مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم:

دهکده لجستیک؛ حمل‌ونقل در جنوب فارس را تسهیل می کند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: شهرستان جهرم با تکیه بر پتانسیل‌های درونی نقش پررنگی در حلقه اتصالی مراکز لجستیک کشور ایفا می‌کند.

به گزارش فرینا، پیام فخرو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جهرم اظهار داشت: مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‏‌های مرتبط با لجستیک و حمل‌و‏نقل کالا در بعد داخلی یا بین‏‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‏‌ها ایجاد می‌شود.
فخرو افزود: دهکده لجستیک به‌عنوان یکی از مراکز لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا،‌ دارای حیطه فعالیت و گستره غالبا بین‌المللی (صادرات،‌ واردات،‌ ترانزیت)،‌ دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده‌ای‌، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، خدمات ارزش افزوده، بازرسی‌های قانونی مربوط به جابه‌جایی کالا و انجام تشریفات و کنترل‌های مرتبط گمرکی فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه بندر خشک، منطقه‌ای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب،‌ توزیع، ‌تخلیه، بارگیری، نگهداری،‌ بازرسی‌های قانونی مربوط به جابه‌جایی و انجام تشریفات و کنترل‌های گمرکی مرتبط با کالاهای بین‌المللی فعالیت ‌می‌کند، بیان داشت: به‌منظور جلوگیری از قاچاق کالا در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان بنادر خشک راه‌اندازی شده است که نقش مهمی در بهبود، توسعه، وضعیت حمل و نقل کالا و به‌ویژه کالای کانتینری داشته است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم ادامه داد: این کشورها مانند آمریکا، برزیل، کانادا، قاره آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، بلژیک، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند، هلند، استرالیا، زلاندنو، امارات متحده عربی، پاکستان، فیلیپین، کامبوج، هندوستان، تانزانیا، سوازیلند، غنا و... ایران با ارتباط جاده‌ای و دریایی گسترده، خطوط ساحلی وسیع، اقلیم و سرزمین پهناور، وجود شهرک‌های صنعتی و مراکز صادراتی و وارداتی با ایجاد بنادر خشک می‌تواند ارتباط بسیار خوب و بالایی با بنادر همجوار و جهان داشته باشد.
فخرو گفت: در این میان در سند آمایش مراکز لجستیک وزارت راه و شهرسازی، مجموعاً 58 مرکز شامل 4 شهر لجستیک، 14 دهکده لجستیک، 12 پارک لجستیک عمومی، 18 پارک لجستیک کشاورزی، و نهایتا 10 مرکز لجستیک مرزی مشخص شده که دهکده لجستیک جهرم یکی از این مراکز است.
وی ادامه داد: شهرستان جهرم با تکیه بر پتانسیل‌های درونی نقش پررنگی در حلقه اتصالی مراکز لجستیک کشور ایفا می‌کند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم پتانسیل‌های این شهرستان را موقعیت ویژه در محور دسترسی جنوب (شهرهای بندرعباس، عسلویه و...) به شهر شیراز و داخل کشور، نیروی انسانی مستعد و فعال، تمایل بالای سرمایه‌گذاران استانی و کشوری به سرمایه‌گذاری در شهرستان جهرم با توجه به موقعیت ویژه شهرستان و پتانسیل‌های مناسب اقتصادی آن، وضعیت نسبتا مناسب راه‌های دسترسی، راه‌آهن در دست احداث، فرودگاه در حال توسعه شهرستان، منطقه ویژه اقتصادی، پتروشیمی در جوار منطقه ویژه اقتصادی جهرم، پتانسیل بالای شبکه راه‌های دسترسی و نقش توزیعی در منطقه جنوب کشور، افزایش روند حمل و نقل ترکیبی کالا، حجم بالای تولیدات و محصولات باغی و کشاورزی، نزدیکی به پس‌کرانه ساحلی، دسترسی نسبتا مناسب به بازار کشورهای جنوبی و... عنوان کرد.
فخرو بیان کرد: با پیش درآمد فوق بایستی نگاهی به عملکرد و تعریف بندر خشک به عنوان اساسی‌ترین رکن دهکده لجستیک جهرم نیز انداخته شود که در واقع بندر خشک پایانه‌ای ترکیبی در پس‌کرانه است که به بندری ساحلی متصل است.
وی ادامه داد: تجهیزات لازم و کافی برای مواجهه با تردد ناشی ازچندین شیوه حمل ونقل مانند جاده‌ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته شده اند و مشتریان می توانند کالاهایشان را با استفاده از این شیوه های مختـلف به آن ارسال کننـد و یا از آن تحویل گیـرند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم با اشاره به اینکه عـلاوه بر خدمـات پایه‌ای کـه پایانه‌های سنتی کالا در پس کرانه ارائه می‌دهند، گفت: خدماتی نظیر انبارداری کالا، نگهداری از کانتینرهای خالی، تعمیرات کانتینر، تسهیل امورگمرکی و ترخیص و پشتیبانی کالاها نیز در بنادر خشک ارائه می‌شوند.
فخرو مهمترین اهداف راه اندازی بنادر خشک را عنوان کرد و گفت: افزایش خدمات بندری در مناطق داخلی کشور، افزایش کارایی حمل و نقل، بهبود فرایند توسعه پایدار و کاهش آثار زیست محیطی (آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کاهش آلایندگی نوار ساحلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای co2 سوخـت ماشین‌ها) و کاهش ترافیکی و حوادث، توسعه اشتغال، افزایش بهره‌وری، ارایه خدمات تفریحی و رفاهی، منطقه‌ای امن دارای درگاه برای ورود و خروج، کاهش قیمت تمام شده خدمات، کاهش تشریفات اداری و مدیریت و کاهش زمان از مهم‌ترین اهدافی است که می‌توان به صورت ویژه از آنان یاد کرد.
وی بیان بیان اینکه مهم‌ترین شروط مکان گزینی بندر خشک دسترسی به شبکه ریلی کشور، قرار داشتن در مسیرهای بارهای جاده‌ای و ریلی، قرار داشتن در مسیرهای ارتباطی به بنادر دریایی کشور، مناطق ویژه و آزاد اقتصادی کشور، مبادی ورودی و خروجی کالا از کشور و فرودگاه‌ها است، بیان کرد: شهرستان جهرم به طور تقریبی به همه این موارد دسترسی دارد و مجموع این عوامل باعث شد تا با استفاده از ظرفیت‌های درونی شهرستان، بخشی از اراضی منطقه ویژه اقتصادی جهرم را جهت ایجاد دهکده لجستیک و همچنین با توجه به استقرار گمرک در منطقه قسمتی از آن را به بندر خشک تخصیص دهند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو