اقتصاد۲۴ گزارش می دهد؛

ساخت فرودگاه بین المللی چابهار کلید خورد / استراتژیک‌ترین منطقه کشور به حمل و نقل هوایی تجهیز می‌شود

با مجوز شورایعالی مناطق آزاد که اخیرا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد، احداث فرودگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار کلید خورد و در این راستا قرار است از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای ساخت این فرودگاه کمک گرفت.

رشد فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و افزایش روزافزون تقاضا برای جابجایی سریع افراد، خدمات و کالا، اهمیت صنعت هواپیمایی را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین صنایع زیربنایی کشور دوچندان کرده است.

حمل‌ونقل هوایی به جهت سرعت، ایمنی و گستردگی که دارد، نقش ویژه‌ای را در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند و در کشورهای وسیع و دارای پراکندگی جغرافیایی، به‌عنوان قلب ارتباطات آن کشور شناخته می‌شود. این صنعت علاوه بر ایفای نقش در توسعه صنعت توریسم و خدمات مربوط به آن، حتی در تولید و صنعت، کشاورزی و.. هم دارای اهمیت است.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و سابقه طولانی ایران در امور هوانوردی مانند عضویت ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) در سال ۱۳۲۷ و ایجاد اولین تشکیلات اداری هواپیمایی خصوصی ایرانی در سال ۱۳۲۸، پیشرفت صنعت هواپیمایی کشور قابل‌توجه نبوده و برخی نقاط حساس و استراتژیک کشور مانند چابهار هنوز از مشکلات عدم وجود فرودگاهی متناسب با نقش ویژه‌ای که این منطقه در موضوعات مختلف به خصوص در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، رنج می‌برند.

امروز با ورود به چابهار از طریق هوایی، اولین نکته ای که موجب آزردگی خاطر مسافران می شود وضعیت نامطلوب فرودگاه این شهر است. چابهار به‌عنوان قلب تجاری سواحل مکران، تاکنون حمل‌ونقل زمینی و هوایی متناسب با فعالیت‌های خود نداشته و فرودگاه چابهار، در حقیقت همان فرودگاه کوچک در شهرستان کنارک است و اگرچه امروز همچنان این فرودگاه نظامی در حال استفاده است، اما به دلیل فاصله با چابهار و کمبود امکانات و مساحت کم، توانایی خدمت‌رسانی به این منطقه مهم و استراتژیک را ندارد. همچنین به علت اینکه فرودگاه کنارک خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار است، بسیاری از مزایای منطقه آزاد را ندارد.

بر اساس توافق انجام‌شده میان دبیر شورایعالی مناطق آزاد با وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مسئولیت مطالعه و احداث فرودگاه جدید چابهار به منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار واگذارشده و در این زمینه اقدامات خوبی نیز در حال انجام است.

به گفته عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری‌ها در چابهار بر اساس آنچه برای آن تعریف‌شده پیش رود و سایر ظرفیت‌های چابهار به خصوص در حوزه گردشگری و ارتباط با کشورهای دیگر به‌درستی محقق شود، سهولت رفت‌وآمد به چابهار و امکانات زیرساختی اقامت و حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای دارد.

سعید چلندری، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار نیز پیش‌ازاین در گفت‌وگویی با اقتصاد۲۴ یکی از مهم‌ترین نیازهای چابهار را زیرساخت مناسب برای حمل‌ونقل و توسعه راه‌های ارتباطی دانسته و گفته بود منطقه‌ای با داشتن پتانسیل‌هایی این‌چنینی که توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده، بدون داشتن حمل‌ونقل مناسب هرگز موفق نخواهد بود.

در سال‌های ۹۴ ـ ۹۵ موافقت اصولی ساخت فرودگاه بین‌المللی در چابهار صادر شد و ازآنجایی‌که خارج از محدوده منطقه آزاد بود، متولی و مجری آن شرکت فرودگاه‌های کشور تعیین شد اما در سال گذشته در جلسه‌ای میان وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندار سیستان و بلوچستان، توافق‌نامه‌ای به امضا رسید که مجری و سرمایه‌گذار فرودگاه منطقه آزاد چابهار تعریف شد و از همان زمان طراحی و ساخت این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می‌گوید: در ابتدای مهرماه امسال موافقت‌نامه اصولی به نام سازمان منطقه آزاد چابهار از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شد و هم‌زمان طراحی و ساخت فرودگاه از طریق مشاورین ذی‌صلاح در این حوزه در دستور کار قرار گرفت . وی خاطرنشان می‌کند: امروز نیازمند مجوز شورای عالی مناطق آزاد برای هزینه‌کرد منطقه در این پروژه هستیم که با تصویب این شورا در آینده‌ای نزدیک آمادگی عملیات اجرایی را داریم.

آن‌طور که مشخص است، سازمان منطقه آزاد چابهار پس از دریافت این مسئولیت به‌سرعت در حال پیشبرد برنامه‌ریزی‌ها برای طراحی و ساخت این فرودگاه است و موضوع طراحی و سرمایه‌گذاری برای این فرودگاه بین‌المللی را از طریق دو مجموعه خارجی پیش می‌برد و با سرمایه‌گذاران داخلی هم مذاکراتی داشته است.

طبق برآوردهای سازمان منطقه آزاد چابهار در فاز اول برای این پروژه حداقل ۵۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است و به گفته کردی این رقم بر اساس طرح نهایی احتمالاً دچار تغییراتی خواهد شد.

سازمان منطقه آزاد چابهار قصد دارد با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، برای تردد سالانه یک ‌میلیون مسافر از طریق هوایی به این منطقه برنامه ریزی را انجام دهد.

خبر خوش اینکه مجوز احداث فرودگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار روز دوشنبه در نشست شورای عالی مناطق آزاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور صادر شد.

با ساخت این فرودگاه مستقل و جدید در منطقه آزاد چابهار که مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته می شود، می توان در آینده ای نه چندان دور شاهد انقلابی در اقتصاد و معیشت مردم این منطقه به واسطه توسعه گردشگری و حمل و نقل بار بود.

به گفته چلندری با توجه به زمانبر بودن احداث فرودگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار، به لحاظ بهره‌مندی بیشتر مردم منطقه، سرمایه‌گذاران و تجار از اوایل سال جاری حسب دستور مدیرعامل منطقه آزاد، بهسازی پایانه مسافری فرودگاه کنارک در دستور کار منطقه آزاد چابهار قرار گرفته است.

بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار که دریافت مجوز احداث فرودگاه با تجهیزات مناسب در چابهار بود به بار می‌نشیند و پس از بررسی‌ها و مطالعات فراوان به مرحله اجرا و بهره‌برداری نزدیک می‌شود و در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز و نقطه‌ای طلایی در تاریخ شکوفایی چابهار خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو