توسعه سیستان و بلوچستان با تکمیل فرودگاه چابهار

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نبود فرودگاه بین‌المللی در سواحل مکران و منطقه چابهار خلأ بزرگی در مسیر پیشرفت و جذب سرمایه‌گذار است

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، ساخت فرودگاه بین‌المللی در چابهار زمینه‌ساز توسعه حمل‌و‌نقل و سهولت در جابه‌جایی کالا و مسافر به‌ویژه ورود گردشگر و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است و می‌تواند در کنار تکمیل راه‌آهن، ساخت بزرگراه و افتتاح کامل بندر نقش مهمی در توسعه سواحل مکران داشته باشد که دولت گام‌های نخست و مهمی در این زمینه برداشته است. 

یکی از آرزوهای دیرینه مردم، تجار و مسافران داخلی و خارجی است. در ۴۰ سال گذشته پایگاه شکاری نیروی هوایی کنارک به‌ عنوان فرودگاه نظامی در چابهار مورداستفاده قرار گرفته که با چابهار فاصله‌ای حدود ۵۰ کیلومتر دارد و عملاً محدودیت‌های خاصی ایجاد کرده و مشکلاتی برای رفت‌ و آمدها به وجود آورده است.

ساخت فرودگاه بین‌المللی و توسعه حمل‌و‌نقل هوایی از ضرورت‌های لازم برای توسعه سواحل مکران به‌ویژه شهرستان راهبردی چابهار است. چابهار یک شهر بین‌المللی و با موقعیت مناسب تجاری و اقتصادی است و باید برای حمل‌و‌نقل هوایی آن اقدامات لازم انجام شود.

تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل سیستان و بلوچستان

مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران همواره تاکید فرمودند و رئیس جمهوری نیز در سفرهای مختلف بر تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل سیستان و بلوچستان و به‌ویژه چابهار تاکید و توجه ویژه‌ای کرده است.  مطالعات احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار در سال ۹۴-۹۳ انجام‌ و مجوز مربوطه نیز از شورای فضایی کشور در سال ۹۵ اخذ شد. در آن زمان موافقت اصولی احداث فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صادر شد، اما به دلیل آن‌که فعالیت‌ها پیش نرفت و به مرحله اجرا در نیامد اعتبار زمان موافقت اصولی به اتمام رسید. مجوز ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار در خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار وقتی در سال ۹۵ صادر شد مدت مجوز آن یک ساله بود. پیگیری نکردن امور آن موجب لغو مجوز نشد، بلکه برای سال بعد تمدید نشد. تا این‌که در سال جاری پیگیری‌های جدی استاندار سیستان و بلوچستان، فرمانداری و به‌ویژه منطقه آزاد چابهار سبب شد بار دیگر امور اداری و مجوزهای فرودگاه برای ساخت به جریان بیفتد و هم‌اینک تمام اقدامات و تشریفات اداری انجام و مکان ساخت فروگاه در محدوده حد فاصل پلیس راه و شهرک پتروشیمی جانمایی شده و این پروژه بزرگ منتظر ساخت و کلنگ‌زنی است.

تسهیل ورود گردشگر و سرمایه‌گذار به منطقه آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار یکی از مکان‌های جذاب گردشگری و سرمایه‌گذاری است و روزانه شاهد تردد فعالان اقتصادی و مسئولان کشوری هستیم که در صورت ساخت و تکمیل فرودگاه ورود گردشگر و سرمایه‌گذاران تسهیل می‌شود.  «عبدالرحیم کردی» افزود: ساخت فرودگاه در چابهار سبب می‌شود فاصله 50 کیلومتری فرودگاه نظامی کنارک به این منطقه کاهش پیدا کند.

چابهار، مقصد اصلی گردشگری

عبدالرحیم کردی با اشاره به این‌که برای شهرستان چابهار ساخت فرودگاه مناسبی در ‌شأن گردشگران و سرمایه‌گذاران از ضرورت‌هاست، گفت: چابهار و کنارک واقع در ساحل آب‌های آزاد اقیانوس هند از مقصدهای اصلی گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند، اما نداشتن فرودگاه استاندارد و استفاده از فرودگاه نظامی کنارک که فاقد امکانات لازم است، جواب‌گوی نیاز مردم و ورود و خروج مسافران، گردشگران و سرمایه‌گذاران نیست.

کردی ادامه داد: فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است و ظرفیت فعلی آن پاسخ‌گوی حجم پروازها و رفت و آمدها به منطقه نیست و باید هرچه سریع‌تر برای توسعه یا ساخت فرودگاه جدید بین‌المللی چاره‌اندیشی کرد.  وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر برای روشنایی و نوسازی سالن فرودگاه اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست، افزود: منطقه آزاد چابهار فاقد مرز هوایی است و در حال حاضر فرودگاه نظامی کنارک اتصال هوایی به چابهار را فراهم می‌کند.

معایب و محدودیت‌های فرودگاه کنارک

وی گفت: علاوه بر تمامی معایب و محدودیت‌های فرودگاه کنارک، عدم امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه فرودگاه نظامی مهم‌ترین دلیل برای ساخت فرودگاه چابهار و تبدیل آن به شهرک فرودگاهی با هدف تبدیل شدن به یکی از قطب‌های حمل‌و‌نقل بار و مسافر در منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: در صورت گسترش محدوده منطقه آزاد چابهار به سمت شرق مسیر ترانزیتی، فرودگاه و مگاپورت را نیز شامل می‌شود و می‌تواند سهولت اتصال ریلی، جاده‌ای و هوایی، دسترسی صنایع به آب، جلوگیری از نتایج مخرب زیست‌محیطی و امکان تامین زمین برای تمرکززدایی از فعالیت‌های صنعتی و ایجاد مراکز گردشگری جدید شود.

توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری به توسعه سواحل مکران و اجرای طرح‌های بزرگی چون توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد، ایجاد بزرگراه و راه ترانزیتی، تصویب طرح انتقال آب از دریای عمان به برخی استان‌های شرقی فرصت مغتنمی برای فعال‌سازی عملیات ساخت فرودگاه بین‌المللی ایجاد کرده که امید است با تلاش و جدیت استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد این اقدام مهم ملی که یکی از آرزوها و خواسته‌های مردم، تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است هرچه سریع‌تر محقق
 شود.

نبود فرودگاه، مانع جذب سرمایه‌گذار

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: فرودگاه بین‌المللی در سواحل مکران و منطقه چابهار خلأ بزرگی در مسیر پیشرفت و جذب سرمایه‌گذار به شمار می‌رود که با صدور موافقت اصولی احداث فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار یکی از موانع اصلی توسعه‌ای در این جغرافیا برطرف می‌شود.

«احمدعلی موهبتی» افزود: صدور موافقت اصولی احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای سازمان منطقه آزاد چابهار طی نامه‌ای به این سازمان ارجاع شده است.

موهبتی افزود: اعتبار این موافقت اصولی یک سال از تاریخ صدور آن است و در طول این مدت باید مستندات اقدامات اجرایی مشتمل بر تملک اراضی و رفع هرگونه تعارض با ذی‌نفعان، تدوین و ارائه طرح جامع (فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی) و اخذ تأییدیه از دفترهای تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری بر مبنای مقررات مد نظر قرار گیرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو