معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری فرودگاه امام‌ خمینی(ره) خبر داد:

ثبت 20 شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام‌ خمینی(ره) گفت: درحال‌حاضر تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های داخلی نیز متقاضی ثبت شرکت و انجام فعالیت در منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی هستند و طی چند ماه اخیر بیش از 20 شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی ثبت شده‌اند.

به گزارش فرینا، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با دارا بودن حمل‌ونقل ترکیبی ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند یک بندر خشک را در کنار فرودگاه ایجاد کند و پتانسیل تبدیل شدن به یک بندر خشک را دارد.

سجاد کمالی‌پور، با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: توسعه شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) بر محور فعالیت‌های لجستیکی بنا نهاده شده و محدوده‌ای به وسعت ٦ هزار هکتار با کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است.
کمالی پور افزود: فاز اول توسعه شهر لجستیک و سرمایه‌گذاری به مساحت ١٧٠٠ هکتار در قسمت جنوبی شهر فرودگاهی با هدف ایجاد زیرساخت‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با صادرات، واردات، ترانزیت، صادرات مجدد، تولید، پردازش و پخش کالا طراحی شده و در دست انجام است.
وی گفت: توسعه لجستیک محور، تمرکز زنجیره تامین و دسترسی به مدل‌های حمل‌ونقل چندوجهی یعنی هوایی، ریلی و جاده‌ای می‌تواند بر عملکرد مثبت این شهر لجستیکی بیفزاید. ضمن آنکه در طرح جامع شهر فرودگاهی پروژه‌هایی نظیر ترمینال کارگو، بندرخشک، عملیات تعمیر و نگهداری (MRO) و... در این محدوده تبیین شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام‌ خمینی(ره) درباره مزیت‌های شهر فرودگاهی گفت: بازار 16 میلیونی تهران و استان‌های همجوار یکی از ظرفیت‌های قابل‌توجه است که این جمعیت تقاضای بسیار قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند و این شهر لجستیکی می‌تواند تامین‌کننده این بازار باشد.
کمالی پور اضافه کرد: از دیگر پتانسیل‌های شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) در اختیار داشتن 15 هزار هکتار زمین است و تنها منطقه آزادی است که در 35 کیلومتری شهر تهران، یک بازار جمعیت 14 میلیونی ثابت و 20 میلیونی متغیر در اطراف آن قرار دارد. این جمعیت تقاضای قابل ‌ملاحظه‌ای را ایجاد می‌کند و این شهر لجستیکی می‌تواند تامین‌کننده این بازار باشد.
وی درباره امکانات تدارک دیده شده برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی گفت: نگاه حاکم بر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد شهر فرودگاهی به سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی است. تمامی همکاران ما در این شهر در تلاش هستند تا این سرمایه‌گذاری تسهیل و با کیفیت بالایی انجام گیرد. معافیت‌های مالیاتی 100 درصدی در این منطقه، معافیت‌های گمرکی و دیگر قوانین جاری در مناطق آزاد، شامل حال سرمایه‌گذاران خواهد بود.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام‌ خمینی(ره) افزود: همچنین در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری اقدامات قابل‌توجهی نظیر ایجاد دبیرخانه سرمایه‌گذاری و تشکیل کمیته ارزیابی زمین در چند ماه اخیر انجام گرفته است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری فرودگاه امام‌خمینی(ره) افزود: ایجاد مدیریت و پنجره واحد برای بررسی درخواست‌های شرکت‌های بخش‌خصوصی برای ثبت شرکت در منطقه آزاد تجاری فراهم شده و منطقه آزاد شهر فرودگاهی برای هر یک از فعالان اقتصادی یک میز تخصصی را طراحی کرده است تا این شرکت‌ها استقرار خود را ساماندهی کرده و فعالیت‌های خود را در این بخش توسعه دهند.
کمالی پور افزود: درحوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه، در بخش داخلی با بانک‌ها، صندوق‌های توسعه‌ای، اتاق بازرگانی، اصناف، انجمن‌های صنفی وارد مذاکره شده‌ایم و چند قرارداد در بخش هوانوردی عمومی (general aviation) مانند کترینگ، عملیات تعمیر و نگهداری (MRO) و ایرتاکسی منعقد کرده‌ایم.

وی گفت: در بخش منطقه آزاد و درحوزه انبارداری و لجستیکی موفق به دریافت کد ترانزیتی شدیم که در پهنه 5 هکتاری درحال ایجاد است. بخشی از پروژه‌های ما به صنایع خلاق و فناوری‌های نو برمی‌گردد که دارای آلایندگی‌های زیست‌محیطی کم هستند. در این زمینه با شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی وفناوری ریاست‌جمهوری وارد مذاکره شدیم و درحال دعوت آنها هستیم. در بحث توریسم سلامت، برنامه‌هایی را جهت احداث بیمارستان برای توریسم درمانی مدنظر قرارداده‌ایم. به این صورت که بیمار بدون نیاز به ویزا وارد منطقه آزاد شده و پس از استقرار در هتل و با توجه به بعد مسافت نزدیک نسبت به شهر تهران؛ پزشک اعزام و اقدامات درمانی صورت می‌پذیرد. این موضوع در مناطق آزاد دیگر مانند کیش باتوجه به بعد مسافت به شهر تهران توجیه اقتصادی نداشت.
یکی از پتانسیل‌های منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) نزدیکی آن به تهران به‌عنوان پایتخت و یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای کشور است. معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری فرودگاه امام‌خمینی(ره) درباره پیش‌بینی حضور سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: جذابیت‌های شهر فرودگاهی باعث شده تا تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها مایل به سرمایه‌گذاری در این منطقه باشند. این ظرفیت‌ها که محدود به منطقه آزاد و ویژه تجاری نیز نمی‌شوند تا جایی ادامه دارد که در صورت مساعد شدن برخی شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی این رقم را تا حدود چند میلیارد یورو نیز می‌توان پیش‌بینی کرد. قابل ذکر است که درحال‌حاضر نیز تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های داخلی نیز متقاضی ثبت شرکت و انجام فعالیت در منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی هستند و طی چند ماه اخیر بیش از 20 شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی ثبت شده‌اند. درحال‌حاضر نیز مقدمات انجام چند قرارداد نیز با شرکت‌های صاحبنام انجام پذیرفته و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام‌ خمینی(ره) درباره چالش‌های اتمام پروژه شهر لجستیکی گفت: شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) علاوه بر اینکه اولین شهر فرودگاهی ایران است، دارای ویژگی‌هایی است که بیش از سایر سازمان‌های کشور آن را دچار پیچیدگی‌های خاص خود کرده است. وجود منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی تحت‌نظارت شرکت شهر فرودگاهی یکی از این ویژگی‌ها است. یکی از چالش‌هایی که در روزهای اخیر شهر فرودگاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد عملیاتی شدن صادرات و واردات و اختصاص کد گمرکی اختصاصی در منطقه آزاد بود که با تلاش‌های همکارانم در شهر فرودگاهی امام(ره) و دیگر همکاران در دولت مرتفع شد.
کمالی پور افزود: از دیگر چالش‌ها احداث زیرساخت‌های لازم است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در تلاش هستیم تا بتوانیم از محل‌های مختلف هزینه‌های مربوطه را تامین کرده تا با احداث این زیرساخت‌ها به‌زودی شهر لجستیکی عملیاتی شود.

وی گفت: نیاز شهر فرودگاهی به بودجه مناسب دولتی برای تامین زیرساخت، تصویب برخی آیین‌نامه‌ها و مقررات چگونگی اداره منطقه آزاد شهر فرودگاهی، اصلاح ساختار سازمانی منطبق با اضافه شدن منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، ایجاد محیط قانونی مناسب برای استفاده از این ظرفیت‌ها و ضرورت اصلاح و تقویت اساسنامه شهر فرودگاهی از دیگر چالش‌های پیش‌روی شرکت شهر فرودگاهی است.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام‌ خمینی(ره) درباره اثر تحریم‌های خارجی روی سرمایه‌گذاری افزود: اعمال تحریم‌های خارجی را نمی‌توان خیلی روی عدم موفقیت در رسیدن به الگوهای مدنظر قرار داده شده در فرودگاه امام‌خمینی(ره) موثر دانست زیرا نقدینگی زیادی در کشور وجود دارد. به شخصه اعتقاد دارم خود تحریمی‌ها شامل قوانین مزاحم و دست و پاگیر بیشتر آسیب می‌رساند. مقام عالی وزارت راه‌وشهرسازی، شهر فرودگاهی را به‌عنوان یک پروژه توسعه‌ای می‌داند و به آن نگاه توسعه‌ای دارد ولی همان‌طور که در اثنای گفت‌و‌گو نیز عنوان کردم، این موضوع عزمی فراتر و جدی‌تر را می‌طلبد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.