منطقه ویژه اقتصادی فردوس ـ سرایان  و توسعه حوزه عمل آن

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی فردوس و توسعه حوزه عمل آن به منظور جذب سرمایه گذاری، انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و  تسهیل  تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری  و منابع مالی از خارج کشور  با  توجه  به برخورداری از  مزایا و  امتیازات خاصی که این نوع  مناطق دارند، می تواند تأثیر قابل  ملاحظه ای در توسعه  اقتصادی منطقه و استان خراسان جنوبی داشته باشد. این استان و به تبع آن شهرستان فردوس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به کشورهای، افغانستان، پاکستان و CIS دارای موقعیت مناسب و مزایای خوبی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است. دارا بودن امکانات خوب برای ایجاد و افزایش ظرفیت زیرساخت ها و وجود مزیت های نسبی منطقه ای مانند معادن و کانی های زیر زمینی از قبیل بنتونیت، گرانیت، منیزیت و برخی محصولات کشاورزی و دامپروری مانند زعفران، پسته، انار، گیاهان دارویی، شیر و غیره و به دنبال آن ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی  آن ها بیانگر  این نکته  است که  تأسیس منطقه ویژه  اقتصادی  در شهرستان فردوس می تواند باعث  بکارگیری قابلیت ها و فرصتهای سرمایه گذاری در منطقه شده و با بهره جستن از ویژگیها و مزایای خاص اقتصادی مناطق  ویژه شرایط را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی، گسترش و تنوع کالا و خدمات صادراتی، تمرکز برگسترش بازارهای صادراتی و ارتقای صادرات با ارزش افزوده بالا فراهم نمود. مدیریت زنجیره تأمین و تولید نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید و افزایش تولید محصولات اولویت دار درمنطقه ویژه اقتصادی فردوس دارد.جلوگیری از واردات بی رویه و توجه به تولید زنجیره ای می تواند از عوامل مهم برای پیاده سازی زنجیره تولید و به تبع آن کاهش هزینه ها و افزایش میزان صادرات باشند.
تأسیس منطقه ویژه اقتصادی نمونه فردوس با مدیریت بخش خصوصی از ابتکارات جدیدی است که می تواند سرانجام مناسبی را برای حضور بخش خصوصی در راهبری اقتصاد بازار از طریق رویکرد اقتصاد مناطق آزاد و ویژه درکشور باشد، به  علاوه  می تواند زمینه ساز فرصت های مناسب تازه ای برای نقش آفرینی  مردم حوزه شرق کشور و  فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی و مناطق همجوار باشد و آرزوها و خواسته های چندین ساله مردم شهرستان فردوس، سرایان  و شهرهای اطراف را تحقق بخشد.
به علاوه با بکارگیری این قابلیت ها و فرصت های محیطی، جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس، همچنین با بهره بندی از فرصت های اقتصادی منطقه مطابق با قانون مناطق ویژه اقتصادی، شرایط لازم برای علاقمندان به سرمایه گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی، گسترش تولید و انتقال تکنولوژی، ارزش افزوده محصولات با تمرکز بر گسترش بازارهای هدف صادراتی و توسعه بسترهای فعالیت های اقتصادی مثمر ثمر در سطح استان فراهم شده و فرصت های اقتصادی برای افزایش سهم استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس در اقتصاد کشور و رونق تجارت خارجی بوجود می آید. شهرستان فردوس در مسیرارتباطی 7 استان جنوبی کشور و ترانزیت کالا  به آسیای میانه  قرار دارد و در مسیرعبو ترانزیتی شهرهای شرقی، غربی، جنوبی و شمالی استان است. راه های شهرستان فردوس از جمله محورهای اصلی ارتباط  استان های شمال به جنوب و مرکز کشور است.

** مهندس حسن پاک نژاد؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی فردوس

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.