طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سلماس به مرحله پایانی رسید

رئیس شورای اسلامی شهر سلماس گفت: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سلماس در شرف پایان است اما این طرح برای اجرا، باید به تصویب هیات وزیران رسیده و مسائل زیست‌محیطی آن تایید شود.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، در سال 83، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس توسط هیات وزیران و در سال 89 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
سازمان مجری منطقه ویژه اقتصادی سلماس در آن سال، سازمان شهرک‌های صنعتی انتخاب شد اما متاسفانه تا سال 93 مسکوت ماند.
در سال 93، دولت تمامی پروژه‌هایی که به صورت مسکوت مانده یا عملیات اجرایی آن انجام نشده بود را حذف کرد و در نهایت فرماندار و شهردار سلماس به درخواست استاندار وقت، پیشنهاد تغییر سازمان مجری آن، به شهرداری و شورای شهر سلماس را دادند.
در این حین، برای اینکه اقدامی برای نشان دادن فعالیت پروژه و مسکوت نماندن آن انجام شود، عملیات حصارکشی، خا‌کبرداری و خاکریزی آن انجام شد.
پیمانکار این پروژه سازمان همیاری بوده که مبلغ سه میلیارد تومان برای انجام این چند عملیات، از شورای شهر سلماس درخواست کرد هر چند که این درخواست مورد قبول قرار نگرفت.
اینها بخشی از صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر سلماس بوده که یه تشریح آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سلماس که از 15 سال گذشته، ایجاد آن توسط هیات وزیران به تصویب رسیده اما تاکنون اقدام خاصی در این منطقه انجام نشده، پرداخته است.
خبرنگار فارس با «عبدالله مطلبی» که این روزها خبرهای خوشی از منطقه ویژه اقتصادی سلماس دارد گفت‌وگویی انجام داده که ادامه آمده است.

هم‌اکنون سازمان همیاری، به عنوان پیمانکار پیشین منطقه ویژه اقتصادی سلماس، درخواست رقم سه میلیارد تومانی از شورای شهر سلماس را کرده است، این موضوع به کجا رسید؟

براساس اسناد و مدارک و صورت وضعیت‌های موجود، مبلغ بدهی شورای شهر به پیمانکار پروژه، تنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان است اما سازمان همیاری، طلب مبلغ سه میلیارد تومانی را کرده است بنابراین یک شورای حل اختلاف متشکل از نمایندگان طرفین یعنی سازمان همیاری، شورا شهر و فرمانداری تشکیل شد تا این موضوع به صورت کارشناسی شده، یک بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سلماس به کجا رسیده است؟

طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سلماس در شرف پایان است اما این طرح برای اجرا، باید به تصویب هیات وزیران برسد و با توجه به اینکه به موضوعات زیست‌محیطی آن تاکید شده بود، اسناد و مدارک لازم به کمیته ارزیابی ارائه شد و خوشبختانه این منطقه مشکل زیست‌محیطی ندارد.
در این حین، از محل اعتبارات ملی مبلغ پنج میلیارد تومان برای منطقه ویژه اقتصادی سلماس هزینه شده و یک قرارداد نیز با شرکت توزیع برق به مبلغ سه میلیارد و 600 میلیون تومان منعقد و 223 تیر برق نصب شد و از سوی دیگر، کل منطقه نیز مسطح شده و هم‌اکنون مشکل مالی آن در بحث آب و گاز است.
بنابراین با بودجه اندک شهرداری سلماس این مسئله پیش برده شده و خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد اما باید از اعتبارات ملی و ذی‌حسابی نیز در این امر کمک شود.

چه مبلغ اعتباری برای تامین گاز و آب آن مورد نیاز است؟

با رقم زیر 10 میلیارد تومان، این مسئله به طور کامل به پایان می‌رسد و با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلماس در مجاورت شهرک صنعتی قرار دارد، در تامین آب شرب و صنعتی آن مشکلی وجود ندارد اما تنها نیاز به گازکشی از ایستگاه دارد.

عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس چه زمانی آغاز می‌شود؟

مقرر شده تا هفته آینده از طرح زیست‌محیطی آن دفاع شده تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در چند هکتار ایجاد می‌شود؟

پیشنهاد اولیه منطقه ویژه اقتصادی سلماس در هزار هکتار بود اما در طرح اولیه در سال 96 که طرح مطالعاتی و جامع آن تهیه شد، 121 هکتار است که 50 هکتار آن حصارکشی‌، مسطح و تیربرق گذاری شده است و نماینده سلماس در مجلس و فرماندار این شهرستان نیز پیگیر موضوع هستند و حتی استاندار آذربایجان‌غربی نیز قول کمک از محل اعتبارت ملی را داده و امید است که پس از عید 99، اقدامات لازم در بحث جذب سرمایه‌گذار آغاز شود.

اخیرا در سفری با نماینده مجلس و فرماندار سلماس دیداری با وزیر اقتصاد و دارایی برای احداث ساختمان گمرک و ساختمان خود منطقه ویژه اقتصادی سلماس داشتید، این موضوع به کجا رسید؟

منطقه ویژه اقتصادی باید علاوه بر قابلیت سرمایه‌گذاری دارای ساختمان گمرک و ساختمانی برای خود منطقه داشته باشد که خوشبختانه وزیر، دستور صریح برای ساخت آنها داده است.

** گفت‌وگو از: نصیبه نیک‌زاد قوشچی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو