کارگاه آموزشی موزه داران محلی در بندرتاریخی لافت جزیره قشم برگزار شد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم از برگزاری کارگاه آموزشی موزه داران محلی در بندرتاریخی لافت جزیره قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، طاهره شهرکی با اشاره به نخستین دوره برگزاری این کارگاه در حوزه آموزش موزه داران محلی قشم، بیان کرد: سرفصل آموزه های این کارگاه شامل، مفاهیم موزه، موزه داری، تاریخچه موزه داری و انواع موزه ها بود.

شهرکی بر نقش ویژه موزه ها در توسعه گردشگری جوامع تاکید کرد و افزود: شناسایی موزه های محلی جزیره قشم تکمیل پرونده و ارسال آن به مراجع ذیربط با هدف ثبت ملی آن ها، بخشی از اقدامات مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم است.

وی از موزه ها و موزه داران به عنوان عوامل موثر جذب گردشگران به این منطقه نام برد و تصریح کرد: برنامه های متنوعی برای معرفی جاذبه های گردشگری جزیره قشم و راه های جذب گردشگران به این جزیره در همزمانی با بزرگداشت هفته گردشگری تدارک دیده شده که برگزاری این کارگاه آموزشی موزه داران محلی یکی از این موارد می باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم با تدریس در این کارگاه، موزه ها را مکانی برای آشنا شدن گردشگران با حافظه تاریخی و فرهنگ بومی جزیره قشم دانست و گفت: ورود موزه ها به چرخه توسعه گردشگری در جزیره قشم ضروری است و فعالان گردشگری می توانند از این ابزار به بهترین شکل برای توسعه اقتصاد جامعه محلی  استفاده کنند.

عبدالرضا دشتی زاده، فرهنگ و تاریخ مردم جزیره قشم را سرشار از  میراث ملموس و ناملموس با ارزش دانست و افزود: محل جمع آوری، نگهداری و عرضه  مظاهر مادی و معنوی این میراث، موزه هاست و موزه داران، طلایه داران حفظ میراث فرهنگی جزیره محسوب می شوند.

در این کارگاه یک روزه که در دفتر موزه مردم شناسی بندر تاریخی لافت برگزار شد، در کنار مباحث مربوط به چالش ها و برنامه های آینده موزه داری در قشم، روش های شناسنامه دار کردن وسایل قدیمی به موزه داران محلی قشم آموزش داده شد.

برنامه های بزرگداشت هفته گردشگری از 5 تا 12 مهرماه همزمان با سراسر کشور در جزیره قشم برگزار می شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.