرقی، حاشیه خلیج فارس، جمهوری های آسیای میانه، قفقاز، روسیه و اروپا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بنا به تعاریف بین المللی منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیتهای مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی ، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی اهدافی نظیر عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی، رشد و توسعه اقتصاد، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازارکار وکالا، تشویق تولید و صادرات کالا، ورود و حضورفعال در بازارهای منطقه ای و جهانی، جذب فناوریهای جدید وانتقال علم و دانش فنی به عوامل تولید داخلی همسو با توسعه علمی و فناوری جهان، تسریع در فرایندهای تجاری، اقتصادی و فناوری با ایجاد زیرساخت­ها و بستر مناسب جهت انجام طرح­ های اقتصادی و تجاری و تعمیم آن به سرتاسر کشور، رسالت تعامل فعال با جهان؛ منطبق با سند چشم انداز بیست ساله کشور را دنبال می نماید.

اکنون این منطقه آزاد با احراز شاخص های مدرن و استاندارد مناطق آزاد آماده جلب همکاری شرکای تجاری راهبردی برای ایران؛ بویژه  در شرایط تحریمی است و می تواند پاسخگوی نیازهای تجاری کشور باشد بویژه آنکه با پیوستن ایران به «اتحادیه گمرکی اوراسیا»، پیش بینی می شود مراودات تجاری رونق بیشتری یابد. علاوه بر این، با انعقاد تفاهم نامه همکاری مابین منطقه آزاد آستراخان روسیه، سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان منطقه آزاد چابهار به ­منظور گسترش فعالیت ­های تجاری از طریق کریدور شمال – جنوب و پیوستن کشور هندوستان به عنوان عضور چهارم به این تفاهم نامه، زمینه صدور نخستین محموله تجاری از سن پترزبورگ به منطقه آزاد انزلی و ترانزیت آن از بندر کاسپین به کشور هندوستان ایجاد شده است. توسعه اینگونه فعالیت های تجاری از طریق کریدور شمال ـ جنوب، برای کشور منشأ آثار و نتایج بسیاری برای کشور است و انجام مراودات تجاری از این مسیر، به لحاظ کاهش هزینه و مدت زمان انتقال کالا بسیار موثر بوده و عملیاتی کردن انتقال کالا از این مسیر موجب رونق اقتصادی در سه کشور روسیه، ایران و هندوستان خواهد شد.

نکته حائز اهمیت در این زمینه ورود منطقه آزاد انزلی به فاز صادرات است که از جهات مختلف دارای اهمیت ویژه ­ای برای تجارت و صنعت حمل و نقل ایران است.

این رخداد موجب تثبیت و تقویت جایگاه مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر گردید و نشان داد که این مجتمع بندری می تواند در فعال سازی کریدور شمال جنوب و مسیر فرعی کریدور یک جاده یک کمربند کشور چین نقش موثری ایفا نماید؛ زیرا در حمل و نقل تجاری منطقه ­ای و بین ­المللی دنیای امروز، حمل و نقل کانتینر محور در مراودات دریایی دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است و این توانمندی و ظرفیت توانسته است سازمان منطقه آزاد انزلی را با دارا بودن ظرفیت و فضای مناسب جهت نگهداری و انبارداری کانتینر در مجتمع بندری کاسپین، قادر به جذب کشتی های کانتینربر نموده و برهمین اساس، طی مدت اخیر شاهد افزایش حضور کشتی های کانتینر بر در این بندر و در مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران بوده­ایم.

اکنون می­ توان با توجه به سیاست های حمایتی و تشویقی سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف دو سال گذشته و انعقاد تفاهم­نامه­ های همکاری این سازمان با مناطق آزاد اکتائو و لوتوس آستراخان، مجتمع بندری کاسپین را «صادرات محور» دانست و تحقق توسعه صادرات به کشورهای منطقه و افزایش ترانزیت کالا در دو مسیر ترانزیتی بین المللی عبوری از طریق این منطقه را نوید داد.

در این زمینه دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با «سرگئی میلوشکین» مدیر عامل منطقه آزاد لوتوس روسیه که یک شریک تجاری راهبردی برای ایران است و گفتگوها و اظهارنظرهای طرفین، می تواند بیانگر اهمیت و دستاوردهای مثبت و مهم این رویداد اقتصادی و تجاری باشد.

میلوشکین مدیرعامل منطقه آزاد اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه ضمن بازدید از زیر­ساخت­های بندری و طرح ­های زیرساختی این منطقه که در راستای اجرایی شدن توافقات صورت گرفته میان طرفین انجام شد، در نشستی مشترک با مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی پیرامون افزایش ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال جنوب، بندر کاسپین را یک ظرفیت مناسب جهت انجام فعالیت های تجاری دانست که در حال حاضر یک بندر مدرن با شرایط ویژه در این منطقه است که از تکنولوژی های روز برخوردار بوده و پاسخگوی تمامی نیاز های تجار و بازرگانان است. نکته قابل توجه این است که مدیرعامل منطقه آزاد اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، بندر کاسپین را به عنوان الگویی مناسب برای بنادر در دست ساخت آستراخان دانست و اظهار امیدواری کرد که آستراخان روسیه بتواند با توسعه زیر ساخت­های بندری خود، پس از درخشش ستاره بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و بندر چابهار کشور ایران در حوزه تجارت، به ­عنوان نزدیک ترین بندر کشور روسیه به بندر کاسپین سومین ستاره در این حوزه باشد. البته لازم به ذکر است که رونق فعالیت از طریق کریدور شمال ـ جنوب، ترانزیت کالاهای کشور روسیه از طریق بندرکاسپین به کشور هندوستان، به عنوان کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر تجاری و انتقال کالا، برای این کشور اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز کشور روسیه را یک شریک تجاری راهبردی برای ایران دانست و افزایش همکاری ها و فعالیت های دو سویه را رویدادی موثر دانست که با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه گمرکی اوراسیا، مراودات تجاری فیمابین رونق بیشتری خواهد یافت. از سوی دیگر اکنون سرمایه­ گذاران و تولید کنندگان داخلی نیز می­ توانند از این بندر که مجهز ترین بندر شمال کشور است اقدام به صادرات نمایند.

بی تردید صادرات محور شدن مجتمع تجاری کاسپین و توسعه فعالیت ­های منطقه آزاد انزلی و توسعه همکاری و مراوادات با کشورهای مهم منطقه، موجب رونق اقتصادی در سه کشور روسیه، ایران و هندوستان گردیده و علاوه بر این موجب تثبیت و ارتقای جایگاه محوری منطقه آزاد انزلی در آسیا و اروپا خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو