3 / درآمد ارزی حاصل از صادرات مناطق آزاد به این مناطق برمی گردد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بخشی از درآمد ارزی حاصل از صادرات مناطق آزاد جهت وارادات مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنفی باهدف رونق تولید وکسب کار به این مناطق تعلق می گیرد.

به گزارش فرينا به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی روز جمعه پس از نشست مشترک با مدیران  دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و فعالان اقتصادی این مناطق در جمع خبرنگاران کیش افزود: در اجرای این تصمیم با هماهنگی دبیرخانه مناطق آزاد بخشی  از ارز حاصل از صادرات این مناطق که مبلغ  قابل توجهی است؛ برای تامین مواد اولیه واحد های تولیدی و رونق واحدهای تجاری این مناطق در نظر گرفته می شود.
همچنین غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش که در این نشست مطبوعاتی حضور داشت، میزان صادرات سال ۹۷ کیش را بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ذکر کرد و در این خصوص گفت: تخصیص بخشی از این مبلغ ارزی می تواند گرهگشای بسیاری از مشکلات  واحدهای تولیدی، تجاری و صنفی این منطقه باشد. 
در ادامه این نشست، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت ۲۵ هزار واحد تجاری با اشتغالزای یکصد هزار نفر در مناطق آزاد افزود: در مجموع  برای فعالیت این واحدها و رونق تولید و کسب و کار در این مناطق تصمیماتی خوبی گرفته شد و امیدواریم که این تصمیمات موجب رونق بیشتر واحدهای تجاری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و در مجموع باعـث رونق تولید در کل کشور شود. 
 همتی" نتایج  نشست مشترک مدیران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و فعالان اقتصادی این مناطق در کیش را خوب و موثر ارزیابی کرد.
او با اشاره به بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی جزیره کیش، تامین ارز برای خرید مواد اولیه، نحوه انتقال و جابجایی کالا بین مناطق آزاد، ثبت سفارش و موضوع کالای همراه مسافر را از مهمترین خواسته ها و مشکلات مطرح شده ذکر کرد و افزود این مسائل در نشست امروز مورد بررسی قرار گرفت و  در این زمینه با هدف رونق تولید تدابیری اتخاذ شد. 
 وی ادامه داد: هرکدام از این واحدها مشکلات خاص خود را دارند اما به نظرم همه اینها قابل حل است و به عنوان عضوی از دولت برای حل این مشکلات اقدام و پیگری خواهم کرد. 
رئیس کل بانک مرکزي همچنین با یادآوری این نکته که پروانه ها و مجوزهای صادراتی مناطق آزاد تاکنون مورد قبول واقع نمی شد، تصریح کرد: از این پس با هدف رونق اقتصادی، مجوزها و پروانه های صادراتی مناطق آزاد مبنای ارائه خدمات بانکی خواهد بود، بنابراین در راستای بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و مشکلات بانکی فعالان اقتصادی این مناطق، کلیه مجوزهای صادره توسط سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ملاک عمل بانک های عامل برای اعطای خدمات بانکی قرار می گیرد.
همتي در بخشی دیگر از این نشست خبری تصریح کرد: خرید و فروش اررز دیجیتال در کشور ممنوع است اما طبق مصوبات دولت تولید آن با اخذ مجوز از دستگاههای مربوط مجاز است و این امر درصورتی از مالیات معاف است که ارز حاصله چه بصورت واردات و یا تبدیل ارز به داخل کشور منتقل شود و به نظر من مناطق آزاد درصورت هماهنگی با وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز،از موقعیتی مناسب برای تولید ارز دیجیتال برخوردار است و می توان برای خرید مواد اولیه تولید در این مناطق نیز از آن استفاده کرد.
او در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن تشریح وضعیت اقتصادی با یادآوری شرایط ارزی کشور در شهریور و مهرماه سال گذشته افزود: به رغم تمام تحریم ها و فشارهای وارد شده در حال حاضر شرایط ارزی با ثباتی داریم و این آرامش به ما اجازه داده است که به سایر اولویت ها از جمله شرایط مناطق آزاد بپردازیم.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی و دارو است افزود: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ذخیره کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است.
عبدالناصر همتی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی و "مرتضی بانک" مشاور رييس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور به‌منظور بررسی مسائل ارزی و ریالی واحدهای تولیدی و تجاری مناطق آزاد تجاری-صنعتی و همچنین دیدار با فعالان اقتصادی روز پنجشنبه وارد کیش شد.

وی تلاش  برای تسریع در بهره برداری از  پروژه‌های عمرانی جزیره کیش  و برطرف کردن موانع موجود از اهداف این سفر عنوان کرد. 
بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در شش شهرک صنعتی کیش فعالیت می کنند که برخی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو