دو دست سازه قشمی منتخب دریافت مُهر اصالت شدند

دو اثر تلفیقی چرم و خوس دوزی و ساز عود، ساخته شده توسط هنرمندان جزیره در لیست 20 اثر منتخب استان هرمزگان به داوری ملی مُهر اصالت و دریافت گواهینامه یونسکو راه یافتند.

به گزارش فرینا، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم بیان داشت: انتخاب دو اثر هنرمندان صنایع دستی قشم برای رقابت در این رویداد ملی و مطرح شدن نام قشم در عرصه بین المللی نشانه همکاری و تعامل خوب فعالان صنایع دستی با این اداره است.
طاهره شهرکی، بر تلاش های این مدیریت برای ارتقاء کیفیت محصولات صنایع دستی جزیره قشم به منظور معرفی هرچه بهتر این صنعت به مردم کشور و جهان تاکید کرد و افزود: سعی ما بر این است که با ارایه قیمت مناسب، رعایت حقوق انسانی، عدالت محوری و استاندارد مکان تولید، برتری و مزیت براساس معیارهای تکنیکی و مواد به کار رفته، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری محصول که لازمه دریافت گواهینامه مذکور است، صنایع دستی قشم را به یک برند جهانی تبدیل کنیم.
شهرکی با اشاره به این مطلب که گواهینامه از طرف دفاتر منطقه ای یونسکو به موضوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان  و صنعتگران اعطا می شود، عنوان کرد: این دست سازه ها شامل کیف چرم دوزی با تلفیقی از هنر خوس دوزی اثر هنرمند قشمی صیفوره احمدی نژاد و ساز عود اثر هنرمند بنام جزیره،  شجاع الدین اشعری است.

وی ادامه داد: طبق ضوابط اعلام شده از سوی یونسکو آثاری در داوری این نهاد فرهنگی و بین المللی موفق به دریافت مُهر اصالت می شوند که مزایای اصالت، خلاقیت، قابلیت تولید به مقدار زیاد، بازیافت و عرضه در بازار بین المللی را داشته باشند.
یونسکو هدف از ارایه مُهر اصالت را حفظ، احیا و تداوم فعالیت حرفه ها و ارزش های بومی و سنتی تعریف شده اعلام کرده است و طبق مقررات این نهاد فرهنگی و بین المللی، آثاری می توانند موفق به اخذ این امتیاز شوند که ابتدا در فهرست آثار ملی صنایع دستی ثبت شده باشند.
داوری ملی مُهر اصالت هشتم و نهم مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
افزون بر 23 تعاونی و کارگاه صنایع دستی و 25 واحد عرضه کننده محصولات این صنایع، درسطح جزیره قشم فعال هستند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو