همزمان با سفر رئیس جمهور به ترکیه؛

بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه آغاز به کار کرد

بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با حضور عبدالرحیمی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، حسین پور دبیر کمیسیون، حسنی دلیمری مشاور وزیر تجارت ترکیه، مدیراتحادیه اروپا و جمعی از مسئولین اقتصادی دوکشور آغاز به کار کرد.

به گزارش فرینا،‌ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تشریح جزئیات بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از برنامه طرفین برای تعریف حوزه های جدید همکاری در این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: در این نشست‌ آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی، تجاری، مالی و بانکی میان ایران و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر گردید زمینه‌های همکاری در حوزه‌های جدید میان طرفین بررسی شده و توافقات میان دوکشور امضا شود. وی نقش منطقه آزاد ماکو را در توسعه روابط ایران و ترکیه مهم و موثر ارزیابی کرد.

در ادامه این گزارش به نقل از ایرنا، دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نیز گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی بین کشورها معمولا یک روند عادی را طی می کند ولی ما تصمیم داریم ان شاءالله این بار یک کمیسیون مشترک فعال و عملیاتی با طرف ترک داشته باشیم که الگویی برای کمیسیون‌های مشابه باشد.

بهمن حسین پور یادآور شد: در پی دیدار پیشین دکتر روحانی با آقای اردوغان و بحث‌هایی که برای توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور انجام شد، رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد کرد جناب آقای واعظی که ریاست دفتر ریاست جمهوری را برعهده دارند، مسئولیت ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران برعهده بگیرند.

حسین پور افزود: دلیل این پیشنهاد از سوی اردوغان این بود که ایشان می‌خواست مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه در عالی‌ترین سطح دنبال شود و فردی مسئولیت آن را برعهده داشته باشد که هم به رئیس جمهور بسیار نزدیک باشد تا در کوتاه‌ترین زمان مسائل رفع و رجوع شود و هم رئیس جمهور به وی اعتماد وثیق داشته باشد و رئیس جمهوری هم این پیشنهاد را پذیرفت.

وی تصریح کرد: پس از آنکه مسئولیت امور تشریفات ریاست جمهوری به فرد دیگری واگذار شد، بنا به پیشنهاد آقای واعظی و به دلیل آنکه پیش از این سال‌ها مسئولیت سفارت ایران در ترکیه را برعهده داشتم و روابط دو کشور در آن دوره با جهش بسیار زیادی روبرو بود، دبیری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه را برعهده گرفتم.

دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه اضافه کرد: متقابلاً در ترکیه نیز یکی از مقامات دینفوذ این کشور ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی را از سوی ترکیه بر عهده گرفته که در واقع همتای من است و این برای اولین بار اتفاق می‌افتد.

حسین‌پور درباره برنامه های این دوره کمیسیون مشترک اقتصادی خاطرنشان کرد: در این دوره تلاش شده است تا ضمن تداوم همکاری‌های سنتی میان دو کشور، عرصه‌های همکاری در حوزه‌های جدید نیز میان تهران و آنکارا تعریف و روابط در این حوزه‌ها نیز آغاز شود. همچنین در این دوره تلاش شد با توجه به آن که سطح ریاست کمیسیون‌ها ارتقا یافته، کارها در کوتاه‌ترین زمان و بسیار فشرده دنبال شود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو