7 / بازدید مشاور رییس جمهور از طرح ذخیره سازی فرآورده های نفتی در قشم / طرح ذخيره سازي نفت قشم راهبرد توسعه صادرات پايدار

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به همراه حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در ادامه بازدیدهای خود از طرح های عظیم عمرانی، نفت و انرژی، صنعتی و شیلاتی قشم، از 2 مخزن 540 هزار بشکه ای به میزان یک میلیون و 80 هزار بشکه نفت خام و Condensate (میعانات گازی) در قشم بازدید کردند.

به گزارش فرینا، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه این سایت با ظرفیت نهایی 20 میلیون بشکه با اعتباری بالغ بر هزار و 135 میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد، افزود: این پروژه هم اینک 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 4 مخزن دیگر نیز تا پایان دهه فجر امسال به بهره برداری خواهند رسید.

کیهان عباسیان با بیان اینکه احداث خط انتقال میعانات گازی از پالایشگاه گاز «گورزین» به طول 22 کیلومتر در حال انجام است که با تکمیل 8 کیلومتر باقیمانده از این خط، عملا تولیدات گاز گورزین در این سایت ها ذخیره سازی می شوند.

عباسیان ادامه داد: در فاز دوم اجرای این پروژه، 7 مخزن 540 هزار بشکه ای احداث خواهد شد که مجموع ذخیره سازی را به بیش از 7 میلیون بشکه خواهد رساند.

وی در تشریح این پروژه گفت: ذخیره سازی نفت و میعانات گازی از جمله راهبردهای استراتژیک وزارت نفت است که علاوه بر ذخیره نفت پالایشگاه نفت «هنگام» با ظرفیت 8 میلیون بشکه در روز، امکان صادرات از طریق اسکله به «SPM» (گوی های شناور) به شیوه اتصال به کشتی و بارگیری فراهم می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با ایجاد این امکان، جمهوری اسلامی ایران می تواند علاوه بر تامین خوراک پالایشگاه ها، مانند بسیاری از کشورهای جهان از جمله هلند، مالزی و امارات متحده، سوخت را ذخیره سازی و در زمان مناسب از نظر قیمت و نوع نیاز بازار، به فروش برساند.

سایت ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در نزدیکی روستای «دیرستان» از توابع قشم و در زمینی به مساحت 100 هکتار واقع شده است.

با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راس هیاتی بلند پایه متشکل از محمود منزوی زاده مشاور امور بین الملل و مدیرکل حوزه دبیر شورا، اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری وجمعی از مدیران دبیرخانه به همراه حمیدرضا مومنی مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد، 9 پروژه عمرانی، صنعتی و شیلاتی جزیره که با توجه به شعار امسال " رونق تولید" آماده و انتخاب شده اند، به بهره برداری رسید و از سایر پروژه های در دست احداث سازمان منطقه آزاد قشم نیز بازدید به عمل آمد. این پروژه ها به مناسبت هفته دولت و به دلیل سفر دبیر شورایعالی به سایر مناطق آزاد با یک هفته تاخیر در تاریخ سیزدهم شهریورماه 1398 به بهره برداری رسیدند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو