در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ تشریح شد؛

آخرین وضعیت سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ارس

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سرمایه گذاران ترکیه ای علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند و اکنون شرایط منطقه را برای سرمایه گذاری بررسی می کنند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، ایران با توجه به پتانسیل های فراوانی که دارد می تواند زمینه خوبی برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد. در سال های اخیر ایران نیز تلاش های زیادی برای جلب سرمایه گذاری خارجی کرده است اما میزان جذب نسبت به توانمندی هایی که دارد چندان چشمگیر نبوده است.

مناطق آزاد ایران یکی از مهمترین عرصه ها برای حضور سرمایه گذاران خارجی هستند و قوانین و مقررات آن برای سهولت سرمایه گذاری ها در نظر گرفته شده است. برخی معتقدند موانع و محدودیت های داخلی و خارجی مانند فضای سیاسی بین المللی به ویژه تحریم های آمریکا و بوروکراسی های زائد اداری موانعی برای جذب سرمایه گذاری هستند. منطقه آزاد ارس یکی از این مناطق است که در تلاش برای افزایش حضور سرمایه گذاران خارجی برای توسعه، اشتغال و ارزآوری است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در گفت و گو با اقتصاد۲۴ تصریح کرد: سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس به ویژه از سوی صنایع کوچک در حال رشد است و میزان آن نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است اما سرمایه گذاری خارجی که کلان و مورد توجه باشد هنوز اتفاق نیفتاده است.

صفر شاسفند، در خصوص حضور هیئت اقتصادی ترکیه در مناطق آزاد ارس و ماکو و مذاکرات فعالان اقتصادی ارزروم ترکیه با مدیران منطقه آزاد ارس گفت: سرمایه گذاران ترکیه ای علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند و اکنون شرایط منطقه را برای سرمایه گذاری بررسی می کنند. انرژی خورشید یکی از حوزه های مورد علاقه هیئت ترکیه ای برای سرمایه گذاری است چرا که این منطقه دارای آب و هوایی مناسب برای نصب پنل ها و نیروگاه های خورشیدی است.

شاسفند، افزود: همچنین در حال بررسی شرایط تولید و صادرات البسه از ایران هستند. با ممنوع شدن واردات البسه در ایران، آنها به این فکر افتاده اند که برندهای کشورشان به ایران بیاورند، در اینجا تولید کنند و از اینجا برای مصرف به نقاط کشور و حتی خارج از کشور صادر کنند. علاوه بر این دو موضع، در بحث های کشاورزی نیز مطالعاتی را انجام می دهند. هیئت اقتصادی ترکیه به این فکر هستند که با سرمایه گذاری بتوانند هم به داخل کشور سود برسانند و هم کشورهای منطقه را تغذیه کنند.

وی گفت: ما از هرگونه سرمایه گذاری در کشور، استقبال می کنیم؛ چرا که منفعت بیشتری برای ما به دنبال دارد و می تواند موجب توسعه بیشتر و افزایش اشتغال شود. اگر صادرات را هم به همراه داشته باشد که موفقیت بیشتری برای ما به همراه می آورد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: در حقیقت اگر ما فقط وارد کننده البسه باشیم که اکنون هم شاهد این هستیم که از شمال تا جنوب کشور در بازار عمدتا البسه ترک خرید و فروش می شود که این به نفع ترکیه خواهد بود. اما اگر آنها برای سرمایه گذاری و تولید البسه در ایران اقدام کنند، به نفع کشور ما هم خواهد بود.

شاسفند گفت: برخی واردکنندگان داخلی به فکر گرفتن امتیاز و تولید برندهای مطرح افتاده اند هرچند این اقدام با سرعت کم پیش می رود اما در حال رونق است و خوشبختانه مسیر تبدیل شدن وارد کننده به صادرکننده به تولید داخلی باز شده و د  حال رشد است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس گفت: یکی از این فرصت های سرمایه گذاری بحث احداث فرودگاه است که مراحل نهایی اخذ مجوز را طی می کند. سازمان فضایی ایران هم از جمله سرمایه گذاران است و احتمالا بتوانند سرمایه گذار اروپایی را نیز خود وارد این پروژه کنند. پیگیر و منتظر هستیم تا مجوزهای نهایی صادر تا ادامه فعالیت ها برای آن را آغاز کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس افزود: یک شرکت اروپایی نیز برای سرمایه گذاری در موسسه اعتباری خارجی اعلام آمادگی کرده و منتظر تفاهم نامه هستیم و تفاهم نامه هم مسیر قانونی خودش را طی می‌کند. این شرکت گفته است که می تواند یک شعبه بانک خارجی را در منطقه آزاد ارس ایجاد کند. احتمال طرح این موضوع در سفر رئیس جمهوری کشورمان به ارمنستان وجود دارد چرا که مرکز نوردوز در همسایگی با منطقه آزاد مغری است که در حال مهیا شدن است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو