در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

جزئیات برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد ارس

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سازمان منطقه آزاد ارس به مسئولیت اجتماعی پایبند است و تلاش می کند بر اساس استانداردهای بین المللی شرایط زندگی سالم در ارس را فراهم کند.

به گزارش فرینا، یوسف داداش زاده، در خصوص اجرای برنامه مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد ارس به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: هر شخص حقیقی و حقوقی در جامعه دارای مسئولیت اجتماعی است. در مناطق آزاد هم سازمان های مناطق آزاد عهده دار این مطلب هستند و با اینکه این مناطق ماهیتا بنگاه اقتصادی‌اند اما به علت وجود سکونتگاه، این موضوع در مناطق آزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مسئولیت اجتماعی هم نسبت به ساکنین مدنظر قرار می‌گیرد و هم افرادی که به نوعی با این منطقه ارتباط دارند، مانند سرمایه‌گذاران و یا گردشگران.

داداش زاده افزود: مناطق آزاد یا در آب‌های آزاد واقع شده‌اند و یا در نقاط مرزی و از آنجایی که ساختار اداری کشور ما هم به شکلی است که هر چقدر از پایتخت دور می شوند؛ مباحث مربوط به محرومیت در آنجا بیشتر به به چشم می‌خورد، این مسئله باعث می‌شود وظیفه سازمان های مناطق آزاد در خصوص مسئولیت اجتماعی بیشتر شود.

وی گفت: از ابتدای دولت آقای روحانی معاونتی تحت عنوان معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد شکل گرفت که دو رویکرد عمده را دنبال می کرد که یک محرومیت‌زدایی و دیگری الگوسازی بود. امروز ساختارهایی که در مناطق آزاد وجود دارد معاونتی تحت عنوان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری وجود دارد که این معاونت وظیفه دارد در قبال تمامی افرادی که در مناطق آزاد هستند، مسئولیت اجتماعی را پیاده کند. به این معنی که نسبت به هیچ شخص، چه به عنوان ساکن، چه به عنوان سرمایه گذار یا توریست؛ تفاوتی قائل نباشیم؛ در حقیقت مسئولیت اجتماعی یعنی بی تفاوت نبودن نسبت به انسان هایی که در حیطه نظارت شما کار می‌کنند.

منطقه آزاد ارس بر اساس شاخص‌های توسعه انسانی پیش می‌رود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد ارس شاخصی به نام توسعه انسانی را مدنظر قرار داده ایم، یعنی میزان برخورداری جوامع محلی از حداقل امکاناتی که باید برای رشد در اختیار داشته باشند. از آب شرب سالم گرفته تا درمانگاه، مسجد، امور خیریه، آموزش و… که با وجود گستردگی در دستور کار مناطق آزاد هستند.

داداش زاده در خصوص بحث آموزش در منطقه آزاد ارس نیز گفت: وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم ساختمان هیچ مدرسه ای کمتر از ۴۰ سال قدمت ندارد. به همین خاطر شروع کردیم و با تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش انجام شد، اقدام به مرمت مدارس و یا ساخت آن کردیم. منطقه آزاد ارس در سال های اخیر دو مدرسه ۱۲ کلاسه ساخته که بالغ بر ۷ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است. علاوه بر آن هنرستانی را وزارت آموزش و پرورش ساخته بود که به علت کمبود بودجه وزارتخانه، منطقه آزاد هزینه ای را برای تکمیل آن در نظر گرفت.

وی در خصوص کیفیت مدارس و توانمندسازی فرهنگیان افزود: کلیه مدارس محدوده منطقه آزاد هوشمند‌سازی و مرمت و بازسازی‌ شده‌اند. حتی برای روستاهایی که داخل محدوده نبود امکانات آموزشی در نظر گرفته شد. برای تمامی فرهنگیان با برنامه مدون مقوله آموزش و توانمندسازی را در دستور کار قرار دادیم تا با مباحث روز دنیا آشنا شوند و خروجی این رویکرد در آمار قبولی در کنکور و المپیادها مشخص است.

شرایط زندگی سالم در ارس؛ بر اساس استانداردهای بین المللی 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: طبق لیست تجهیزات وزارت بهداشت، تمامی درمانگاه‌ها مجهز شدند. همچنین در مسیرهای مواصلاتی منطقه که اورژانس وجود نداشت این امکان فراهم شد.

داداش زاده ادامه داد: در همین زمینه، ارس را به عنوان شهر سالم معرفی کردیم. جهت عضویت در شبکه جهانی شهرهای سالم پروژه ای مشترک با سایر دستگاه ها مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و بهزیستی تعریف شده که با محوریت و پشتیبانی مالی ارس انجام می شود. در این خصوص ارزیابی های اولیه انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جلفا به شبکه جهانی شهرهای سالم بپیوندد.

وی در خصوص عضویت جلفا در شبکه جهانی شهرهای سالم گفت: سال گذشته در خصوص ایمن سازی معابر و کاربری ها در جلفا اقدامات خوبی انجام شد و با ارزیابی های شبکه جهانی شهرهای ایمن، جلفا مستحق عضویت در این شبکه شناخته شد و در تاریخ چهارم شهریور ماه امسال، جلفا رسما عضو شبکه جهانی ایمن شد که شروع یک تحول بر اساس استانداردهای بین المللی بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس همچنین در خصوص توجه به امر کتابخوانی در منطقه گفت: در خصوص دسترسی جوامع محلی به مقوله کتاب که مورد نظر مقام معظم رهبری هم هست؛ تمامی کتابخانه های مدارس و مساجد را تجهیز کردیم و برای روستای دور از دسترس، دو کتابخانه سیار یکی با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان فراهم کردیم. در طی یک سال گذشته در حدود ۱۱۰۰ نفر عضویت پیدا کرده اند که آمار خوبی را به نسبت جمعیت ارس نشان می دهد.

برنامه های مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد ارس

داداش زاده با بیان اینکه منطقه آزاد ارس طبق شاخص توسعه انسانی طرح ریشه کنی بی سوادی را نیز پیگیری کرده است، افزود: یک زمان در جلفا دانشگاه وجود نداشت و نزدیکترین دانشگاه در شهر جلفا واقع شده بود، به لطف خدا و موهبت نظام به این منطقه مرزی، پردیس دانشگاه های تهران و تبریز دایر است و دانشگاه امیرکبیر نیز در حال احداث پردیس در این منطقه است. واحدهای بین المللی دانشگاه آزاد و پیام نور نیز در این منطقه دایر است و به اندازه جمعیت جلفا ما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ظرفیت در دانشگاه داریم و تمام اساتیدی که در همان دانشگاه ها در شهر تهران تدریس می کنند، در ارس هم تدریس می کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه گفت و گو با اقتصاد۲۴ افزود: با حمایت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی فعالیت های خوبی انجام شده است برای مثال مشترکا با کمیته امداد و بهزیستی و میراث فرهنگی با محوریت منطقه آزاد ارس و بودجه ای که در اختیار گذاشتیم دوره های آموزشی در خصوص صنایع دستی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی برگزار کردیم.

داداش زاده گفت: سه شرکت با حضور همین افرادی که در گذشته تحت پوشش کمیته امداد بوده اند تشکیل شده و فعالیت های بسیار خوبی دارند و مورد حمایت سازمان هستند. در راستای گسترش صادرات صنایع دستی نیز یک شرکت توانسته بیش از صد شغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار در خصوص وَرنی بافی ایجاد شده است و در پی آن هستیم تا آمار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم پایین بیاد.

مدارس مروج سلامت افزایش پیدا می‌کنند

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اهمیت مدارس در اجرای مسئولیت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنین گفت: اکثر مدارس ارس ۳ و ۴ ستاره به بالا هستند و در برنامه داریم تا همه مدارس در سال های آتی ۵ ستاره شوند. سلامت، محیط زیست و ایمنی شاخصه هایی هستند که مد نظر مدارس مروج سلامت قرار می‌گیرند. امروز مدارس ما در حدود ۶۰ همیار محیط زیست دارند و به ما در فرهنگ سازی کمک می کنند.

کاهش آسیب های اجتماعی در ارس محسوس است

داداش زاده تصریح کرد: با حمایت سازمان، کارگاه های ویژه و تخصصی با محوریت سبک زندگی برپا شده است که موضوعیت آن مقاوم سازی فرهنگ با محوریت کودکان، نوجوانان و خانم ها است.

وی گفت: آمار بزهکاری منطقه بسیار کم است و به‌صورت چشمگیری در حال کاهش است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در پایان یادآور شد: با مجموعه این فعالیت ها که مختصرا ذکر شد در تلاشیم تا سطح زندگی مردم در این منطقه، ارتقاء و وضعیت اقتصادی آنها بهبود پیدا کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو