گونه‌های مختلف لاک‌پشت دریایی در چابهار حمایت می‌شوند

نخستین گردهمایی ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی با حضور فعالان و مدیران محیط زیستی برای حفاظت از گونه‌های مختلف لاک‌پشت دریایی در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود.

به گزارش فرینا، محمود سینایی در گفت‌وگو با تسنیم در چابهار اظهار داشت: این گردهمایی که محور آن حفاظت و حمایت از انقراض گونه‌های مختلف لاک‌پشت‌های دریایی به‌ویژه لاک پشت سبز است یکم و دوم آبان‌ماه در سالن‌همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود.

سینایی تاکیدکرد: 8 گونه لاک‌پشت دریایی شامل منکاعقابی، زیتونی، سرخ، پشت چرمی، سرگنده، سیاه و سبز درحال حاضر در دنیا شناسایی شده که زادگاه پنج‌گونه اول در خلیج فارس و دریای عمان است.

وی تصریح کرد: عزمی جهانی برای حفاظت از این لاک‌پشت‌ها که همگی مهاجر حساب می‌شوند و توانایی مهاجرت در اقیانوس و دریاها تا 5 هزار کیلومتر را دارند به‌وجود آمده و با توجه تهدید شدید برای لاک‌پشت‌های گونه سبز در دریای عمان و اخطار خطر انقراض‌شان از سوی نهادهای محیط زیستی بین‌المللی، گردهمایی ملی حفاظت برای هم‌افزایی در حفاظت و حمایت از این لاک‌پشت‌ها برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات زیست محیطی سواحل مکران تاکید کرد: مهم‌ترین تهدید انقراض لاک‌پشت سبز تغییرات اقلیم است، ایران درحال حاضر با وجود آنکه کشوری صنعتی در مقیاس بزرگ نیست، رتبه هفتم تغییرات اقلیمی را در دنیا دارد؛ با این وجود اما مهم‌ترین تهدید لاک‌پشت سبز در سواحل مکران فروش و برداشتن تخم این لاک‌پشت‌ها توسط بومیان است.

سینایی گفت: بومیان اعتقاد دارند تخم لاک‌پشت سبز خاصیت‌های دارویی دارد و برای درمان شترها هم مناسب است برای همین تخم این لاک‌پشت‌ها از سوی بومیان برداشته و فروخته می‌شده است، از سال 91 در تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد برنامه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی را در سواحل مکرن آغاز کردیم و با آموزش و فرهنگ‌سازی بومیان آن‌ها را به حفاظت و حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی و تخم‌هایشان در قالب دریافت حق الزحمه محیط‌‌بانی سوق دادیم.

وی تصریح کرد: 29 سایت تخم‌گذاری لاک‌های سبز در سواحل مکران وجود دارد که از کوه‌مبارک در استان هرمزگان شروع و تا گواتر در سیستان و بلوچستان ادامه داد، لاک‌پشت‌ها معمولا از 18 مرداد تا 20 شهریور برای تخم‌گذاری به این سایت‌ها می‌آیند، برنامه‌ داریم علاوه‌بر حفاظت از این سایت‌ها، برنامه گردشگری و هدایت گردشگران برای دیدن این موجودات عظیم الجثه و خارق‌العاده و درعین حال به‌شدت خجالتی و ترسو را اجرا کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار هم گفت: دبیرخانه نخستین همایش ملی حفاظت و حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی در چابهار همزمان با برگزاری همایش افتتاح خواهد شد، رییس این دبیرخانه همچون سایر دبیرخانه‌های حفاظتی زیست محیطی رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواهد بود و اعضایش استان‌های ساحلی جنوب خلیج فارس به جز خوستان که لاک‌پشت ندارد و جزایر و مناطق آزاد قشم و کیش و منطقه آزاد چابهار خواهند بود.

محمداکبر چاکرزهی افزود: گردهمایی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی با حضور مدیران کل حفاظت محبط زیست هرمزگان و بوشهر و سیستان و بلوچستان و مدیران حفاظت از محیط زیست مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار و معاون محیط زیست دریایی سازمان حاظت محیط زیست در کنار فعالین و دغدغه‌مندان زیست محیطی برگزار خواهد شد.

چاکرزهی تصریح کرد: برنامه حفاظت و حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی رو به انقراض در سند مسولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار تدوین شده و این سازمان حمایت‌های مالی و معنوی را از این برنامه ملی و بین‌المللی انجام خواهد داد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو