فعاليت شركت‌هاي صوري در مناطق آزاد منتفي است

چندی پیش مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی با انتقاد از ثبت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، از عدم نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها و استفاده آنها از مزایای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد خبر داده بود در حالی که فعالیت آنها در منطقه‌ای خارج از این مناطق متمرکز است. به اعتقاد برخی کارشناسان نیز فعالیت شرکت‌های صوری یکی از آسیب‌های مناطق آزاد بوده است. اما ، مدير توسعه و تحول اداري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد با تاکید بر اینکه فعالیت هر گونه شرکت صوری در مناطق آزاد، منتفی است، از نظارت جامع بر فعالیت شرکت‌ها و ثبت آدرس دقیق و فعالیت آنها خبر داده است.

مدير توسعه و تحول اداري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با «كسب‌وكار» با تاكيد بر منتفي بودن فعاليت هر شركت صوري در مناطق آزاد گفت: شركت‌هاي صوري به شركت‌هايي گفته مي‌شد كه پيش از اين به‌دليل نبود كنترل و نظارت با آدرس صوري، اسم خود را ثبت می‌کردند و به فعاليت مي‌پرداختند؛ اما در حال حاضر با نظارت‌ها و كنترل خاصي كه بر فعاليت اين نوع شركت‌ها اعمال مي‌شود امكان ثبت صوري هيچ‌گونه شركتي نيست. كد پستي و آدرس دقيق مشخصات شركت ثبت شده و پس از آن مورد بازرسي قرار مي‌گيرد. 
مجيد طاهريان، با اشاره به نظارت قوي سازمان بر فعاليت‌هاي شركت‌هاي مختلف، اظهار كرد: در حال حاضر آدرس تمامي شركت‌ها مورد بررسي دقيق قرار گرفته و شناسه ملي هر يك از آنها مشخص شده است؛ يعني شركت‌هاي كنوني از نظر مدارك كاملا نظارت‌شده هستند. 
با اقداماتی که با هماهنگی دبیرخانه هیئت ماده ۹ انجام شده است آدرس کلیه شرکت ها کنترل و در پایگاه اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درج شده است و شناسه ملی شرکت هایی که آدرس آنها صحیح نبود تعلیق گردیده است.

همچنین هر شرکتی که منطقه آزاد ثبت می شود

هر ساله باید مجوز فعالیت خود را در سازمان منطقه تمدید نماید و در این فرآیند کنترل های لازم در خصوص فعالیت شرکت و محل شرکت انجام می پذیرد. 
مدير توسعه و تحول اداري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد همچنین اشاره کرد فعالیت شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد محدودیت جغرافیایی نداشته و مانند شرکت های ثبت شده در سرزمین اصلی می توانند در مناطق آزاد و سرزمین اصلی فعالیت نمایند با این تفاوت که ان دسته از فعالیت هایی که در خود منطقه انجام می شود معاف از مالیات است‌. 
طاهريان خاطرنشان كرد: از سويي در صورتي كه شركتي خارج از محدوده مناطق آزاد فعاليت كند از معافيت‌هاي مالياتي بهره‌مند نخواهد بود. شركت‌ها در اينكه در كجا فعاليت كنند، هيچ محدوديتي ندارند؛ اما مسلما شركت‌هاي خارج از مناطق آزاد از شمول معافيت‌هاي مالياتي خارج خواهند بود؛ يعني اين تصور كه شركت‌ها خارج از مناطق آزاد مي‌توانند مشمول معافيت مالياتي باشند، از نظر قانوني ممكن نيست. بنابراين فعاليت شركت‌هاي صوري با وجود اين‌گونه نظارت‌ها منتفي خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو