افزایش 65 درصدی صادرات کالای تولیدی از منطقه آزاد ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: صادرات کالای تولیدی از این منطقه در نیمه نخست امسال حدود 65 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش فرینا، محسن نریمان مجموع صادرات از منطقه آزاد ارس در قالب صادرات قطعی، حاصل از تولید به سرزمین اصلی، صادرات مجدد و صادرات کالای داخلی را در 6 ماهه نخست امسال 245 میلیون دلار اعلام کرد.

نریمان ارزش صادرات قطعی منطقه در 6 ماهه نخست امسال را 48 میلیون دلار اعلام و خاطرنشان کرد: در 6 ماهه نخست پارسال 28 میلیون دلار صادرات قطعی از این منطقه صورت گرفته بود.

او ارزش صادرات حاصل از تولید در منطقه به سرزمین اصلی را در نیمه نخست امسال 78 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به صادرات 48 میلیون دلاری نیمه نخست پارسال رشد قابل توجهی نشان می دهد .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عمده کشورهای هدف صادراتی منطقه آزاد ارس را آذربایجان، ترکیه، عراق، قرقیزستان، افغانستان، ارمنستان، چین، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و گرجستان اعلام کرد و افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری آذربایجان با 44 درصد، ترکیه با 24 درصد و عراق با 9 درصد بیشترین سهم را از صادرات منطقه داشتند. 

نریمان همچنین از واردات 26.4 میلیون دلاری کالا به منطقه آزاد ارس در 6 ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: این میزان نسبت به واردات 28.5 میلیون دلار نیمه نخست سال گذشته کاهش 2.1 میلیون دلاری را نشان می دهد.

ارسال کالای تولید شده در منطقه آزاد ارس به خارج از کشور صادرات قطعی نامیده می شود.

موقعیت راهبردی منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور و موضوع الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا و نقش اساسی مناطق آزاد ارس، انزلی و چابهار و همچنین هم‌مرز بودن ارس با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و نزدیکی آن به کشورهای ترکیه و عراق و درنهایت هم‌جواری جغرافیایی با کشورهای CIS درمجموع با هدف‌گذاری بازار 600 میلیون نفری منجر به ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مناسب برای این منطقه در بین مناطق آزاد کشور شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.