اقتصاد۲۴ گزارش می دهد؛

حمل‌ونقل هوایی، موتور محرک توسعه منطقه آزاد چابهار

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار مطالعات دقیقی را در خصوص توسعه زیرساخت‌ها انجام داده و پیگیری‌های لازم در خصوص توسعه جاده‌ای، ریلی و بندری را از طریق وزرت راه و شهرسازی به عمل‌آورده و اقدامات خوبی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد 24، چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و منطقه‌ای استراتژیک برای توسعه صنعت ترانزیت محسوب می‌شود و ازآنجایی‌که بندر چابهار، محل تلاقی دو کریدور ترانزیتی مهم جهان به نام‌های شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب است و یکی از مهمترین مزیت‌های محور شرق کشور محسوب می‌شود؛ این مزیت در کنار دیگر پتانسیل‌های چابهار بر اهمیت این منطقه می‌افزاید.

یکی از مهمترین نیازها برای مناطق استراتژیکی همچون چابهار وجود زیرساخت‌های مناسب برای حمل‌ونقل و توسعه راه‌های ارتباطی آنچه آبی، چه زمینی و چه هوایی است، چراکه منطقه با داشتن پتانسیل‌هایی این‌چنینی که توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده، بدون داشتن حمل‌ونقل مناسب هرگز موفق نخواهد بود. در سال‌های اخیر یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان منطقه آزاد چابهار توسعه حمل‌ونقل هوایی و ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار به‌عنوان یک ضرورت بوده است اما هنوز هم موقعیت حمل‌ونقل هوایی این منطقه نیاز به بررسی و توجه بیشتر دارد.

به همین منظور و برای اطلاع بیشتر خبرنگار اقتصاد ۲۴ به سراغ سعید چلندری، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار رفته و آخرین وضعیت حمل‌ونقل چابهار به‌منظور توسعه منطقه آزاد چابهار را در گفت‌وگو با وی بررسی کرده است.

* وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات ارتباطی منطقه آزاد چابهار اعم از ارتباطات جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی چابهار به چه صورت است و چه برنامه‌های برای توسعه در این بخش دارید؟

منطقه آزاد چابهار یکی از چهار کریدور ترانزیتی جهان بوده و از پتانسیل‌های خاصی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. این منطقه اکنون به‌عنوان اقتصادی‌ترین مرکز بین‌المللی مبادلات کالا از اروپا به شبه‌قاره هند بسیار موردتوجه است. نزدیک‌ترین راه‌آبی به اقیانوس هند و دارای کوتاه‌ترین فاصله ترانزیتی برای ترانزیت کالا در کشورهای آسیایی میانه و افغانستان است. همچنین به لحاظ موقعیت ویژه زیست‌محیطی، تنوع حیاط وحش، پوشش گیاهی خاص، مناطق کشاورزی، سواحل منحصربه‌فرد اقیانوسی، آب‌وهوای ملایم و قابلیت‌های خاص گردشگری بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

در حقیقت بهره‌برداری هر چه‌بهتر و بیشتر از این امکانات مستلزم وجود راه‌های مواصلاتی، جاده‌ای، ارتباطات ریلی، تجهیزات بندری و اسکله و فرودگاه مناسب است که در بخش‌های زمینی و دریایی بسیار ضعیف و بخش هوایی فاقد یک فرودگاه مستقل بوده است، لذا در همین راستا منطقه آزاد چابهار مطالعات دقیقی را درخصوص توسعه زیرساخت‌ها انجام داده و بر همین اساس پیگیری‌های لازم درخصوص توسعه جاده‌ای، ریلی و بندری را از طریق وزرت راه و شهرسازی به عمل‌آورده و اقدامات خوبی در حال شکل‌گیری است.

براساس توافق انجام‌شده میان دبیر شورای عالی مناطق آزاد با وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار مسئولیت مطالعه و احداث فرودگاه جدید چابهار به منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار واگذارشده در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

برنامه‌های توسعه منطقه آزاد چابهار

* برنامه شما در معاونت حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار برای صنعت هوانوردی و فرودگاه چابهار به‌خصوص ارزان‌سازی سفر برای مسافران شامل چه اقداماتی است؟

امروزه یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی هر سرزمین سیستم حمل‌ونقل آن سرزمین است که حمل‌ونقل هوایی به لحاظ سرعت‌بالا و حریم جداگانه حرکت و فن‌آوری نسبتاً پیچیده از جایگاه خاصی برخوردار است و درواقع موتور محرک توسعه هر منطقه بشمار می‌رود.

اگرچه پتانسیل‌های عدیده طبیعی گردشگری و تجاری و همچنین قرار گرفتن ایران در ساختار طبیعی کره زمین و وجود کشورهای مختلف در شرق و غرب و استفاده هواپیماها از فضای ایران باعث شده سالانه از محل پروازهای عبوری، (سوخت‌گیری و ارائه خدمات زمینی در چابهار) درآمدی نصیب کشور شود اما متأسفانه به دلیل نداشتن یک فرودگاه مناسب نه‌تنها اکثر این پول‌ها به کشورهای دیگر نظیر امارات و پاکستان منتقل‌شده بلکه باعث شده منطقه آزاد چابهار نیز از آهنگ رشد مناسب برخوردار نشود و از طرفی به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب پروازها و قیمت ناعادلانه بلیت هواپیما خسران و زیان‌های عدیده‌ای به مردم شریف منطقه وارد شود.

ازاین‌رو یکی از دغدغه‌ها و سیاست‌های دولت و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار احداث فرودگاه با تجهیزات مناسب در محل منطقه آزاد چابهار بوده که بحمدالله پس از بررسی‌های عدیده با نظر مساعد تمامی مسئولان، مجوز احداث فرودگاه چابهار صادر و انتخاب پیمانکار در کمترین زمان ممکن صورت پذیرفت و به لحاظ تسریع در تأمین مالی، مراحل فاینانس پروژه هم در دست اقدام است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

ازآنجایی‌که احداث فاز اول فرودگاه چابهار حداقل دو سال زمان نیاز دارد به لحاظ بهره‌مندی بیشتر مردم منطقه، سرمایه‌گذاران و تجار از اوایل سال جاری حسب دستور مدیرعامل منطقه آزاد، بهسازی پایانه مسافری فرودگاه کنارک در دستور کار منطقه آزاد چابهار قرارگرفته و با هماهنگی انجام‌شده با فرماندهی پایگاه نیرو هوایی کنارک این پایانه با بهترین مصالح روز بازسازی کامل و تجهیز شده و هم‌زمان به لحاظ جلوگیری از رقابت مضرِ و کاهش قیمت بلیت هواپیما و هزینه‌های متعدد پروازی توافقاتی با شرکت‌های هواپیمایی صورت پذیرفته تا ضمن برقراری حداقل چهار پرواز در مسیر تهران ـ چابهار ـ تهران در صبح و عصر و همچنین انجام پرواز به شهرستان‌های پرتردد ازجمله (مشهد مقدس، شیراز، اصفهان، یزد، گرگان) و پروازهای خارجی (مسقط و هرات) تا حد امکان، درخواست‌های مردم منطقه برآورده شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو