در جلسه اقتصادی چابهار مطرح شد؛

چابهار می‌تواند بازار هدف ۴۲ درصد جمعیت جهان باشد

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: سواحل مکران با ظرفیت‌های فراوان گنج پنهان ایران است و می‌توان با توجه بیشتر به زیرساخت‌های آن صنایع را مستقر و به توسعه محور شرق کمک کرد.

به گزارش فرینا به نقل از استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در چابهار که به منظور بررسی افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار برگزار شد، ‌پیشنهاد داادد از جاسک هرمزگان تا راسک سیستان و بلوچستان منطقه آزاد اعلام شود تا شاهد رونق تجارت، کشاورزی و گردشگری باشیم.

وی بیان کرد: چابهار در آینده راه مطلوب دسترسی کشورهای مختلف دنیا خواهد بود و مسیری امن و کم هزینه برای صنعت حمل ونقل و تجارت است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: چابهار در آینده نقش مهمی در توسعه و تجارت خواهد داشت و باید ارتباط آن با نقاط مختلف از جمله چابهار به گوادر بیشتر شود.

وی گفت: حاشیه نشینی، بی آبی، خشکسالی ۲۰ ساله و عدم وجود زیرساخت‌ها از مهمترین مشکلات چابهار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار نیز در این نشست گفت: افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار علاوه بر حل مشکلات می‌تواند به توسعه منطقه کمک بزرگی کند.

عبدالرحیم کردی افزود: منطقه آزاد چابهار در طول ۲۵ سال فاقد مرز آبی و خاکی بوده و چنانچه افزایش محدوده اجرایی شود؛ این مشکلات مرتفع و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.

کردی بیان کرد: مهمترین مزیت چابهار بازرگانی، حمل و نقل، ترانزیت و تجارت است و منطقه آزاد نیز در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده تا بتواند ماموریت‌های مهم را انجام دهد.

او افزود: این منطقه در ۹ پیکره فعالیت می‌کند و نیاز است به زیرساخت‌های آن توجه بیشتری شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: نقش در اقتصاد ملی، اثر بر اقتصاد محلی، انتقال دانش و تکنولوژی، جلب مشارکت جوامع محلی و گسترش تعاملات بین‌المللی پنج راهبرد منطقه آزاد چابهار هستند.

کردی بیان کرد: چابهار در مسیر ۲ کریدور قرار دارد و می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده کالا نقش بسزایی داشته باشد.

او گفت: همچنین چابهار می‌تواند بازار هدف ۴۲ درصد جمعیت جهان باشد و بهترین مسیر برای توسعه تجارت و حمل و نقل است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بر ساخت فرودگاه بین المللی، بزرگراه و شبکه ریلی چابهار- مشهد و تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات پیش رو و تکمیل زیرساخت ها تاکید کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به این منطقه دارند.

کردی با بیان اینکه فولاد چابهار با ۲۲ درصد پیشرفت در حال ساخت است افزود: پتروشیمی نیز در زمینی به مساحت بیش از هزار هکتار در حال فعالیت است و نقش مهمی در اشتغال و تولید محصولات پتروشیمی دارد.

او گردشگری را یکی از مزیت‌های مهم چابهار عنوان کرد و افزود: در این باره زیرساخت‌های خوبی پیش‌بینی و طرح‌های مختلفی در حال اجراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: هدف‌گذاری صنایع موردنظر در چابهار در افق ۱۴۰۴ براساس ظرفیت فولاد، پتروشیمی و صنایع پائین دستی آن نسبت به کل کشور استوار خواهد بود.

کردی تصریح کرد: ساخت فرودگاه جدید چابهار و تبدیل آن به یک شهرک فرودگاهی منطقه آزاد را به نقطه قابل اتکایی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ و نقل بار و مسافر تبدیل می‌کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو