«رسالت» از تبدیل چابهار به قطب گردشگری گزارش می‌دهد؛

لبخند چابهار به گردشگران

بندر زیبای چابهار شاید در نخستین نگاه، ناحیه‌ای محروم و فاقد جاذبه‌های گردشگری به نظر آید؛ اما واقعیت آن است که این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور است.

بندر زیبای چابهار شاید در نخستین نگاه، ناحیه‌ای محروم و فاقد جاذبه‌های گردشگری به نظر آید؛ اما واقعیت آن است که این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور است. چابهار مهم است زیرا تنها بندر اقیانوسی کشور به‌حساب می‌آید و جاذبه‌های طبیعی آن در کشور و حتی در دنیا بی‌نظیر هستند. چابهار خنک‌ترین بندر جنوبی کشور محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی، دروازه ترانزیت شرق ایران شناخته‌شده است.

حال این بهشت کمتر شناخته‌شده می‌خواهد به مقصدی برای گردشگران تبدیل شود تا آنها را با زیبایی‌هایش شیفته کند. به‌تازگی نیز مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان نیز خبر از تبدیل چابهار به قطب گردشگری کشور داده است. به‌طورقطع این بندر می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های این منطقه بکر به مرکزی برای جذب گردشگر از نوع خارجی و داخلی تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم چابهار را مناظر طبیعی بکر و دست‌نخورده به همراه ساحل این منطقه عنوان کرد و گفت: «در سال‌های گذشته این منطقه به دلیل دشواری سفر به استان و نبود زیرساخت‌های مناسب، کمتر موردتوجه واقع‌شده بود، اما در سال‌های اخیر با حضور گردشگران و پخش شدن عکس‌های مناظر طبیعی این منطقه، موردتوجه قرارگرفته و با حضور گردشگر در این منطقه روبه‌رو شده است.»

عبدالرحیم کردی افزود: «اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همراه سازمان منطقه آزاد چابهار، پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری را در اولویت خود قرار داده‌اند. در این راستا دو موضوع در دستور کار قرارگرفته است: اول اصلاح زیرساخت‌ها که امکان اقامت و ارائه خدمات به گردشگران را جزو اولویت‌ها قرار داده است. در این راستا انعقاد قرارداد برای ساخت ۹ هتل در منطقه بسته‌شده است. مباحث مربوط به بوم‌گردی در نقاط مختلف به‌خصوص در روستاها نیز حمایت‌شده و تعداد زیادی از بوم‌گردی فعال‌شده است.»

کردی اضافه کرد: «ایجاد شرایط سهولت در سفر نیز دومین موضوعی بود که در اولویت قرار گرفت و وزارت میراث فرهنگی بر اجرای آن نظارت دارد. یکی از تصمیمات مهمی که در سفر اخیر آقای مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به این منطقه گرفته شد، نقطه مهم و موردتوجه گردشگران که شامل روستای تاریخی مرک، کوه‌های مریخی، منطقه آزاد و سواحل است به‌عنوان محور گردشگری طبیعی در نظر گرفته شد تا زیرساخت‌های گردشگران در این منطقه تأمین شود.»

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در محور گردشگری طبیعی چابهار، افزود: «در روستای مرک و منطقه کوه‌های مریخی هتل بوم‌گردی با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است. آماده‌سازی مجموعه خدمات، هتل‌ها و امکانات تفریحی در منطقه آزاد چابهار برنامه‌ریزی‌شده تا امسال میزبانی خوبی را در این منطقه برای گردشگران در ایام نوروز داشته باشیم.»
کردی بابیان اینکه چابهار ازنظر استراتژیکی دارای موقعیت خاصی است، گفت: «این منطقه تنها بندر اقیانوسی کشور است که با آب‌های آزاد ارتباط دارد و چون در محل تقاطع کریدورهای اصلی حمل‌ونقلی قرارگرفته است، ازنظر تجارت و ترانزیت موردتوجه صاحبان کالاست. در سال‌های اخیر به دلیل شرایط ویژه خلیج‌فارس و سرمایه‌گذاری دولت که در راستای عنایت مقام معظم رهبری به این منطقه انجام شد، زیرساخت‌های لازم در این منطقه فراهم شد.»

وی به حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در منطقه چابهار اشاره کرد و افزود: «چابهار یکی از گزینه‌های جدی سرمایه‌گذاران با رویکرد بازارهای منطقه‌ای است و به همین علت توانسته‌ایم در سال‌های اخیر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم. قراردادهایی که در این سه سال اخیر به ثبت رسیده به لحاظ مبلغ سرمایه‌گذاری و تعداد پروژه‌ها، از مجموع قراردادها و سرمایه‌گذاری‌های یک دهه قبل بیشتر است و این نشان‌دهنده توجه جدی به چابهار است.»

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: «توسعه بندر شهید بهشتی از ۵/۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن رسیده اما فاز نهایی آن ۸۰ میلیون تن خواهد بود. راه‌آهن چابهار به زاهدان که به شبکه سراسری وصل می‌شود نیز دارای پیشرفت خوبی بوده است. مجوز ساخت فرودگاه بین‌المللی زاهدان نیز صادرشده که مجری آن منطقه آزاد چابهار است. این موارد جذابیت‌های چابهار را زیاد می‌کند. چابهار به دلیل نزدیکی به کشورهای شرق آسیا و آسیای میانه و پیوند با کشورهای منطقه، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته را قابل توجیه کرده است.»

*چابهار منطقه‌ای ژئوپولتیک و استراتژیک

منطقه چابهار می‌تواند هدف بسیاری از گردشگران باشد که به‌تدریج توانسته زیبایی‌های خود را به رخ بکشد و گردشگر داخلی و خارجی را به این منطقه سوق دهد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با «رسالت» چابهار را مقصد جدیدی برای گردشگری عنوان کرد و گفت: «روستاهای هدف گردشگری از شرق چابهار تا غرب آن وجود دارد. ضمن اینکه بعضی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه در کشور و حتی در دنیا بی‌نظیرند و محرک خوبی برای توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در منطقه هستند. قلعه پرتغالی‌ها در روستای تیس و دیگر آثار تاریخی نشان از قدمت این روستا دارد، که جزو دیگر جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند.»

محمد اکبر چاکرزهی بابیان اینکه مقدمات ایجاد تفریحات دریایی در چابهار فراهم می‌شود، اضافه کرد: «نیازهای گردشگرانی که در طول سال به این منطقه می‌آیند در حال آماده‌سازی است. در محدوده منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه بین‌المللی و افزایش تعداد پروازها در افزایش رونق گردشگر نیز تأثیرگذار است که مراحل ایجاد آن آغازشده است.»

چاکرزهی ویژگی خاص چابهار را هوای مطبوع آن در نیمه اول سال عنوان کرد و افزود: «چابهار خنک‌ترین بندر جنوبی کشور است و تعطیلات نوروزی بیشتر زمان حضور گردشگر در این منطقه محسوب می‌شود. در نیمه دوم سال نیز که در بسیاری از نقاط کشور برودت هوا و سرما وجود دارد، هوای معتدلی در این منطقه وجود دارد و در این ایام نیز شاهد حضور گردشگر و مسافر متعددی در این منطقه هستیم.»
وی با اشاره به شناسایی این منطقه توسط توریست‌های داخلی و خارجی، افزود: «منطقه چابهار به‌عنوان منطقه‌ای ژئوپولتیک و استراتژیک می‌تواند قطب گردشگری و ترانزیت محسوب شود. این موارد باعث شده حضور بسیاری از هموطنان و گردشگران خارجی در این اواخر باشیم. چابهار به آب‌های آزاد دسترسی دارد و در دوران دفاع مقدس نقش ویژه‌ای ایفا کرد و در شرایط فعلی تحریم‌ها به علت به وجود آمدن محدودیت‌ها، این منطقه از تحریم‌ها مستثنا بود.»

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: «بخشی از محدوده چابهار در اختیار منطقه آزاد و بیشتر این مناطق در حوزه اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و تلاش ما بر این است که از همه جاذبه‌ها و ظرفیت‌های خدادادی این منطقه بهره ببریم.»

** منبع: روزنامه رسالت | نفیسه امامی

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو