سمینار «توسعه ژئوپارک ها در ایران» با همکاری ژئوپارک جهانی قشم برگزار می شود

سمینار «توسعۀ ژئوپارک ها در ایران: از نظریه تا عمل» با همکاری ژئوپارک جهانی قشم و به همت گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه گیسن آلمان برگزار می شود.

به گزارش فرینا، این سمینار مشترک روز یکشنبه ۱۴ مهرماه سال جاری در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته روز 15 مهرماه پیمایش تخصصی و میدانی در ژئوپارک جهانی قشم ادامه پیدا خواهد کرد.
طبق برنامه اعلام شده علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک قشم به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این این همایش، مطالب خود را با موضوع «چالش مدیریتی در توسعه ژئوپارک های کشور» در این همایش ارائه می کند.
این سمینار مرحله دوم تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی-آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه گیسن آلمان است و با همکاری ژئوپارک جهانی قشم برگزار می شود. برای اجرای این برنامه مشترک همسو با برگزاری سمیناری علمی و انجام سخنرانی کارشناسان، برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان روش های نوین پروژه محور و همچنین سفر علمی و تخصصی به ژئوپارک‌ جهانی قشم، برنامه ریزی شده است.
برگزاری این سمینار گام مهمی در راستای عمل به وظایف محول شده از سوی یونسکو  با هدف توسعه زیرساخت ها و آگاهی، نسبت به عملکرد ژئوپارک هاست که با همکاری ژئوپارک جهانی قشم با توجه به جایگاه ویژه این ژئوپارک در ایران و منطقه خاورمیانه برگزار خواهد بود. در این سمینار دانشجویانی از مقاطع تحصیلات تکمیلی به سرپرستی استادانی از دانشگاه های علامه طباطبائی، تهران، شهید بهشتی، مازندران و خوارزمی فرصت پیدا می کنند تا در اجرای این کارگاه آموزشی مشارکت داشته باشند. 
جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است که با دارا بودن قابلیت های بسیار قابل توجه، توانایی آن را دارد که به یکی از کانون های مهم گردشگری تبدیل شود. برگزاری این سمینار همچنین می توان اقدامی مثبت در جهت معرفی ظرفیت های موجود در ژئوپارک جهانی قشم علاوه بر طبیعت گردان داخلی، زمینه ساز جذب گردشگران خارجی باشد. 
ژئوپارک به عنوان یک محدوده جغرافیایی مشخص می شود که شامل چند پدیده ی خاص و زیبای زمین شناسی است . درآن محدوده ممکن است جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی قابل توجهی نیز وجود داشته باشد که در مجموع بر روی توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیرقابل توجهی خواهند داشت.  ژئوپارک ها دارای کارکردهای متفاوتی هستند که آنها را می توان در سه گروه، آموزشی - پژوهشی، حفاظتی و اقتصادی (ژئوتوریسم) تقسیم بندی کرد. از اهداف استراتژیک ژئوپارک ها، برانگیختن فعالیت های اقتصادی و توسعه پایدار است که با بهبود شرایط زندگی مردم و همچنین تغییر کیفی محیط های روستایی تاثیرات مستقیم خود را نشان می دهد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.