اکران مستند کارگردان قشمی در بلژیک و ایتالیا

فیلم مستند اجتماعی "مُشتا" به کارگردانی طلحه دریانورد و تهیه کنندگی ژروم لافونت در بروکسل بلژیک به اکران درآمد و به زودی در ایتالیا هم نمایش داده خواهد شد.

به گزارش فرینا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم، با بیان این خبر گفت: موضوع این مستند یک ساعته درباره زندگی مُشتاپن ها (ماهیگیرهای مُشتا) می باشد و در جزایر ناز و بندرتاریخی لافت جزیره قشم فیلمبرداری شده است.
علیرضا کمساری افزود: مستند مُشتا به مدت دو ماه (اکتبر و نوامبر) در مرکز فرهنگی فلاژه بروکسل اکران و برای شرکت در بخش بین الملل فستیوال پوپولی فلورانس ایتالیا هم انتخاب شده و هفتم نوامبر در آنجا به نمایش در می آید.
کمساری گفت: مستند مُشتا با مشارکت جامعه محلی جزیره قشم به ویژه صیادان بندر تاریخی لافت در سال 97 تهیه و امسال اکران بین المللی شده است.
وی افزود: احمد بازماندگان مدیر تولید، ژولیان لامبرت تصویربردار و اریک تارینه صدابردار این مستند هستند و مراحل تدوین و صداگذاری نیز در فرانسه انجام شده است.
گفتنی است؛ طلحه دریانورد کارگردان قشمی 50 ساله این مستند ساکن و دانشجوی دکتری سینما در دانشگاه آزاد بروکسل می باشد و هم اکنون در پایتخت بلژیک به تدریس این رشته مشغول است.
مُشتا نوعی روش صید سنتی آبزیان در دو استان هرمزگان و بوشهر در جنوب ایران است که در شرایط جزر و مد آب دریا انجام می‌شود. 
در این روش، چوب‌هایی در آب های ساحلی که دور آن با تور حصار شده کار گذاری  می شود که هنگام بالا آمدن آب، تعدادی آبزی وارد آن شده و با پایین رفتن آب، آبزیان داخل آن به وسیله صاحبان مُشتاها صید می‌شوند. 
قرار است روش صید مُشتا در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو