رشد ۵۱ درصدی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند / شلمچه پذیرای ۵۰ هزار زائر خارجی است

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، یکی از اصلی ترین صادرات منطقه به کشور عراق صادرات برق است.

به گزارش فرینا، اسماعیل زمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تهران برگزار شد، به سرمایه‌گذاری ها در منطقه آزاد اروند و 11 راهبرد آن اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم با رویکرد صادراتی صنایعی مانند فولاد در منطقه ایجاد شود و همچنین صنایع انرژی بر و آب بر را به دلیل مزیت منطقه‌ای توسعه دادیم. دو کارخانه فولاد را در منطقه خواهیم داشت که تا 5 میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد می شود. روزانه 600 مگاوات برق تولیدی منطقه به عراق صادر می شود. چند طرح بزرگ پتروشیمی خصولتی و خصوصی را در منطقه داریم و پالایشگاه های کوچک را نیز داریم. شیمی شهر در منطقه اروند دایر خواهد شد و صنایع بالادستی پتروشیمی را نیز خواهیم داشت.
زمانی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی آبادان و خرمشهر گفت: سالیانه تا 150 میلیون دلار امکان گردش اقتصادی در بازار آبادان و خرمشهر وجود دارد.
او سرمایه گذاری های خارجی در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: رویکرد منطقه صادراتی است و در پایانه شلمچه 100 میلیارد تومان هزینه شده، ایکس ری کامیونی و سواری را ایجاد کردیم. اینها زیرساخت های صادراتی است که دنبال شد. 
زمانی به صادرات 1.5 میلیارد دلاری منطقه در سال اشاره کرد و افزود: فاز دو پالایشگاه آبادان در دست ساخت است و تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به صادرات کالاهای مسافری از این منطقه اشاره کرد و گفت: علاوه بر صادرات کالاهای مسافری از منطقه آزاد اروند، صادرات صنعتی و تولیدات داخلی نیز انجام می شود.
زمانی تاکید کرد: معافیت های مالیاتی تنها شامل فعالیت هایی است که در داخل منطقه انجام می شود. هر شرکتی که در منطقه ثبت می شود در پایان سال باید اظهارنامه ارائه کنند.
او افزود: بیش از 2500 فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و بیش از 20 هزار نفر در بخش اصناف فعالیت دارند. بزرگترین صادرات در بین مناطق آزاد کشور در اروند است و از این طریق تراز تجاری منطقه مثبت است. همچنین 50 درصد کل اشتغال مناطق آزاد کشور در این منطقه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهارداشت: در 6 ماهه نخست سال جاری ورود ماشین الات و مواد اولیه 860 درصد رشد داشته است. بیش از 170 واحد صنعتی فعال نیز در حال حاضر در منطفه فعال است. در بخش تولید صادراتی طی نیمه نخست امسال 51 درصد رشد داشتیم و به 86 میلیون دلار رسید. تولیدات سرزمین اصلی صادراتی در نیمه اول امسال به 640 میلیون دلار با 127 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.
زمانی ادامه داد: در نیمه نخست سال در بخش ترانزیت 34 درصد رشد داشتیم و به رقم 125 میلیون دلار رسیدیم. در بخش سرمایه گذاری بیش از 180 فرصت سرمایه گذاری در منطقه تعریف شده و 138 پروژه در حال انجام است که 98 مورد در بخش تولید و صنعت است. 34 مورد نیز در بخش گردشگری است.
او میزان اشتغال 138 پروژه را 6 هزار و غیر مستقیم بیش از 18 هزار اعلام کرد و افزود: در نیمه نخست سال سرمایه گذاری انجام شده به 5 هزار و 599 میلیارد ریال رسید که 51 درصد رشد نشان می دهد.

اعزام 200 دستگاه اتوبوس به عراق 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درباره تمهیدات انجام شده برای ساماندهی زائران حسینی در منطقه خرمشهر اظهار داشت: پیش‌بینی ما از تعداد زائران درست از آب در نیامد و خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها است. ‌زمانی افزود: به طور مرتب با مسئولان عراقی برای کنترل نرخ‌ها مذاکره داشتیم و در نهایت 200 دستگاه اتوبوس وارد خاک عراق کردیم تا نرخ‌ها شکسته شود و در حال حاضر نرخ کرایه هر زائر ایرانی تا نجف چیزی حدود 150 هزار تومان است. در همه زمینه‌ها پشتیبانی وسیعی در طرف ایران انجام شده است، و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم.
زمانی با اشاره به برخی از مشکلات در در داخل خاک عراق گفت: امسال عراقی‌ها با مشکلات داخلی مواجه بودند و کشور عراق ناامن شده بود به همین دلیل مدیریت سفرهای اربعین در خاک عراق ضعیف شده بود از این رو شاهد به وجود آمدن مشکلاتی برای زائران اربعین حسینی بودیم.
او تاکید کرد: البته با پشتیبانی قوی این مشکلات را بلافاصله برطرف کردیم و اجازه ندادیم شرایط برای زائران ایرانی در خاک عراق سخت باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروندبا اشاره به وضعیت مرز شلمچه برای تردد زائران اربعین اظهار داشت: در حال حاضر بستر و امکانات بهتری نسبت به سال‌های قبل فراهم شده و بهترین مرز برای تردد زائران همین مرز است و مواکب مردمی در مرز شلمچه مستقر شده‌اند و امکانات دولتی نیز فراهم شده است.

شلمچه پذیرای ۵۰ هزار زائر خارجی است

زمانی گفت: مرز اختصاصی زوار خارجی همین مرز است که با شروع راهپیمایی اربعین 50 هزار نفر زائر خارجی و حدود 700 هزار زائر ایرانی از مرز تردد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین به یک میلیون نفر برسد.
او ادامه داد: تامین خدمات مورد نیاز زائران از جمله آب سالم غذا و شرایط بهداشتی و امکانات رفاهی در سمت عراق وجود ندارد و تنها یک موکب تبریزی در این منطقه مستقر شده است. طی 48 ساعت گذشته با کمبود آب در طرف عراق رو به روشدیم که تامین شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در روز گذشته به دلیل تصادف 60 نفر مجروح شد که با هواپیما به شیراز برای درمان منتقل شدند.
زمانی در پایان افزود: خدماتی که در مرز انجام شده مورد پسند مردم بوده است. برخی گلایه ها وجود دارد که در این رابطه جلساتی با استانداری برگزار شد و هماهنگی هایی در مورد نحوه تردد و بسیج امکانات صورت گرفته است قرار شد امروز استانداری بصره و عراق خودروهای دولتی خود را برای خدمات رسانی بسیج کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو