فاینانس ۴۵۰ میلیون دلاری چینی‌ها برای ساخت فرودگاه چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به نگاه هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در ضرورت توسعه سواحل مکران از تامین فاینانس ۴۵۰ میلیون دلاری چینی‌ها برای ساخت فرودگاه چابهار خبر دادوگفت: هم‌اکنون ۵۳ هزار تن برنج در انبارهای بندر چابهار رسوب شده است.

به گزارش فرینا به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالرحیم کردی در نشست خبری اظهار کرد: چابهار تقریبا بیش از یک دهه است به سر زبان‌ها افتاده است و شروع این مباحث نیز عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب بود که سواحل مکران را به‌عنوان گنج پنهان مورد توجه قرار دادند.
کردی با تاکید بر این‌که این نگاه، عنایت هوشمندانه و تیزبین رهبر معظم انقلاب از اصول علم اقتصاد بر می‌آید، ادامه داد: مواد اولیه روزی عامل مهم تعیین کننده بود، در مقطعی نیروی کار  در قیمت تمام شده تاثیر به سزایی داشت. اما از دو دهه قبل این فضا تغییر کرد و به این معنا که دسترسی به نیروی کار  به راحتی امکان پذیر بود و شکاف فناوری به شدت کم شد و فضا برای رقابت آنچنانی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: اما برای یک عامل نتوانسته‌اند راه حلی پیدا کنند و آن هزینه حمل و نقل و زمان رسیدن به بازار است. یعنی سرعت و قیمت کالا به بازار اهمیت بالایی در قیمت تمام شده داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به این‌که دسترسی آسان به بازارهای هدف به عامل مهم تعیین کننده قیمت تمام شده تبدیل شده است،‌ اظهار کرد: با این تفکر همه به دنبال کوتاه کردن مسیرهای خود هستند و کریدورهای جدید و ابزارهای نوین حمل و نقل وارد بازار حمل‌ونقل و لجستیک شده‌اند. همه اینها تعاریف جدیدی را به وجود آورده‌اند که ایران در این جغرافیا نقش و اهمیت ویژه‌ای دارد.
کُردی گفت:‌ سه بازار بسیار مهم در آسیا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا قرار دارند؛ چه در بازار مصرف و چه در مواد اولیه این بازارها سهم بسیاری زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. بهترین نقطه برای اتصال این مناطق و جنوب آفریقا به یکدیگر ایران است.

*موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت کالا

وی افزود: در این جغرافیا به دلیل موقعیت ژئوپولتیک می‌توانیم بگوییم رسیدن به آبهای آزاد برای ایران یک فضای بی رقیب است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید براین‌که امروز به فصل چابهار و سواحل مکران رسیده‌ایم، اضافه کرد: به دنبال توجه رهبر معظم انقلاب،‌دولت‌ها توجهاتی به توسعه مکران داشته‌اند. در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت‌ها ی سواحل مکران شتاب خوبی به خود گرفته است.
کردی با یادآوری این‌که راه‌آهن چابهار ـ زاهدان 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: با موافقت رهبر معظم انقلاب 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه اختصاص می یابد و تعهدی که وزارت راه و شهرسازی برای سرعت دادن به این طرح دارد نیمه اول سال 1400 این خط‌آهن به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

وی با یادآوری این‌که فاصله فرودگاه کنارک تا چابهار همواره به عنوان یک دغدغه‌ بوده است، اظهار کرد:‌ با نگاه توسعه‌ای دولت، مهرماه امسال موافقت اصولی فرودگاه‌ چابهار با سرمایه‌گذاری و اجرای سازمان منطقه آزاد چابهار اخذ شد. در این راستا توافقنامه با پیمانکار امضا شده و مجوز هزینه‌ کَرد آنرا از دولت دریافت کرده‌ایم و به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که این پروژه سه سال زمان می‌برد که میزان سرمایه گذاری آن 550 میلیارد تومان است، افزود: تاییدیه دولت چین برای فاینانس 450 میلیون دلاری این پروژه صادر شده که ظرفیت فرودگاه در فاز اول یک میلیون نفر خواهد بود.

*بررسی طرح توسعه منطقه آزاد چابهار در مجلس

کردی با اشاره به این‌که طرح توسعه منطقه آزاد چابهار هفته آینده در دستور کار مجلس است، گفت: بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در این طرح قرار دارند و می‌توانند مسائل مرز دریایی را برطرف کنند. با تصویب این طرح توسعه در مجلس چابهار به فصل جدید از توسعه وارد خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که تولید 10 میلیون تن فولاد در طرح توسعه سواحل مکران پیش بینی شده است،‌ اظهار کرد:‌ در این راستا در منطقه آزاد چابهار چند مجتمع فولادی در حال ساخت است و چابهار به یک قطب فولادی در منطقه تبدیل خواهد شد. در حوزه پتروشیمی نیز 20 میلیون تن محصولات بارگذاری شده که در فاز یک 8.5 میلیون تن مجوزهای محیط زیست مشخص شده است. سه واحد از این مجتمع‌ها که 3.5 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کنند در حال ساخت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به این‌که خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار اردیبهشت ماه سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، افزود:‌ مبنای کار اقتصادی در چابهار فولاد و پتروشیمی به صورت 100 درصد در سبد صادراتی قرار دارد.
کردی با تاکید بر این که جنس فولاد و پتروشیمی به گونه‌ای است که توسعه‌ای برون‌زا بوده‌اند و گپ و شکافی را در این فعالیت اقتصادی داشته‌اند، اظهار کرد: برای توسعه پایدار تاکید کرده‌ایم که این فعالیت‌ها باید روی اشتغال منطقه تاثیرگذار باشد. برای این کار توسعه خوشه‌های پتروشیمی و فولاد در دستور کار قرار دارد که می‌توان به قطعه‌سازی، پروفیل‌سازی و ... اشاره کرد که در این زمنیه 5 واحد پایین دستی فولاد در منطقه داریم.
وی با اشاره به این‌که در حوزه پتروشیمی حدود 23 واحد پایین دستی داریم که محصولات تولیدی آنها 100 درصد صادر می‌شود، گفت: اشتباه است که برای تهران 10 میلیون نفری با فاصله بیش از 2000 کیلومتری از چابهار تولید انجام دهیم، ما باید برای کراچی که فاصله 700 کیلومتری با چابهار و جمعیت 20 میلیون نفری تولید کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با یادآوری واردات برنج با قیمت  1200 تن در هر تن به کشور، افزود:‌ در حال حاضر ما برنج نیمه آماده قهوه‌ای از پاکستان با قیمت تنی 600 تا 700 دلار وارد کشور می‌کنیم. در این راستا  20 واحد فرآوری برنج  به ظرفیت در چابهار راه‌اندازی شده که به ازای هر واحد 80 نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

*تامین 70 درصد تن ماهی کشور در چابهار

کردی همچنین  با اشاره به این‌که 70 درصد تن ماهی کشور و 34 درصد آبزیان کشور از چابهار و کنارک تامین می‌شود،‌گفت: حدود 30 هزار نفر اشتغال در این بخش‌ها در سواحل مکران داریم.
وی با بیان این‌که به دنبال ورود این کارهای اقتصادی هب سفره مردم هستیم، اضافه کرد:‌ ارزش تولیدات از 50 میلیارد تمان در سال 92 به حدود 500 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است. در سال 97 به دلیل نوسانات نرخ ارز این عدد 30 درصد (345 میلیارد تومان) کاهش یافت. در 7 ماهه امسال به حدود 328 میلیارد تومان رسیده که انتظار داریم در ماه‌های پایانی سال شتاب بیشتری به خود بگیرد.

*رسوب 53 هزار تن برنج در منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص واردات قطعات خودرو و دپو آنها در منطقه آزاد چابهار، اظهار کرد: معمولا رسوب کالا در مناطق آزاد خیلی کم اتفاق می‌افتد و موارد پیش آمده متاثر از سیاست‌های سرزمینی مانند شرایط اقتصادی یا برخی بخشنامه‌ها بود.
کردی ادامه داد: سال گذشته قبل از مسائل اقتصادی، خیلی از تولیدکنندگان پیش بینی های را برای تامین کالای مورد نیاز خود انجام دادند، در این راستا بخش عمده‌ای از نیازها را وارد شد که مقداری از آن در بنادر رسوب شده بود.
وی با تاکید بر این‌که رسوب قطعات خودرو در منطقه آزاد چابهار نداریم، گفت:‌ فقط در حوزه برنج حدود 53 هزار تن در انبارهای مناطق آزاد رسوب کرده که دلیل آن لغو بخشنامه ممنوعیت فصلی واردات برنج است. در حالی که واردکننده برای واردات برنج برنامه ریزی کردند که در تابستان این ممنوعیت برقرار شد. به همین دلیل کالای در مسیر یا در انبارها فرصت ترخیص پیدا نکردند که به محض لغو این ممنوعیت این برنج‌ها بلافاصله وارد بازار مصرف خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو