روند احداث پروژه‌های عظیم فولاد و پتروشیمی در چابهار در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

احداث ۵ واحد پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار / ساخت واحد فولاد چابهار طبق برنامه پیش می‌رود

مدیر امور بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار در رابطه با پیشرفت پروژه‌های ساخت مجتمع‌های فولاد و پتروشیمی در این منطقه گفت: سال آینده یکی از ۵ واحد پتروشیمی افتتاح و همچنین مشکل تأمین ارز حل خواهد شد؛ فولاد چابهار نیز در زمان‌بندی مقرر افتتاح می‌شود.

منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار که به‌عنوان چشم امید اقتصاد ایران در سواحل اقیانوس آرام جای گرفته بر طبق اسناد بالادستی کشور مأمور است تا بخشی مهمی از صنایع راهبُردی را در خود جای دهد، مهم‌ترینش فولاد و پتروشیمی سرجمع با ظرفیت ۴۰ میلیون تن در سال. در این راستا چندی است که گام‌ها سریع‌تر و بلندتر از همیشه برداشته می‌شوند و مجتمع‌های عظیم این دو صنعت در منطقه در حال سر برآوردن هستند.

خبرنگار اقتصاد۲۴ چندوچون کار در این پروژه‌های عظیم و پیشرفت ساخت مجتمع‌های فولاد و پتروشیمی در چابهار را در گفتگو با علی رجبی، مدیر امور بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار پی گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

* رسیدن به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری است که برای چابهار در نظر گرفته‌شده و در همایش تخصصی فولاد کشور که شنبه گذشته در این منطقه برگزار شد نیز بر رسیدن هرچه سریع‌تر به آن تأکید شد. ساخت واحد فولاد چابهار که به همت شرکت فولاد مکران انجام می‌گیرد امروز در کجای مسیر قرار گرفته است؟

ساخت واحد فولاد چابهار توسط شرکت فولاد مکران بنا بر برنامه از پیش طرح‌ریزی‌شده در حال انجام و پیشرفت است و امروز این پروژه در مرحله‌ای قرار دارد که سازه‌های آن ساخته‌ شده است و به همت عزیزان از برنامه عقب نیست. البته این پیشبرد کار گاهی نیز با مشکلاتی دست در گریبان است و از آن جمله اینکه در حال حاضر موضوع تأمین ارز عمده‌ترین مشکلی است که در این پروژه با آن مواجه هستند. البته در همایش فولاد که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد نیز مشکلاتی که پروژه فولاد چابهار در حال و آینده با آن مواجه است و راه‌های فائق آمدن بر آنها بررسی شد و در ارتباط با موضوع یا مشکل تأمین ارز نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قول پیگیری داد و شرکت فولاد مکران نیز قول افتتاح سر موقع کارخانه فولاد را در صورت مرتفع شدن این مشکل به مسئولان داده است.

* مسئولان شرکت فولاد مکران پیش‌تر نوید واگذاری صددرصدی سهام این شرکت به بخش خصوصی را داده بودند. در شرایطی که سازمان منطقه آزاد چابهار و ایمیدرو به‌عنوان دو مجموعه دولتی از سهامداران شرکت فولاد مکران هستند؛ آیا تلاش‌ها برای انجام این واگذاری‌ها انجام‌شده است؟

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سهام شرکت فولاد مکران متعلق به بخش خصوصی است و تلاش‌ها برای واگذاری صددرصدی سهام این شرکت به بخش خصوصی در جریان است. سازمان منطقه آزاد چابهار کار را از خود آغاز کرد و با واگذاری سهام خود به بخش خصوصی در حال حاضر میزبان و ناظر انجام این پروژه عظیم است.

احداث ۵ واحد پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار

* چابهار به‌عنوان میزبان سومین قطب بزرگ صنعت پتروشیمی انتخاب‌ شده است و نوید ساخت ۵ پروژه عظیم پتروپالایش در این منطقه داده‌ شده، این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ساخت ۵ واحد پتروشیمی که در منطقه آزاد چابهار در دست انجام است امروز بین ۱۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است. تجهیزات فوق سنگین این مجموعه‌ها نیز تا حد زیادی تأمین‌شده است. بخش داخلی آن‌ها طبق برنامه یا تأمین‌شده و یا طبق برنامه در دست تأمین است، بخشی که نیاز بوده از خارج بیاید نیز پیش از آغاز تحریم‌ها وارد شده است و ما با مشکلی برای تأمین تجهیزات این واحدهای پتروشیمی روبرو نیستیم. بر اساس روند موجود و برنامه‌های از پیش طرح‌ریزی‌شده شاهد افتتاح یکی از واحدهای ۵ گانه پتروشیمی در منطقه خواهیم بود.

استقرار صنایع پایین‌دستی فولاد و پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار

* آیا برای استقرار صنایع مرتبط و پایین‌دستی فولاد و پتروشیمی نیز در منطقه آزاد چابهار برنامه‌ای وجود دارد؟

فعالیت صنایع پایین‌دست این دو صنعت در منطقه پیش‌بینی‌شده و برنامه‌ریزی‌ها دراین‌ارتباط نیز انجام‌شده به‌نحوی‌که در حال حاضر بخش خصوصی در این حوزه‌ها فعال‌شده و این بخش در حال احداث مجتمع‌های مربوطه هستند تا بتوانند به‌محض افتتاح صنایع فولاد و پتروشیمی در منطقه آنها نیز راه‌اندازی شده و برای تولید محصولاتشان از محصولات بالادستی پتروشیمی و فولاد در منطقه بهره‌مند شوند. لازم به توجه است که احداث این صنایع پایین‌دستی در منطقه هم بین ۱۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

* برای استقرار صنایع و خدمات بیشتر در این منطقه، سازمان منطقه آزاد چابهار و شورای عالی مناطق آزاد پیگیر گسترش مساحت منطقه آزاد چابهار هستند. تلاش‌ها در این حوزه به کجا رسیده است؟

پیگیری‌ها برای انجام این مهم در حال انجام است و در حال حاضر توپ تصویب این الحاق در زمین مجلس شورای اسلامی است. به نظر می رسد مجلس دهم در برابر این الحاق نظر مثبتی داشته باشد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم که اخیراً میزبان ایشان بودیم در این رابطه ابراز حمایت کردند و با پیگیری‌های نمایندگان و همچنین ریاست منطقه آزاد چابهار امید داریم تا به‌زودی طرح الحاق در مجلس دهم تصویب شود تا بعدازآن اقدامات اجرایی مرتبط با انجام آن را آغاز کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو